AL270976

AL270976



510 Św. Augustyn, Partstwo Boże

Rozdział III

Przyczyna grzechu z duszy powstała1 2 nie z ciała2 a zepsucie2 z grzechu nabyte2 nie grzechem Jest2 lecz karą.

Jeśli ktoś dowodzi, że ciało u ludzi złych nałogów jest przyczyną wszelkich zdrożności, ponieważ dusza stale przez ciało jest opanowana - ten nie bierze pod uwagę całkowitej natury człowieka. Albowiem „ciało2 które się kazi. obciąża duszę. " 1 Stąd też ten sam Apostoł mówiąc o tym ciele skazitcl-nym, o którym nieco przedtem powiedział: „Chociaż ten2 który zewnętrz Jest, człowiek nasz psuje się." 2 „Wiemy - ciągnie dalej - że Jeśli ziemski dom nasz mieszkania był zepsowany2 budowanie mamy od Boga2 dom nie rękoma robiony2 wiekuisty w niebiesiech. A /bowiem w tym wzdychamy, żądając być przyobleczeni mieszkaniem naszym2 które Jest z nieba; Jeśłiż Jedno obleczonymi2 a nie nagimi będziemy znalezieni. Bo i którzy Jesteśmy w tym mieszkaniu2 wzdychamy obciążeni; bo z niego nie żądamy być zwleczeni2 ale pr ze obleczeni2 aby pożarte było śmiertelne od żywota. " 10 A więc i obciążeni jesteśmy skazitelnym ciałem, i wiedząc, że przyczyną tego obciążania nie jest natura I treść ciała, lecz jego zepsucie, nic chcemy być z ciała „zwleczeni, lecz przyobleczeni jego nieśmiertelnością3. Będzie bowiem ono i wtedy, lecz ponieważ nic będzie skazitelne, nie będzie ciążyć. „Obciąża - tedy teraz - duszę ciało2 które się kazi2 a ziemskie mieszkanie tłumi umysł wiele myślący." 11 Jednakowoż ci, co wszystkie nieszczęścia duszy przypisują ciału - są w błędzie.

Wcrgili we wspaniałym swym wierszu platoóskie rozwija zdanie, gdy mówi:

„Dusze te, posiew niebios, boże ziarna czyste Mają w sobie ukryte moce promieniste.

Lecz te moce hamuje i ścieśnia zuchwale Ciało, niebieskim plonom nieprzyjazne stale.

Członki śmiertelne i przyziemnych więzów sploty Stępiają duszę, tłumiąc jej górne poloty3; a pouczając, że z ciała wynikają wszystkie owe tak dobrze znane cztery rodzaje wzruszeń: pożądanie, bojażó, radość i smutek jako źródła wszystkich grzechów i braków, dodaje jeszcze takie zdanie:

„Stąd się trwożą i pragną, cieszą albo smucą,

I wzroku z ciemni więzieó ku niebu nic zwrócą.3 1 Lecz czegoś innego uczy nas wiara nasza: Zepsucie ciała obciążającego duszę nie jest przyczyną pierwszego grzechu, lecz karą za ten grzech, i nie

1

*    Mądr. 9.15.

2

   2. Kor. 4.16.

3

10    Tamie 5.1 i nn.

11    M«dr. 9.15.

Vcrg-    VI. 730 nn.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
AL270968 404 Św. Augustyn, Partstwo Boże ziemi"; I nieco dalej w tym samym psalmie: „Jakośmy sł
AL270966 196 Św. Augustyn, Pirtstwo Boże gdy się o Bogu dobrze nic wierzy. Niech tedy dalekie Będzie
AL270971 408 św, Augustyn. Pirtuwo Rsic Rozdział V NU ma sensu zastanawiać sif zarówno nad nieskończ
AL270978 512 Św. Augustyn, Państwo Boże człowieka, nic według Boga, to żyje tym samym według kłamstw
AL270983 780_Św. Augustyn, Państwo Boże według tego, te staczana Jest przez tych, albo w tych, którz
AL270985 782 Św. Augustyn. Państwo Boże kochać, jak siebie samego. W taki sposób troszczyć się ma o
AL270989 786 Św. Augustyn, Państwo Boże o ile to nic narusza w niczym bogobojności i rcłigii; i ten
PORZĄDEK MORALNY I SPOŁECZNY U ŚW. AUGUSTYNA (Państwo Boże) Porządek społeczny jest tylko rozwinięci
Bibliografia 1.    Św. Augustyn - Państwo Boże; Antyk, 2002. 2.    Św.
AL270987 784 Św. Augustyn. Państwo Boite pana ojca (paterfami/ias) z tego powstała I tak była powsze
Załqcznik 1. Modlitwa św. Augustyna do Ducha Świętego Duchu Święty, Boże, tchnij mnie swoim
20101214 142835 bmp ję wykazać, że philosophes po to zburzyli Państwo Boże św. Augustyna, by własnor

więcej podobnych podstron