73700 IMGC63 (2)

73700 IMGC63 (2)



Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji 51

Strategia problemowa — struktura lekcji z dominacją tej strategii może obejmować 5 faz, których kolejność raczej jest nieodwracalna:

—    odczucie sytuacji problemowej,

—    sformułowanie i analiza problemu,

—    wytwarzanie pomysłów rozwiązań,

—    działania zgodne z wytworzoną wiedzą w rozwiązywaniu zadań teoretycznych i praktycznych lub powrót do faz poprzednich.

Już nawet w klasie 1 dziecko może badać, szukać idąc drogą w postaci:

—    manipulowania dostępnymi przedmiotami,

—    przedstawienia problemu w formie graficznej (rysunek, schemat, zapis, jeśli dzieci potrafią już pisać) lub słownej,

—    zainscenizowania problemu,

—    przedyskutowania go z innymi,

—    sporządzenia planu rozwiązania,

—    konstruowania relaq'i,

—    oceniania.

Można tu dziecku podpowiadać pytania:

Skąd wiedziały jak to zrobić?

Co potrzebowałeś wiedzieć, żeby ten problem rozwiązać? Co potrzebne jest do rozwiązywania problemu55?

Planując tok zajęć nauczyciel powinien się też zastanowić nad rodzajem aktywności, jakie mogą wystąpić u dzieci, a także wziąć pod uwagę ich aktualną wiedzę, umiejętności i możliwości. Lekcja problemowa może mieć następującą budowę:

—    przygotowanie uczniów do pracy,

—    sprawdzenie pracy domowej, jako nawiązanie do lekcji poprzedniej,

55 Goffin S., Tuli C., Problem Sohting. „Young Children" 1985, nr 40 (3), s. 28-32.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0023 (166) 46 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji rozwiązując zadania, których n
skanuj0024 (157) 48 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji Dodatkowego znaczenia i większ
skanuj0026 (153) 52 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji —    stworzenie
skanuj0028 (134) 56 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji 8. Zorganizowanie urozmaiconyc
skanuj0022 (179) 44 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji —    informacyj
skanuj0024 (157) 48 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji Dodatkowego znaczenia i większ
IMGC55 (2) 3. Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji3.1. Teoria wielostronnego kształceni
IMGC57 (2) Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji 45 Prawidłowo zorganizowany proces kszt
IMGC58 (2) 46 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji rozwiązując zadania, których nie moż
IMGC64 (2) 52 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji —    stworzenie sytua
IMGC65 (2) Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji 53 1.    aktualizacja wi
IMGC66 (2) 54 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji — zorganizowanie zajęć praktyczno-wy
IMGC68 (4) 56 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji 8. Zorganizowanie urozmaiconych ćwic
IMGC69 (4) Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji 57 o sprzężenie zwrotne, aby poprawić b

więcej podobnych podstron