87018 Zdjęcie1307

87018 Zdjęcie1307



cteAitwa, czuje alę moralnie zobowiąi»nu d0 uczestniczenia w Jego smutkach 1 radościach".'

Ten Jeden przykład powinien wystarczyć dli uświadomienia sobie roli, Jaką w ujęciu Durk-heima gra społeczeństwo w życiu Jednostki, wdrażając Ją nieustannie do przyjętych w danej grupie sposobów myślenia i działania oraz reagując różnymi środkami na zdarzające się odchylenia. Jak widać na przykład z rozważań na temat anomii (por. ss. 185—192 niniejszego wyboru), społeczeństwo niezdolne do regulowania w ten sposób postępowania Jednostek jest w istocie społeczeństwem chorym, społeczeństwem w stanie permanentnego kryzysu. Tak oto kształtuje się drugi „aspekt naszego żyda psychicznego"; człowiek zdobywa swodrugą naturę, biologiczna „indywidualność” przeobraża się w osobowość, która podobnie jak freudowskie ego formuje się dopiero pod wpływem czynników społecznych. Jednostka pozbawiona stałego oddziaływania zbiorowości jest wedle Durkheima niechybnie skazana na degradację. 1

SOLIDARNOŚĆ SPOŁECZNA

Jakkolwiek motyw „dualizmu natury ludzkie]" w myśli Durkheima odgrywał — jak widzieliśmy — ogromną rolę, nie należy bynajmniej sądzić, ii związane z nim rozważania były w pełni oryginalne. Można je w znacznej mierze uznać za aocjo* logiczne wariacie na temat „kategorycznego imperatywu" Kanta, a, co więcej, nawet socjologiczna Idea podstawowa daje się odnaleźć w myśli europejskiej na wiele lat przed wystąpieniem autora Zasad metody socjologicznej. Przychodzą tu zwłaszcza na myśl francuscy teokraci początku XIX wieku. To de Bonald pisał: „Znajomość prawd społecznych, przedmiot idei ogólnych, znajduje się w społeczeństwie i przez społeczeństwo zostaje nam dana; znajomość praw lub faktów poszczególnych, indywidualnych i fizycznych, przedmiot przedstawień i wrażeń, znajduje się w nas samych, w jednostkach, i jest nam przekazywana za pośrednictwem zmysłów".1 Podobne idee można również spotkać u Comtek, którego zresztą Durkheim pod wieloma względami kontynuował świadomie, stwierdziwszy w pewnym momencie, iż znajduje u niego „potwierdzenie" niejednej ze swoich koncepcji.

Mniejsza zresztą o takie czy inne ustalenia „wpływologiczne"; możemy się bez nich obejść. Ważniejsze jest natomiast stwierdzenie, na czym polega swoistość „socjokracji" Durkheima, lub, innymi słowy, gdzie zaczyna się jego orygi- 2

32

1

Tamże, s. 571.

2

Cyt wg L. Brunschvicga: op. tft, s. 494.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
kazusy012 Kupno - sprzedaż me przenosi własności ale rodzi zobowiązanie jej przeniesienia Właściciel
IMG 28 48    Częłć 1, rozdział VI ttn . , .    ... Ale moralność spraw
20038 Zdjęcie0232 (2) 32 Kołdzmi ale obopólne zaaprobowanie jawiająca się tu w naturalny $Do óh j**
Obraz2 (22) Kupno - sprzedaż nie przenosi własności ale rodzi zobowiązanie jej przeniesienia . Właś
Zdjęcie030 2 Inne względy, niż moralne, pozwalają ocenić cz

Zdjęcie031 Domenowa teoria rozwoju moralnego Dzieci uczą się rozróżniać 3 domem zdarzeń społecznych,
Zdjęcie040 2 Używane do oceny moralnej zachowań ludzi kody. to: dobra powszechnego, autonomii i 
Zdjęcie076 2 2. Eudajmonizm Czyn jest moralnie dobry przez to. że prowadzi do szczęścia, które jest&
Zdjęcie133 3 Eksperyment Czyn zły moralnie, gdy wy konanie go jest oceniane negatywnie, a powstrzyma
Zdjęcie1894 *? ■akie* ■tuiuca Ale -rrsjsSs- tę uoąjtizy 1 Słowacki w przedmowę. Cjęta w j Srta «fai&
4 Ma obowiązek starannie działać -> przykład działania starannego, ale nie zobowiązanie rezultatu
DSC?21 (2) niej, gdy nie mam już zdjęcia przed oczyma, ale znów o nim pomyślę. Zdarza się, że lepiej

więcej podobnych podstron