DSCN4890

DSCN4890



wpływ nie lak wielkiej różnicy ceny między prostym mopcdcm, a naj-j mniejszym motocyklem, może wynik większej wszechstronności motocykla, ale faktem Jest, że zainteresowanie tymi najprostszymi irod-kaml lokomocji nie Jest u nas zbyt wielkie. Nie oznacza to naturalnie, że nie brakuje u nas chętnych do zakupu mopedów; rynek Jest zarzucony tymi pojazdami I w ostatnich latach przeciętnie około 50 tys. mopedów Jest sprzedawanych w kraju. Mogło by przecież być Ich znacznie więcej, zważywszy, że do prowadzenia mopedów nie trzeba przecież prawa Jazdy, formalnoicl ubezpieczeniowych, nie trzeba uciążliwych hełmów, wystarcza podstawowa znajomość przepisów ruchu drogowego, poświadczona posiadaniem karty rowerowej.

Obiektem naszej oceny jest nowy produkt Zjednoczonych Zakładów Rowerowych w Bydgoszczy — mo-ped Komar-2, typ 2330; Pojazd ten jest wynikiem pierwszej poważniejszej modernizacji, przeprowadzonej przez z ZR Bydgoszcz od czasu uruchomienia produkcji mopedów.

Pięć lat temu — w roku 1964 ocenialiśmy pierwowzór dzisiejszego pojazdu — moped Komar MR 232. zasadnicza różnica pomiędzy tymi pojazdami polega na zastosowaniu resorowania tylnego kola oraz zastąpienia siodełka typu rowerowego — siodełkiem kanapowym. Bez zmian moped Komar ma pojedyńczą rurową ramę, silnik z dwublegową skrzynią przekładniową, resorowane

S rzednie koło oraz peinopiastowe amulce, rozruch ma miejsce rowerowymi pedałami. Model 2330 jest bezsprzecznie pojazdem nieco lepszym od swego poprzednika.

Moped Komar-2, choć znajduje się jut w seryjnej produkcji, począw-■zy od początku bieżącego roku jest wciąż rarytasem. Jego dostawy na rynek są nieliczne 1 egzemplarze | „teleskopami" są rozchwytywane ze sklepów, podczas gdy lćh starsi bracia „ze sztywnym tyłem" zalegają magazyny hurtowni i sklepów.

Mopedów Komar-2, typ 2330 wciąż w sklepach braki Szersza produkcja tego modelu leży więc chyba w interesie klienta, któremu dostarczono by lepszy produkt. Jak też w interesie wytworni — pragnącej zapewnić zbyt swych produktów, choćby drogą nieznacznego podwyższenia ceny pojazdu. Słyszeliśmy zapewnienia ZZR, że juz w najbliższym czasie, produkcja modeli z resorowanym tylnym kołem będzie stanowiła połowę wytwarzanych w

Bydgoszczy mopedów; pozwalamy wprowadzone w mopedzle Komar-2 sobie w tym miejscu zasugerować resorowanie tylnego kota w zdccy-calkowite zastąpienie starszej wersji dowany sposób przyczyniło się do pojazdu z bardzo niewygodnym, nie- poprawy komfortu Jazdy, Jeżeli w resorowanym tylnym kołem na ko- ogóle o takim można mówić pod-


JnI n*JpopuI«ri5iSl»mm S? rękojeści przysplcsmnia:    zamknięta

, ’■ /az«lem JednoiladowyS"*..    fjT    * całkowicie    otwarta. silnik bez

ta popularność nlc^ ić,,u    JJS?    sprzeciwu znosił takie obciążenie 1

widoczna. wiĘccl sic    I&, '‘ozerzanlu    przez wicie kllomc-

na ulicach i dro*«ch mof£    waiYł^i®    *?y ulraymy-

eykilslów nlt mopedzistów. Mote to ksvmaine£°nu»a mn/ni'hvi mfcs' “*■ wpływ nie lak wielkiej różnicy ceny wiedzieć ó iwlTCy^źapionówcf0 *iSl

kra", która takie obciążenie znosiła z oporami; każdorazowa wymiana świecy zapłonowej w silniku



Usprawniony moped Komar-2 otrzymał zawieszenie kota tylnego na ssMH| i dwóch elementach resorujących. Siodełko rowerowe zastąpiono mśgąi kanapowym. Poniżej: Rysunek wymiarowy mopedu Komar-2 typ 2**a.

1780 roU s”Ł,c~”r~?


600-900

1150


ar ma szereg


ERB


rzyić nowszego, który jest obiektem naszego badania drogowego.

ROZRUCH

Rozruch mopedu można przeprowadzać po załączeniu 1-ego biegu przez zwalnianie dźwigni sprzęgła podczas pedałowania Tub też w ..sposób motocyklowy" na postoju.

\ d/sywaJao Jednako pedelu rowerowe-obciążonym przez długi czas ellmi- I nowala wszelkie objawy przerywania i spadku mocy.

Pracujący na wysokich obrotach silnik pojazdu wydaje dość zabawny, miły dla ucha dźwięk. W oryginalny sposób rozwiązano w mopedzle Komar-2 tłumik szumu ssania; filtr gażnlka połączony jest krótką gumową rurą z fragmentem ramy pod siedzeniem — stamtąd Jest zasysane powietrze do silnika. Elastyczność tej niewielkiej. 50 cm*. Jednostki napędowej nie nasuwała zastrzeżeń podczas normalnej eksploatacji mopedu. Faktem Jednak jest, że do ruszenia z miejsca trzeba pełnego otwarcia przcpustnlcy — więc te 1.4 KM — to chyba Jednak zbyt malol

Nie przysparzają estetycznego wyglądu mopcdowl Komar mało szczelne połączenia rury wydechowej tłumika szybko zachlapujacc się spalanym olejem, mimo dociągania nakrętek 1 śrub mocujących.

SPRZĘGŁO — SKRZYNIA BIEGÓW

Sprzęgło mopedu Komar Jest u-mleszczone bezpośrednio na wale korbowym, a więc pracuje ono z dużą liczbą obrotów. Pę pewnym przebiegu zaobserwowaliśmy nieco trudniejszą zmianę biegów, co spowodowane było właśnie usterkami w działaniu sprzęgła. Wszelkie te niesprawności objawiają się nie tylko kłopotami ze zmianą biegów, czy też ruszeniem z miejsca, ale również trudnościami w uruchomieniu silnika.

Zmiana biegów pokrętną rękojeścią wywołuje zwykle drobne szarpnięcia czy zgrzyty 1 wymaga sporego obrotu nadgarstka. Jest ona

ronadto utrudniona bardzo ostrym twardym żłobkowaniem gumowej rękojeści, tak że po okresie dłuższej jazdy bez rękawiczek mogą się pojawić otarcia skóry na dłoni.

Nasze wnioski; w pierwszej kolejności zmienić materiał, z którego są wykonywane obecnie zbyt twarde gumowe rączki, a w drugiej kolejności zastosować tak popularne w wielu mopedach sprzęgło automatyczne, eliminujące konieczność zmiany biegów przez kierowcę.

KOMFORT JAZDY

czas podróżowania mopedem. Resorowanie obu kół pozwala na szybsza Jazdę po bruku, choć zawieszenia kół są zbyt twarde. Jeszcze lepiej Jeździłoby się mopedem Komar, gdyby nowe siodełko konapowe było wykonane z bardzie) miękkiego tworzywa sztucznego 1 było szersze. Obecnie zastosowane nie bardzo aię

ualna pod ciężarem kierowcy, m Jego pokrycia po niedługim czasie zaią-

OSIĄGI

szybkość maksymalna, zgodnie z wymaganiami Kodeksu 40 “m/godŁ, a fak-UŁS.I 41,8 bm/godz., ktOre udało »lc uzyskać na naszym pojeż-»r£l.,JSiowyra- ^"yspleszenla nil-T ęatrz tabela pomiarów Motoru. Zużyję paliwa podczas Jazd * całkowicie otwartą

SUSEffnHS ~ *•* «° *.■» MOO km.

Operując oszczędnie pokrętną rękojeścią przyspieszania, dochodziliśmy do oszczędności rzędu 1,9 1 100/km n» szosie 1 2.1 litra w ruchu'miejskim. Zresztą, 00 tu się zajmować pozycjami po przecinku skoro pełny zbiornik paliwa, zakupiony za nieco więcej niż 29 zt wystarcza w mopedzle Komar do przejechania 100—220 km. Koszty eksploatacji są więc rzeczywiście znikome.

Miasto. W ruchu miejskim trzeba sle pilnie trzymać krawężnika, nie zabierać się do wyprzedzeń, które i tak v reguły kończą się przeważ- | nie niepowodzeniem. Mieliśmy humorystyczne sytuacje, gdy podróżując z maksymalną szybkością nie mogliśmy się przez wicie kilometrów oderwać od małoletnich rowerzystów zabawiających się „w wyścigi z Komarem".

Faktem jednak Jest, że w gęstniejącym z miesiąca na miesiąc ruchu ulicznym w większości naszych miast, mopedem Komar można zdążyć w tym samym czasie ze skrzyżowania do skrzyżowania, co samochodem osobowym l wygrać „wyścig” z samochodami, naturalnie nie na odcinkach między skrzyżowaniami, ale w korku ulicznym, czy w rzędzie oczekujących pod światłami pojazdów. Czas przejazdu mopedem Komar z jednej wielkomiejskiej ulicy na drugą Jest często taki sam, Jak dużym samochodem osobowym. Pamiętajmy Jednak, żc mały pojazd Jest mniej bezpieczny, bowiem kierowcy nie Uczą się Z „jakimś tam Komarem", spychając go do krawężnika, denerwując się gdy mope-dzłsta, wykorzystując zwrotność pojazdu przeciska się do przodu wszystkimi „dziurami". Musza sobie z tego zdawać sprawę rodzice, kupujący swym pociechom Komara np. jako nagrodę za dobre stopnie na świadectwie.

Szosa. Na szosie trzeba się uzbroić w wyjątkową cierpliwość. Moped Komar to 40 km/godz. .1 nic więcej! A więc Jest. na szosie czas do po-■ dzlwlanla krajobrazu, kontemplowania przyrody, obserwowania tycia wiejskiego. Komar może być traktowany jako środek transportu na większe odległości niż 80—100 kra, ale tylko pod warunkiem dużego samozaparcia, posiadania dużo wol-. nego czasu 1 zrezygnowania z większego komfortu jazdy. Pojazd jest bardzo wrażliwy na wzniesienia oraz • na przeciwny wiatr; te dwie niespodzianki mogą obrzydzić każdą zaplanowaną dalszą podróż. <

JAZDA -W TERENIE

Mata moc silnika oraz niewielki przekrój opon powodują, te jazda w terenie — w plasku, w biocie — nią Jest łatwa. Traeba naturalnie utrzymywać cały czas maksymalna obroty pilnika, aby móc się poruszać w takich warunkach.

. Pfllłlllt*** »ł,wPA»*ł»p—-telka odblaskowego z tylu, niezły reflektor jak dla pojazdu jeżdżącego 40 km/godz. — to niewątpliwie zalety mopedu Komar w dzledcinie bezpieczeństwa Jazdy. Do braków wyposażenia w tej dziedzinie zaliczyć należy brak światła „stop", jak tez brak Jakiegokolwiek zabezpieczenia pojazdu przed niepowołanymi. Tłoczone dźwignie hamulca i sprzęgła nie powinny mleć tak ostrych krawędzi.

ŁATWOŚĆ WYKONYWANIA CZYNNOŚCI OBSŁUGOWYCH

Łslwajestohsluta mopedu Komar, choć Ilość punktów smarowania, lak na laki nrosty pojazd Jest stosunko-eksploatowaliśmy pojazdu 3 tak I zresztą większość użytkownizow w miesiącach sic i drogi są obficie ml chemicznymi, prawda powstanie wodującymi spust technicznym pojazdu.

Ten prosty pojazd jaklas |

Ja

brzęczące dżwl_ ntulca ręcznego, wykonane I skowane „w spoaóh towarowy" Podczas ąksploatacll


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
page0935 927Ssące zwierzęta dnej gromadzie zwierząt nie spotyka się tak wielkiej różnicy co do grani
K ?jna DIALEKTY POLSKIE78953 151 warg nie pomagało utrzymywać różnicy między artykulacją y oraz i, c
K ?jna DIALEKTY POLSKIE78956 154 ■warg nie mógł podtrzymać różnicy między tymi samogłoskami, wobec c
Nartowska Różnice indywidualne0041 wzrasta z wiekiem, przy czym największe różnice następują między
134 HI Pragmatyzm czenia, nie rna wyraźnej różnicy między ulotną wartością chwilowego zapachu
HPIM0967 Różnice prężności nie są wielkie, ale mają ogromne znaczenie dla parowania i kondensacji w
kach należy przyjąć zmianę entalpii AT/. Różnice zresztą nie są wielkie. Przy utlenianiu na przykład
57920 skanowanie0012 (100) 62 Anna Burzyńska nie wypunktowywał także różnice między dawnym i nowym s
znajdź różnice Te dwa stroiki wcale nie są takie same. Znajdź między nimi pięć różnic.
0000027 (15) kach należy przyjąć zmianę entalpii AT/. Różnice zresztą nie są wielkie. Przy utleniani
przekazywane z serwera do klienta. Dzięki takiemu rozwiązaniu użytkownik nie widzi żadnej różnicy mi
0000027 (15) kach należy przyjąć zmianę entalpii AT/. Różnice zresztą nie są wielkie. Przy utleniani
JHtking z <31nbtt Nie odkryje przysłowiowej Ameryki, jeśli powiem, że różnice kulturowe między

więcej podobnych podstron