82939 skanuj0545

82939 skanuj0545



Rozdział 3


Strategie rozwoju przedsiębiorstwa


95


fT-Pr)


Tabela 3.2. Rodzaje strategii

i Kryterium różnicowania/podmiot

Określenie

I Organizacyjny zakres ważności

Ogólne strategie przedsiębiorstwa (corporate strategies) Strategie obszarów działalności (business strategies) Strategie obszarów funkcyjnych (functional area strategies)

Funkcja

Strategie zbytu

Strategie produkcji

Strategie badań naukowych i rozwoju

Strategie inwestycyjne

Strategie finansowania

Strategie personalne

I Kierunek rozwoju/użycie środków

Strategie wzrostu (inwestowanie)

Strategie stabilizacji (utrzymywanie)

Strategia kurczenia produkcji (dezinwestowanie)

'■ Zachowanie się rynku

Strategie ataku (np. strategie promocji) Strategie obrony (np. strategie imitacji)

Produkty/rynki

Strategia penetracji rynku Strategia rozwoju rynku Strategia rozwoju produktu Strategia dywersyfikacji

Przewaga konkurencyjna/pokrycie rynku

Strategia przewodnictwa w zakresie kosztów Strategia zróżnicowania produktu Strategia koncentracji (na przewodnictwie w zakresie kosztów lub zróżnicowania produktu)

Źródło: H. Kreikebaum, Strategiczne planowanie w przedsiębiorstwie, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 1996, s. 59.

bieńsiwa.

hseryzują zmienne, które wyra-Isą zależne od wielu czynników,1 H&łfikowanie strategii w płasz-Benia wartości poszczególnych

^stepowanie bardzo wielu rodza-j L Zostaną poniżej przedstawione ■Idu widzenia celu pracy i pro-owanie strategii przedsiębiorstw Huczęj. istniejących i potencjal-l sposobu alokacji zasobów oraz b powiązania poszczególnych do kształtowania strategia Stanowią przesłanki każdej stra-j i tylko ustalenie celów, środkowi Bhlrtr znaczenie (waga), skala iścia do rodzajów strategii (różl Hpologia strategii zarządzania

l)

macyjności można wyodrębnia radzenia. Każdorazowo mami ^(rozwój) własny bądź rozwój mi sprowadza się do wybór™ Kumaniu z naśladowanym wzorj ■nkach może stanowić przesłana rdzenia. Ta ostatnia cechuje się] ■pztów przodownictwa, a więcl ■ pojedynczych grup przedsi^


3.3. Strategie na poziomie przedsiębiorstwa

Strategia na poziomie organizacji (przedsiębiorstwa) ma charakter ogólny • globalny) i stanowi całościową koncepcję jej rozwoju. Jest ona nakierowana na wybór efektywnych dziedzin rozwoju (domen, biznesów, kierunków, sposobów finansowania), a także wytycza charakter i zakres zmian w działalności wewnętrznej podmiotu. Ze strategii wynika, czy przedsiębiorstwo będzie zajmować się jednym biznesem (wyspecjalizowana) czy dwoma lub więcej biznesami •podmiot zdywersyfikowany).

Odnośnie przedsiębiorstwa wyspecjalizowanego wytwarzającego jeden rodzaj produktu bądź usługi, strategia podmiotu wyznacza jej działania w dziedzinie rozwoju produktu, rozwoju rynku, a także charakteryzuje koncepcję poczynań konkurencyjnych. Jeśli mamy do czynienia z podmiotem zdywersyfikowanym, składającym się z wyodrębnionych jednostek strategicznych, strategia jego rozwoju sprowadza się do określenia:


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
52918 skanuj0544 94 Rozdział 3 ^^^Jgfcategie rozwoju przedsiębiorstwa Ps = f(R, K, P, Zs, T, Pr) Tab
skanuj0541 Rozdział 3 Strategie rozwoju przedsiębiorstwa 91 Rozdział 3 Strategie rozwoju
skanuj0567 118 Rozdział 3 ■kategie rozwoju przedsiębkrst* Strategie rozwoju rynku/podmiotu. Str
69403 skanuj0568 Rozdział U Strategie rozwoju przedsiębiorstwa 119 p rozwoju rynku stanowią rela-r]
36713 skanuj0549 Rozdział 3 Strategie rozwoju przedsiębiorstwa99 iriesiątych szczególną uwagę przy-,
39097 skanuj0555 Rozdział 3 Strategie rozwoju przedsiębiorstwa105 pastwa najogólniej mówiąc od- Eia
63854 skanuj0550 100 Rozdział 3 Sfrategie rozwoju przedsiębiorstwa tion)21. Strategia wyczekiwa
85472 skanuj0553 Rozdział Strategie rozwoju przedsiębiorstwa 103 Rysunek 3.4. Sztywność ceny a st
86881 skanuj0562 Rozdział 3 Strategie rozwoju przedsiębiorstwa 113 ■przedsiębiorstwa biznesów, które

więcej podobnych podstron