Te ta uzupełniające się tryby przekroczenia cielesności i postaiująsięw posUciacb odpowiednio: a) persony1, zwanej jjj awedarein, b) cyborga,
Natomiast pojęcie seksu - zarówno w znaczeniu pici |p ifcj, jak i działaś o charakterze seksualnym - obejmuje 4 sme to, co pozostaje ,na zewnątrz' środowiska wirtualnego, czyli ciało. Co więcej, to właśnie intymne, zsubiektywizowa-nc i w gruncie rzeczy nieprzekazywalue doświadczenie własnej i cudzej cielesności wydaje sio stanowić najpewniejszą K qę tego. co bywa określane jako W lift, l tego powodu to, ^ co rzekomo seksualne, obecne w Sieci i na jej ekranach, to jody-■ iii werbalno-obrazowe odniesienie do selćualnego, oddzielone od podmiotu nieprzekraczalną barierą interfejsu Jest to zatem właściwie to, co erotyczni ’ .
Pojęć seksu i erotyzmu, korelujących w wielu wymiarach z kluczowymi zachodnimi dychotomiami natury i kultury oraz ciała i ducia, nie można traktować jako przeciwstawnych sobie7, i należy jednak lekceważyć rozróżnienia między nimi, Mówiąc o pici w Internecie nie można bowiem pominąć faktn, że
31 Loska, Etttimc ciało m (mśimiu tomki, t E Olj i E Ostrowska (red.),Ografer-fUm-ioĄ Rabid, Kraków 2001,$, 253-259,
l Określenie prrferuwane przez Sherry Tiirkle, która wiąże je poprzez jego łaciński śrislów z maską: we, czyli to, przezlprzetfióilzi dźwięk słów aktora.
5 jak tfierda H Hem w Tlw JfrfopJijma <>f IM My, Ozford Oni-Wiaty Press 199U100,
ó G Hitadle, Historia erotyzmu, tłum. i Kania, Kraków, Oficyna Literat-ka 1992,121
• Kp, rączycy w sobie oba te aspekty Eros Platoński zakłada możliwość wbtaacji pierwszego w drugie, zob Platon; Uczto, tle. W, Witwicki, Wy-dnrmetwo beto, Warszawa 1992, s. 72-85,
Wena Ma
. ynaidujc w oira swój wyraz, jest me pleć biologiczna, ul. kowana * pojęciami ciała i seksu, lecz pleć kulturowa (gen-,^>re^ na Q|C tyit f dałam, ile ze znakiem i obrazem.
Genderowy typing jako strategia autoprezentacyjna
Jak pisze Michael Heim, kipertekstualność niszczy tradycyjną, lmcarną logikę języka1 2. Eskalację tego zjawiska można zaobserwować w internetowych środowiskach o charakterze synchronicznym, gdzie ulotne, cyfrowe pismo wkładane jako mowa w usta awatarów uwalnia się od wszelkiej kaoomczności poza chwilowo (i miejscowo) obowiązującym slangiem. Tak kształtujący się typing koegzystuje w Sieci z cyfrowym obrazem. Mimo to pismo pozostaje dominującym narzędziem internetowej komunikacji między podmiotami. Z tego powodu w kontekście zagadnień dotyczących gender w Internecie należy zwrócić szczególną uwagę nie na obraz, a na kwestię pismaJjęzyka (typingu) •** traktowanego jako część składowa obowiązującego porządku symbolicznego, jak również na problem znajdujących w nim odzwierciedlenie stereotypów płciowych.
Podstawową zasadą funkcjonowania aparatu gender ma być zasada fallogocentryczności języka. Patriarchat kształtując język, a tym samym kulturę, generuje zarazem sytuację, w której „druga płeć" staje się niepoznawalna, a ponieważ musi pozostać opisywalna, dopasowywana jest do wtórnie stworzonych zbiorowych kategorii, które następnie regulują zachowania jednostek. W tym stanie rzeczy kultura jest w genderowym i feministycznym dyskursie interpretowana jako niepozostawiają-ca miejsca na zaistnienie autentycznej kobiecej podmiotowości: „Mężczyzna jest w niej źródłem wszelkich definicji W święcie definiowanym przez to, co męskie, kobieta staje się obiektem męskiej percepcji. W konsekwencji, jednym z jej podstawowych celów jest -uczynić siebie wartą postrzegania""0. W Inter-
AAorRPtoćd fauemec...
M. Heim, The Metaphysks of Yirtual Reaiity..... bp. cit.. a. 43.
M. Ilumm. Słownik teorii femmumu. tłum. B. Umińska IJ. Miko*. S«a-per, WaiMawa 1993. s. 58.