73182 skanuj0200

73182 skanuj0200



36 1. Co to jest strategia i zarządzanie strategiczne

Strategie funkcjonalne koncentrują się na tym:

■    jak przetransponować potrzeby każdego z biznesów w cele obejmujące swyj zasięgiem poszczególne obszary funkcjonowania firm;

■    jak zbudować plan realizacji tych potrzeb.

W ten sposób powstaje hierarchiczna struktura strategii, którą twori w przypadku firmy zdywersyfikowanej: strategia całej firmy — strategie poszczj gólnych biznesów — strategie funkcjonalne — strategie operacyjne, a w przypadli firm niezdywersyfikowanych: strategia biznesu (będąca strategią firmy) — strateg) funkcjonalne — strategie operacyjne1.

Odpowiadając na postawione pytania, strategia firmy zdywersyfikowani musi określać:

1)    skalę i zakres dywersyfikacji2;

2)    pozycje poszczególnych biznesów wśród zbioru wszystkich biznesów prowi dzonych przez firmę;

3)    założenia strategiczne określające pewne podejście do tych działań, które maj kluczowe znaczenie dla osiągnięcia oczekiwanych wyników.

Strategia ta koncentruje się na dwóch rodzajach działań. Są to:

1)    działania powodujące stworzenie najkorzystniejszego zbioru biznesów prza utworzenie nowych, przejmowanie cudzych (akwizycje, fuzje) lub współdziała nia (alianse):

■    ze względu na sektory, w których firma działa lub powinna działać, jest J kwestia liczby biznesów, jakie firma powinna prowadzić, w jakich sektoracj i w jaki sposób, z których sektorów należy wychodzić, a do których wchn dzić;

■    ze względu na wnętrze firmy jest to kwestia „szerokości” dywersyfikacji ora stopnia podobieństwa prowadzonych równocześnie biznesów;

2)    działania polegające na najkorzystniejszym ze względu na cele całej firmy zarządzaniu portfelem biznesów:

■    dokonywanie odpowiedniej alokacji zasobów na podstawie ustalonych pria rytetów w celu wykorzystania posiadanych silnych stron oraz neutralizowani! konieczności angażowania słabych stron firmy3;

1

   Takie podejście jest zgodne z koncepcją strategii w ujęciu hierarchicznym. Pomijając w tym miejsd rolę strategii wyłaniających się, każda strategia przedsiębiorstwa musi być jednym z czynników integri jących działania wszystkich szczebli struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa i wszystkich jego częśj służących realizacji celów strategicznych.

2

   Problematyka dywersyfikacji będzie omówiona w dalszych częściach tej książki.

3

   W tym celu stosuje się różne metody analizy strategicznej, zwane metodami portfelowymi.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0192 28 1. Co to jest strategia i zarządzanie strategiczne - Tablica 1.2    - D
skanuj0194 30 1. Co to jest strategia i zarządzanie strategiczne spokajane i w jaki sposób to nastąp

więcej podobnych podstron