bolsche008401 djvu

bolsche008401 djvu



84

znaczeniu „rozwój “ jest jedynie logicznym kierunkiem twórczości, jestto wewnętrzna, konsekwentna metoda tworzenia. Tak jednak nie pojmują tego wyrazu ludzie, dla których u kolebki życia nagle darwinizm się kończy, a w jego miejsce wstępuje „stworzenie świata." Wyobrażają je oni sobie jako coś, na co doświadczenie nie daje żadnego przykładu poty, póki czary nie zostaną przez ludzkość uznane jako fakt realny: mianowicie jako początek, jako powstanie czegoś bez przyczynowego związku, bez powodu, bez warunków. Zycie w swej najpierwotniejszej formie miało powstać cudem. Bardzo wielu ludzi sądzi, że tym sposobem uratuje cały światopogląd przez zredukowanie wiary w cud do tego jednego jedynego faktu. Co prawda, większość z pomiędzy nich sądzi również, że godzić się można z teorją rozwoju i zwierzęcem pochodzeniem człowieka aż od komórki tylko» za cenę drugiego jeszcze cudu na najwyższym szczeblu. Jak pierwsza żyjąca komórka, tak i pierwszy błysk świadomości na szczycie, tj. w człowieku, miały się pojawić cudem, bez przyczyny, niezależnie od przyczynowości, rządzącej pozatem wszyst-kiemi innemi zjawiskami. Ten ostatni pogląd jest sam przez się i z owego punktu widzenia całkiem zbyteczny. Zasadniczy objaw świadomości leży mojem zdaniem już w każ-dem prostem czuciu. Odczuwam coś jako jasne lub ciemne, przyjemne lub nieprzyjemne, — a to, sądzę, objęte już jest w prostem określeniu: „jestem czegoś świadomy." Nie ulega zaś wątpliwości, że już pierwotna żyjąca komórka taką najprostszą świadomość posiadała; dostrzegamy ją już na najniższych szczeblach życia, a dla nowoczesnych badań jest ona nieodłączną właściwością tego wszystkiego, co żyjącem nazywamy. Ma się rozumieć, że jednokomórkowy pierwotniak, ameba albo promieniak, nie odczuwają jeszcze przy pomocy wysubtelnionego mechanizmu myślowego świadomości ludzkiej. Jednakże zasadniczą formę świadomości posiadają i one pod postacią prostego czucia, gdy albo unikają światła, albo kurczą się za dotknięciem.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
bolsche002401 djvu 24 pierwszy rzut oka jest rzeczą jasną, że człowiek jedynie do niej należeć może
bolsche009401 djvu 94 tanie to istotnie jest nieuniknione; ono panuję nad znaczną częścią tego, co
bolsche002201 djvu 22 Właśnie ta chwiejność jest dla naszych badań bardzo pouczającą. Fakt ten mówi
bolsche001201 djvu — 12 — kiem innego świata: jest to niby sen o jakiejś obcej planecie. A jednak w
bolsche006601 djvu 66 Jeżeli ceratodus istotnie jest jednem z ogniw łańcucha, wiodącego od niższych
Obraz (17) nych aspektów naszej osobowości możliwe jest jedynie wtedy, gdy dokona się wewnętrznej el
skanuj0152 (6) Rozdział 6. ♦ Ciągi znaków, data i czas 163 Znaczenie poszczególnych elementów jest n
a)    wąskie znaczenie państwa prawa - zasada ta skierowana jest jedynie do
DSC00452 Znaczenie cyklu Crebsa ♦    Jest wspólnym szlakiem końcowego utleniania cukr
bolsche006301 djvu 63 jest zupełnie zbyteczna do oddychania. Owo dwoiste stworzenie, mające do wybo
bolsche006301 djvu 63 jest zupełnie zbyteczna do oddychania. Owo dwoiste stworzenie, mające do wybo
26 (134) Znaczenie słuchu: ■/ służy rozwojowi mowy i porozumiewania się, ✓    jest źr
bolsche002301 djvu 23 sposób wyjścia. Człowiek nie jest prostym minerałem, lecz istotą żyjącą. W br
bolsche002901 djvu 29 się, jakby on nas o krok zbliżał do rozwiązania zagadki pochodzenia. Nie jest
bolsche003101 djvu 31 prawo jest trafne, mielibyśmy ścisły dowód, że przodkowie młodego gibona równ
bolsche003201 djvu 32 była gibona. Jednakże i od gibona takiego, jakim jest dziś, gdy dorośnie, róż
bolsche006801 djvu 68 Co jest cechą kręgowca — nie wyłączając człowieka? Kręgosłup, ów wewnętrzny w

więcej podobnych podstron