75997 P1120402 resize

75997 P1120402 resize



B BoamtAW azDiOA

tury, jak również z aktualnym stanem badań nad nią (np. problem datoj wania). Wszystkie wymienione cechy, zresztą niekompletne, są w zasadzie cechami nie zawsze tylko cmentarzysk kultury łużyckiej. Cały ich jednak zestaw jest specyficzny dia nich i określa ich wartość poznawczą, m in. w interesującym nas zakresie. Wydaje się, że w świetle I tych uwag jest rzeczą uzasadnioną zawężenie tematu wyłącznie do cmentarzysk kultury łużyckiej. Jest jednak oczywiste, że niektóre normy postępowania przy analizie cmentarzysk z okresu kultury łużyckiej w aspekcie stosunków społecznych są podobne do stosowanych przy badaniu cmentarzysk z innych okresów chronologicznych, jak I innych kategorii źródeł archeologicznych.

W pracy niniejszej ograniczamy dalsze uwagi do niektórych zagadnień stosunków społecznych. To zawężenie tematu jest uwarunkowane szeregiem czynników, które pokrótce wyjaśnimy.

Pod pojęciem stosunków społecznych rozumiemy bardzo różnorodny i skomplikowany wachlarz zagadnień, związanych z całokształtem współżycia lodzi na określonym etapie historycznym. Obok więc stosunków ekonomicznych obejmuje on również stosunki wynikające z życia rodzinnego. istniejących zasad moralnych i zwyczajów, dalej stosunki polityczne i prawne*. Źródła archeologiczne zasadniczo umożliwiają w ogólnych zarysach rekonstrukcję całokształtu procesu rozwojowego społeczeństwa ludzkiego i jego prawidłowości1. Pełne jednak odtworzenie obrazu stosunków społecznych odległych okresów chronologicznych, do których również *7*+** zaliczyć okres trwania kultury łużyckiej, jest w tej chwili niemożliwe. Nawet dalszy postęp w zakresie metod badawczych nie pozwoli nam na podstawie źródeł archeologicznych na wyjaśnienie najrozmaitszych przejawów stosunków społecznych, np. wielu zagadnień z zakresu sposobów sprawowania władzy czy realizowania prawa itp. Na trudności te zwracano już niejednokrotnie uwagę, wystarczy wspomnieć tylko V. G. Chikłe* i S. J. de Laet1. Tu jednak należy zaznaczyć, że zupełnie nie do przyjęcia, głównie w wypadku ostatniego z podanych badaczy, jest jego sceptyczne stanowisko co do możliwości poznania istotnych cech danej formacji społeczno-ekonomicznej, m. in. mając na uwadze prawidłowość przebiegu procesu dziejowego.

■ O. Lange, Ekonomia polityczna, Warszawa 1959, s. 16, 29.

'W. Hołubowlcs, O metoisk publikacji źródeł archeologicznych. Wrocław IW (powłdewi t 6—13. 36. 39. Taraie dalsza literatura, a także W. Antonie-wlez, O PoUfcm Adsńe Anhcotogtoagn. „Archeologia Polski", t. 2:1958 z. 2, a Ul a

' V. C. Childc. Baaoój społeczny, „Postępy Archeologii", nr 2:1955 rn.in.s M, tt

•5.1 de Laet, Archeologie i jej problemy. Warszawa 1960, s. 131.

Drugim czynnikiem, który został wzięty pod uwagę przy takim formułowaniu tematu, jest dotychczasowa praktyka badawcza w zakresie interpretacji materiału źródłowego, pochodzącego z cmentarzysk kultury łużyckiej, w aspekcie zagadnień społecznych. Do nielicznych bowiem do tej pory należą próby interpretacji cmentarzysk odnośnie do interesującej nas problematyki. Również tylko nieliczny wybór zagadnień z tego zakresu został próbami tymi objęty. Trudno jest więc w tej chwili teoretycznie określać wartość poznawczą omawianych obiektów, biorąc pod uwagę dotychczasową praktykę badawczą. W związku z tym w pracy niniejszej zajmiemy się głównie tymi zagadnieniami, które były już dotychczas podejmowane, oraz będziemy się starali ocenić dotychczasowe zasady postępowania i wysnuć na tej podstawie pewne wnioski.

W polskiej literaturze archeologicznej brak jak dotąd pracy poświęconej zagadnieniu, które jest problemem naszych rozważań. Brak również prób określających zasady postępowania przy analizie i interpretacji historycznej cmentarzysk kultury łużyckiej w aspekcie całokształtu zagadnień stosunków społecznych1. Pierwszą próbą omówienia możliwości poznawczych, jakie stwarzają cmentarzyska odnośnie do zagadnień struktury społecznej od paleolitu do okresu wczesnego średniowiecza, jest praca J. Gąssowskiego7. Jednak. Jak na to zwrócono już uwagę1, w sposób szerszy zostało to zagadnienie omówione jedynie w aspekcie cmentarzysk wczesnośredniowiecznych. Jeżeli chodzi o inne okresy chronologiczne, to "autor ogranicza się raczej do szeregu luźnych uwag. które nie wyczerpują tematu. Również omawianemu zagadnieniu poświęcił nieco uwagi M. Gedl1. Autor stwierdza, że należałoby brać pod uwogę przy interpretacji cmentarzysk: rozmieszczenie grobów i dysproporcje w ich wyposażeniu. Przy tym ostatnim zwraca uwagę, że byłoby wskazane rozpatrywać to zagadnienie w obrębie jednego cmentarzyska ze względu na możliwość istnienia różnych zwyczajów pogrzebowych w ramach poszczi •gól-

1

   Nie bierzemy pod uwagę prac, które zajmują tlą ogólnie zagadnieniem analizy trefteł historycznej źródeł, chociaż w sformułowanych tam zasadach będą się w pewnym stopniu mieściły stosowane w Interesującym nas zakresie. Np. Hol u bo wic z, O metodzie...; O. Labuda, Próby nowej systematyki I nowej interpretacji źródeł historycznych, „Studia 2ródl©znawcze", t. 1:1997.

T'J. Gąssowski, O roli cmentarsytk jako źródeł do badania struktury społecznej ludności, „Archeologia Polski", t. 1:1057. s. 32—71.

■ E. Dąbrowska, If. Zollówna, Z problematyki społecznej cmentarzysk wczesnośredniowiecznych — uwagi na marginesie pracy J. Gąssowskiego. „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej". R. 7: 1950 nr 2, s. 302.

*    M. Gedl, Uwagi o gospodarce i strukturze ludności kultury łużyckiej u> południowej Polsce, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego, Studia I Rozprawy, t. 32, Kraków 1961, s. 13. 14. Za udostępnienie mi tej pracy w maszynopisie składam Autorowi podziękowanie.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
17352 P1120498 resize 206 DTSXOSn I POLEMIKI nic tudyyrh w bczpośrednich kontaktach z regionami o wy
NAJLEPSZE PRAKTYKI itp.), jak również ich zakresów w ramach danego rodzaju (np. dla leczenia szpital
P1120417 resize ■w ■TV,/0 ^eler“‘UrW przede Jednak wsiy- jednak
DSC02821 (7) PSYCHOLOGIA ZABURZEŃ TT?CZYNNIKI NEUROANATOMICZNE Jak wynika z omawianych wcześniej bad
P1120408 resize ao V*ŁAW GCDlOA kultury łuiyckiej. podobnie smatą jak i innych**, powinno sit; brać

więcej podobnych podstron