CCF20091124013

CCF20091124013



294

294

III. Realizm ,\


uj r /

ności dużo bardziej niż jednostek) oraz ludyczne akcenty zwłaszcza językowe (utwór nierzadko zyskuje charakter humorystyczny).

Pedro Pdramo Juana Rulfo, choć w Polsce pisarz to praktycznie zapomniany, jest wybitną powieścią wpisującą się w zjawisko nowej prozy hispanoamerykańskiej, a także nurt realizmu magicznego. Oryginalność dzieła i specyfika przedstawionego w nim świata w znacznym stopniu wynikają z nasycenia tekstu literackiego mitycznymi i magicznymi treściami.

3.4. Gabriel Garda Mńrcjuez: Sto lat samotności i Jesień patriarchy

Gabriel Garda Marcjuez (Kolumbia, 1927) jest niewątpliwie jednym z najbardziej znanych, cieszących się czytelniczą popularnością, a przy tym jednomyślnym uznaniem krytyki, pisarzem hispanoamerykańskim. Jednoznacznie jest też kojarzony z realizmem magicznym, urastając wręcz do rangi sztandarowego twórcy tego nurtu, choć należy zauważyć, że tylko kilka z jego utworów nosi znamiona realizmu magicznego. Z całą pewnością cechy takie dostrzec można w dwóch bodaj najsłynniejszych jego powieściach - Sto lat samotności (Cień arios deso-ledad, 1967) i Jesień patriarchy (El otońo del patriarca, 1975) - choć w wielu tekstach opublikowanych zarówno przed, jak i jpo napisaniu owych powieści - by przywołać tylko Złą godzinę (La mała hora, 1961) czy Generała w labiryncie (Elgenerał en su laberinto, 1989) - żadnych elementów realizmu magicznego dopatrzyć się nie można. Uwaga ta unaocznia dość oczywistą prawdę, że nie ma pisarzy realistycznoma-gicznych, a jedynie dzieła realizmu magicznego.

Sukces kolumbijskiego pisarza jest tak wielki, że w wielu przypadkach definicję realizmu magicznego budowano pod kątem właśnie jego twórczości. Tak czy inaczej zwykło się uważać, zapewne słusznie, Sto lat samotności za swoistą klasykę nurtu, dzieło parexcel-lence realistycznomagiczne.

Sam autor nie stronił od wyjpowiedzi na temat realizmu magicznego. Generalnie można stwierdzić, iż stoi on na stanowisku, w myśl którego nurt ów jest jro prostu realizmem, albowiem w Ameryce Łacińskiej możliwe są rzeczy gdzie indziej niewyobrażalne. Powiada Garda Marąuez:

Jestem pisarzem realistę, ponieważ sądzę, że w Ameryce wszystko jest możliwe, wszystko jest realne. (...) Uważam, że powinniśmy pracować nad nowym językiem i technikami opowiadania, aby cala ta magiczna rzeczywistość latynoamerykańska stała się częścią naszych książek i żeby literatura latynoamerykańska faktycznie odpowiadała latynoamerykańskiej rzeczywistości, w której codziennie zdarzają się przedziwne rzeczy12'1.

Oczywiście podobne przekonania wynikają ze swoistej koncepcji postrzegania rzeczywistości przez kolumbijskiego noblistę. Jeśli jednak sprowadzić owe rozważania na konkretny grunt literacki, to zapewnienia Garcii Marcjueza o cudowności realiów jego kontynentu mają charakter pisarskiej kokieterii: trudno utrzymywać, że w Ameryce ludzie latają na dywanach, księża lewitują i czasem wybuchają epidemie bezsenności. Oczywiście fantastyczne wydarzenia opisane przez autora tkwią głęboko zakorzenione w latynoamerykańskiej rzeczywistości i mentalności, jednak, o czym mowa będzie poniżej, jeśli przyglądać się sprawie na poziomie tekstu - co wydaje się konieczne w rozważaniach teoretycznoliterackich - to fantastyczność pewnych zdarzeń nie wzbudza wątpliwości.

Na temat Stu lat samotności napisano już bardzo dużo, powieść to bowiem rzeczywiście niezwykle złożona i obfituje w kunsztowne zabiegi literackie; o mityczności, nieustannych odniesieniach do historii, licznych aluzjach kulturowych i literackich, stylizacji, nasyceniu tekstu elementami biblijnymi i archetypicznymi, skomplikowanej strukturze czasowej i przestrzennej utworu powiedziano już zapewne wszystko. Tym, co przykuwa uwagę krytyków, jest powinowactwo fabuły - sagi ukazującej perypetie rodziny Buendfa na tle historii - z tradycją podań ustnych, bajek, ludowych opowieści i literatury dla dzieci. Ge-rald Martin określa tę powieść mianem „jednego z najbardziej zwodniczych i nieprzeniknionych dzieł współczesnej literatury, godnego spadkobiercy innych dziecinnych utworów dla dorosłych; Don Kichota, Gargantui i Pantagruela, Tristrama Shandy’ego i Alicji po tamtej stronie lustra12^. Dziecięca perspektywa w Stu latach samotności

124    G. Baulista Gutićrrez, op. cit., s. 2G-27.

125    G. Martin, op. cit., s. 219.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
CCF20091124013 294 294 III. Realizm ,(// r / ności dużo bardziej niż jednostek) oraz ludyczne akcen
CCF20091124014 29G III. Realizm magiczny nie wzięła się znikąd: powszechnie wiadomo, że Garda Marqu
CCF20091124016 III. Realizm maciczny Jakkolwiek Jesień patriarchy stanowi swoistą alegorię, świat p
CCF20091124015 III. Realizm magiczny 2<J8 da po powrocie z wojaży Jose Arcadio (s. 103) - może z
1954 Geometria 294 III. OBJEMY TELIES. Uefimcia objemu S niektórymi dóleżitymi telesami, hranolmi. i
CCF20090514095 294 IV. Status poznawczy nauki lewicy akademickiej. W poszukiwaniach rozsądnego cent
CCF20090530006 294 VII. LASKA UOŻA z Luciduscm, jest najwymowniejszym wyrazem tzw. se lagianizmu (w
CCF20091124014 III. Realizm magiczny 29(5 nie wzięta się znikąd: powszechnie wiadomo, że Garda Marq
CCF20091124015 III. Realizm magiczny 298 da po powrocie z wojaży Jose Arcadio (s. 103) - może zmyśl
23=iii 1l! UJ im’ g5 •®^S PU 8 SB ■HH® -, i —2J BSĘillH Kefl MfiłllCI 1 Tr « K 11
3. Edukacja europejska w nauczaniu zintegrowanym : zajęcia dla klasy II i III realizowane metodą&nbs
CCF20080226005 146 Część III. Zagadnienia edukacji dorosłych nictwo Artystyczne i Filmowe dokonało
CCF20090811022 Część I - Rozdział III. Bóg, Duch Święty 11188TY, DUCHU ŚWIĘTOŚCI88 Cenimy nasze zie
CCF20090811024 Część I - Rozdział III. Bóg, Duch Święty 11390ZEŚLIJ NAM SWOJEGO DUCHA 90 Bcfdicie w
CCF20090608004 DUO- JAJ) tt 1 tf uj ,1 V a] łanała fo&ŁitBó ~ oó> rtiatoticoone/jO
CCF20090610075 pewien rodzaj logicznej realizacji chrześcijaństwa. Warto w związku z tym pamiętać,
CCF20091108012 ______ _vj m MiM«iV
Review: Quiz 3www.Bandicam.com 4 2 10 *n r* • iii Vi u, (UJ Hofe X

więcej podobnych podstron