73601 ObrazQ6

73601 ObrazQ6



Ml


Co jest dobre, a co <to

Driad spodl lewają się. Ic nauczsckt um>c wyraźnie i jednoznacznie okrefłlć, co •ft>A dobre. :t co itc. u póimcj zuchowa »ę ni hmctawimt, K umożliwi to uczniom racjonalne przewidywanie Skutków wla-«qd achów.m Oczekiwania wobec nauczycieli iprowiulwyą się do ic|to, że nn-aqóelt powinni być .May*, powinni umieć nauczać, powinni sprawiać, żeby ■Ottowie się uczyli i powinni umieć apcw OK nadzór i kontrolę.

Znaczenie kontaktu z grupą rówieśniczą •zrasta w wieku szkolnym. Dziecko nie jest •dolne odrzucić opinn innych o sobie, dlatego całkow icie podporządkowuje swoje za* chowanie oczekiwaniom grupy. Ody koh-ukl emocjonalny dziecka nie /ostanie zaspokojony w obrębie grupy, dochodzi do powstania tzw. kompleksu różnicy. Dziecko uwiadamia sobie, że nic zostało zaakceptowane przez grapę rówieśniczą i stara się to zmienić, szukając kontaktu wśród jej członków. Fakt nicakceptncji jednostki w grupie wywołuje poczucie niższo* la ujawnia się bierność. rezygnacja. poczucie choroby somatycznej.

U osób odrzucanych ujawnia się w różnych postaciach agresja, najczęściej kierowana na zewnątrz. Uczniowie tacy inują obniżone poczucie własnej wartości, unikają kontaktu * ludźmi- Często wyrażają lęk przed karą lab ośmieszeniem. Dzieci odmr* cone i izolowane przez grupę rówieśniczą w codziennych sytuacjach kierują się negatywnymi emocjami, takimi jak: agresja wobec mych dzieci, niechęć do nauki, apatia. Tak więc pozycja dziecka w grapie rówieśni-oej mnąc w bardzo dużym stopniu aa jego °“*craość. poczucie własnej wartości, sto-■woek do samego siebie, samopoczucie ■ kom aktach społecznych.

uttną ćwiczenia

Sytuacja dziecka nieakceptowanego * Umie jest zła. Zastanówmy ńę wspólnie, bk najeżałoby mu pomóc uzyskać akceptuję w klauc. Mając na uwadze dakry rozwój

dziecka, należałoby sfiuatukwoć projekt wspólnego działania, podczas reałiracjitaft-regn stopniowo przezwyciężałoby om do-tyckauwc rełucjt z kotrpuGłównymi zadaniami będą;

•    cegnmawraaie sytuacji wydujwnwgyęk. które pozwoliłyby na uspołecznienie dzieci odsuniętych ud zespołu.

a eksponowanie na fatum klasy „mocnych" stron ucznia odrzuconego i wyknr/yłty-wunie jego paryiywnydi cech dnnktcru. w zachęcanie do uczestnictwa w zajęciach pozalekcyjnych (np. do relaksacji I. które byłyby db ucznia źródłem zdobywania nowych osobistych pozytywnych doświadczeń,

■    stasowanie jak najwiękcuj pochwal za (nawet) najdrobniejsze sukcesy.

n zachęcanie do systematycznego udziału w /.ujęciach dydaklyczno-wychowuw-czyck.

■    mobilizowanie ucznia do aktywnego uczestnictwu w imprezach klasowych I szkolnych.

Można przygotować zestaw ćwiczeń, które miałyby na cela oddziaływania naprawcze;

a kształtowanie poczuciu własnej wartości oraz umiejętności rozpoznawania stanów emocjonalnych u siebie, a urafcjelDCKĆ współżycia w grapie, a uczyć się bycia kreatywnym.

W przygotowaniu zestawu ćwiczeń możemy wykorzystać literaturę:

■    "k. ChranaWBka. A. Miló/kicwicr - A>-łubtć ukułf

   R. Herken - Mb ■ 90 tektmd przedszkolaka kmk /itentWty - KI-ANZA

a A. I lamer - Klua do efektywnego nauczania

Modna wytareytfać golowe scenariusze z programu wyehnwewaofrofdaktyeiBefO dla szkól pndstawowydt i gimnazjum pt Spćfn inaczej no agmjf opracowanego przez A. Kołodżtejc^fkn i Ł Cttażetuwską OnzT. Kołodziejczyka.

tutor


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Prawo - Definicje Moralność - to takie normy, które mówią nam co jest dobre a co złe. Sprawiedliwość
38913 strona (33) 1.8.1. Wymiar etyczny Etyka wskazuje na to, co jest dobre, a co złe lub częściej,
skanuj0019 28 CO TO JEST FILOZOFIA? Pytania filozoficzne: Dlaczego jest coś, a nie raczę) nic? Co to
EDUKACJA SPOŁECZNA KLASA I. potrafi odróżnić, co jest dobre, a co złe w kontaktach z rówieśnikami i
WESOLE ZABAWY I CWICZENIA DLA 5 I 6 LATKOW$ W każdym rzędzie odszukaj i obrysuj to zwierzę, które w
Nie bądź ofiarą Często trudno jest określić, co to znaczy negocjować „w dobrej wierze”. Pomocne jest
1.    co to jest program 2.    co to jest kod ASCII 3.
rawdanowicz co to jest tkanka CO TO JEST TKANKA? ć. Tkanka nazywamy zespół komórek podobnych struktu
Literatura Angielska Rok I, semestr 1 Dr Anna Cichoń Definicja: Niełatwo jest zdefiniować co to jest
70 JACEK KOŁODZIEJ jest dobre, a co złe. Są tacy, którzy umieją ocenić sytuacją, czyny człowieka
Co to jest rating? Co to jest rating, to nic trudnego, Naucz się więc miły kolego, Że to nota ubezpi
DSC03890 Pytania Co to jest żeliwo, a co to jest surówka? Jak dzieli się żeliwo w zależności od 

więcej podobnych podstron