80449 skanowanie0024 (33)

80449 skanowanie0024 (33)



gają się tylko 4 linia kolejowe, a ruch pociągów Jest stosunkowo niewielki. Dojazdy ze strefy podmiejskiej odbywają się również

tramwajami.

kra. a

Węzeł kolejowy Łodzi: i — Unie 1 etacie kolejowe; 2—‘granica minuta


Węzeł krakowski (rys. 9) z bardzo niedogodnym odgałęzieniem linii do Skawiny w Piaszowie (konieczność zmiany kierunku ruchu większości pociągów) ukształtował się częściowo Jul w XIX w. Rozbudowywany był w okresie międzywojennym.

Rya.8

Węzeł kolejowy Krakowi: 1 — linio 1 atacje kolejowe; 2 —granica minuta


a zwłaszcza powojennym w związku z budową Nowej Huty. Obecnie ma on dwie linie obwodowe dla ruchu towarowego, linia śródmiejska zaś służy prawie wyłącznie ruchowi osobowemu. Ze względu na lokalizację Huty im. Lenina węzeł krakowski odznacza się najwyższymi, poza Górnym Śląskiem, przeładunkami towarowymi (5°/o przeładunków krajowych).

Osobną pozycją zajmuje najważniejszy w Polsce węzeł górnośląski (rys. 10), który Jest właściwie zespołem węzłów połączonych gęstą siecią linii (częściowo odrębnych dla ruchu towarowego i osobowego) i bocznic. Dla ruchu osobowego największe zna-

mn-is

SMkobJmCMr-noSlą»Mf Okrę-ga Pntaidtw-go: 1 — llaU koto-jowe normalnotorowo otwarto dla ruchu osobowego; Ż — Unio kolejowe wąskotorowe otwarte dla ruchu oaobowogo


czenie ma linia równoleżnikowa Gliwice—Katowice, biegnąca przez środek zagłębia węglowego i rozdzielająca się ku wschodowi na dwa główne kierunki — przez Mysłowice do Krakowa Ł przez Sosnowiec do Częstochowy, a ponadto Unia południkowa z Tarnowskich Gór przez Katowice do Tych. Dla ruchu towarowego większe znaczenie mają obwodnice omijające przeciążone stacje w centrum Górnego Śląska. Największe stacje narządowe znajduję się na skraju GOP-u. gdzie aą formowane dalekobieżne pociąg towarowe do różnych regionów kraju (Gliwice, Tarnowskie Góry, Łazy, Jaworino-Si< rakowa).

Węzły kolejowe można pod względem geograficznym sklasyfikować podobni# jak Unie na: międzynarodowe, krajowe, regionalne i lokalne, zależnie od charakteru zbiegających się w nich linii.

PrmUeg UaM Interesującym zagadnieniem geograficznym jóst szczegółowy przebieg (trasowanie) linii kolejowych. W przebiegu bowiem uwidacznia się zarówno uzależnienie linii kolejowej od środowiska geograficznego, jak i Jej powiązanie z siecią osiedleńczą i gospodarką terenu.

Z punktu widzenia ruchu dalekobieżnego, między wielkimi miastami i odległymi regionami kraju, najbardziej racjonalne jest prostolinijne trasowanie linii kolejowej, wiążące jej punkty końcowe jak najkrótszą drogą. Przykładów takiego trasowania li-51    nii jest w Polsce wiele, ponieważ w pierwszym okresie budownic-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
39434 skanowanie0030 (33) działo się, gdzie szukać, można było znaleźć mały jedwabisty woj czek, nie
bayron006 Wielkie teorie romantyczne zawiera się tylko w istnieniu samego ,ja”, które jest suwerenne
fiz sped zadania antonowicz kol1 Kolokwium 1 1.    Punkt materialny porusza się w pła
skanowanie0096 2 Niedługo po dożynkach przychodzi jesień. Żółkną i opadają liście, a jest ich tak wi
Prawo Amper’a stosuje się do przypadków, gdy rozkład prądów jest na tyle symetryczny, że pozwala na
ze znacznym przemieszczeniem się mas skalnych, których cechą charakterystyczną jest stosunkowo szybk
94286801 djvu 248 NAPOLEON CYBULSKI tylko wtedy, jeżeli w 1-ym ^przypadku jest zamknięty prąd a b
skanuj0093 (33) dlatego pasowania ciasne stosuje się tylko do osadzania wpustu w czopie wału, natomi
skanowanie0023 (33) zły oznaczone literami A, B, C składają się * jednej stacji wązło-waj, na której
skanowanie0031 (24) noścl. Przy zbyt prostolinijnym trasowaniu linia kolejowa przebiega nieraz zbyt

więcej podobnych podstron