84498 Zeskanowany dokument (5)

84498 Zeskanowany dokument (5)



”1

184

Rozdział iV

Najczęściej spotykanymi u dzieci zaburzeniami emocjonalnymi są:

1)    lęki - mają one postać napięcia, nerwowości, paniki, niepokoju (ostre, przewlekłe),

2)    depresje,

3)    natręctwa myślowe,

4)    fobia,

5)    choroba psychosomatyczna.

Wszystkie te zachowania dotyczą również dzieci.

Autor wyróżnia zaburzenia przystosowania dzieci i młodzieży występujące w dzieciństwie. Są to najczęściej59:

-    napady złości,

-    zaburzenia łaknienia,

-    zabawa narządami płciowymi,

-    rywalizacja wśród rodzeństwa,

-    zaburzenia zachowania związane z agresywnym odreagowaniem,

-    kradzieże,

-    patologiczne kłamstwa,

-    napaści na inne dzieci,

-    wagarowanie,

-    ucieczki z domu,

-    napastliwość seksualna.

Owe zachowania są skutkiem wrogości i napastliwości nagromadzonej w psychice w dzieciństwie.

Z literatury psychologicznej wynika, że trudności emocjonalne dla określenia różnorodnych aspektów i rodzajów zachowania, nadmiernej zależności, kradzieży, zachowania agresywnego i słabych osiągnięć w nauce uważa się za wskaźniki zaburzeń emocjonalnych, które wymagają fachowej pomocy psychiatry. Zaburzenia życia emocjonalnego uwarunkowane wpływem rodziców:

-    zaburzenia ogólnej pobudliwości emocjonalnej,

-    przeżycia lękowe,

-    zaburzenia podstawowego nastroju.

Zaburzenia emocjonalne i ich sposób ujawniania się w szkole:

-    lęki, które utrudniają dziecku naukę szkolną (lęk przed nauczycielem, izolowanie się od grupy, atak, agresja),

-    poczucie nieudolności,

-    negatywizm (przyczyną są przykre doświadczenia),

-    wielka nieświadomość (usuwanie i ucieczka w cień, niezwracanie na siebie uwagi, uważanie siebie za kogoś niezdolnego),

-    zobojętnienie („zgaszenie"), objawy agresji, wrogości,

-    napady nastrojów, zazdrość, zły humor, dręczenie nmy< h.

v>


11. Spionck. Zaburzenia w rozwoju uczniów a mr/>o\\oil cmo s.kohh , l‘VVN, Warszawa I*>73

Psychiatrzy dzielą zaburzenia emocjonalne u dzieci następująco:

-    zaburzenia cechujące się zmiennym niepokojem,

-    choroby psychosomatyczne i stany somatyczne uwarunkowane emocjonalnie,

-    problemy związane z nauką,

-    zaburzenia zachowania się i przestępczość.

Większość badaczy uważa, iż wskaźnikami kryteriów zaburzeń emocjonalnych u dzieci mogą być:

trwałość występujących objawów,

-    ich intensywność, częstość symptomów.

Większość zaburzeń emocjonalnych u dzieci zdaniem psychologów i pedagogów jest efektem nieprawidłowego oddziaływania środowiska. Aktywność dziecka rozwija się w trzech podstawowych środowiskach: rodzinnym, szkolnym i środowisku koleżeńskim, które tworzy się poza szkołą i w obrębie jej wewnętrznego, zbiorowego życia.

Najważniejszym jednak elementem środowiska wychowawczego, jak już pisaliśmy jest środowisko rodzinne. Wszelkie nieprawidłowości w tym środowisku rzutują na rozwój psychiczny dziecka.

M. Grzywak-Kaczyńska60 przedstawia następujące przyczyny zaburzeń emocjonalnych:

niedojrzałe środowisko rodzinne, zaburzona emocjonalność w życiu rodzinnym, zaburzona emocjonalność na terenie szkoły.

Środowisko rodzinne dzieci w wieku szkolnym jest obecnie w wielu przypadkach nieprawidłowe. Można wyróżnić dwa rodzaje wpływów powodujących niezaspokojenie potrzeb emocjonalnych dziecka, w następstwie którego pojawiają się zaburzenia emocjonalne:

wadliwy wpływ wychowawczych postaw matki, tj. postawa odrzucenia, postawa nadmiernie lękliwa, postawa rozpieszczająca,

brak opieki matki i kontaktu emocjonalnego z nią, a także w rodzinach alko-holicznych silny lęk przed ojcem, a zwłaszcza stosowaną przez ojców karą cielesną.

Kształtowanie emocji jest niezwykle ważnym czynnikiem w rozwoju osobowości człowieka. Wiemy, iż zaburzenia emocjonalne oraz brak odpowiednich bodźców emocjonalnych w rozwoju dziecka prowadzi do tzw. choroby sierocej, wpływającej hamująco na rozwój osobowości. Już niemowlę wyczuwa emocjonalny stosunek ludzi do siebie, na uśmiech reaguje uśmiechem, na niechęć płaczem i krzykiem.

' " M ( ii/.yw.ik Kai /yńska, Rozwój dzieci i młodzieży, PWN, Warszawa 1072.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Zeskanowany dokument (5) ”1 184 Rozdział iV Najczęściej spotykanymi u dzieci zaburzeniami emocjonaln
gojp1 104 Rozdział IV. Klasyfikacja gmmatyc ma leksemów polskich i składni języka polskiego. W nast
jak ludzie kłamia0017 184 Rozdział IV spektywie czasowej. Okazuje się bowiem, że dyplomacja i nieodł
DSCN8527 (2) 184 Rozdział IV. Nadprzyrodzony sens poczynań narodów wybranego tworzyły odtąd swój tos
Rozdział IV Władze Koła § 14 Władzami Koła są: 1)    Zarząd Koła 2)
Mieszana Środkowe partie twarzy Najczęściej spotykany Policzki, szyja, boczne są tłustawe i
W literaturze najczęściej spotykanymi opisami odmian osobowości są; •
Chrzanowski Wladysław ?C heraldyki2 ABC heraldyki (DOKOŃCZENI! 7* STR 11) Najczęściej spotykaną for
Zeskanowany dokument (2) 178 Rozdział IV NIE MÓW! - należy zachować milczenie na temat tego, czego d
41759 Zeskanowany dokument (4) 182 Rozdział IV 3)    osłabieniu poczucia krzywdy oraz
Zeskanowany dokument (2) 178 Rozdział IV NIE MÓW! - należy zachować milczenie na temat tego, czego d
66251 Zeskanowany dokument (3) 180 Rozdział IV wien rodzaj maskotki może hyc narażony na wykorzystyw

więcej podobnych podstron