DSCN5032

DSCN5032



Jak zauważa Genoan Ktz, w naszej kultuize kobiecy gios staje nieodmiennie wobec przymusu wpisania się w wyznaczony przez Męskie porządek symboliczny, jeżeli w ogóle ma być słyszalny. „Kobieta łatwiej uzyskuje dostęp do zdominować Igo przez mężczyzn życia literackiego, gdy przedstawia kobiecą uczuciowość i psychikę (-duszę i serce kobiece*) (...), a więc wówczas, gdy jako podmiot piszący jest tym, czym była w męskiej wyobraźni jako przedmiot'18. Uwaga ta wydaje się trak

1( Ł ftifoi, l Widawski. Ęp śltą im httśom sl» Akacja i    2001, [127J, (Mo: Ęll

minka.

17 6. lobjti/iicic {/oiifikiik (kśripkćuilMmiplĘ tyka Kawka

'■

Uniesieniu do sieciowego autoprezentacyjnego fypin-rtW“,cł?lSólnie polskojęzycznego, gdyż. w tym środowi-,, *obiolv “ * nie wyrównały się dysproporcje między pieta-

Wił SVCl#il0 s.„ui


«**


części niniejszego tekstu pokaram się oópowie-

Ićnaf WM


pytanie, jak radzą sobie ze stereotypami i wzorcami


Sc^Ftointerna^ Ponieważ jednym z najbardziej ^znacznie autoprezentacyjnych. a przy tym głównie teksto-lvych wirtualnych środowisk jest blog, zatem obiektem mojej aaatoy będzie ta właśnie odmiana strony. Badaniu przeprawa* fonemu w maju 2004 roku poddałam treści 60 blogów prowadzonych na polskim serwisie Onet. w których tytule lub URJ/tt występuje słowo „kobieta* lub „dziewczyna", zaś osoba prowadząca je wyraża się o sobie w rodzaju żeńskim.

Jedynie w 18 spośród nich można zauważyć jakąkolwiek formę autoprezentacji o charakterze płciowym Pozostałych 42 to albo błogi „puste", czyli rozpoczęte, ale nie kontynuowane (tzn. nie zawierające żadnego wpisu lub jeden wpis w rodzaju Mm zamiarprowadzić tu swój pamiętnik) i mm nadzieję, ie bęiziecit io mnie często wpadać i dawać homętarzt) więcej żeczy napiszę osobie jjóźnieji®), lub też takie, w których w ogóle nie da się wyro®*. żadnego obrazu autoprezentacyjnej kobiecości poza uży- « ciem żeńskich rodzajników1 2 3 4. W klasyfikacji obok blogów „pustych pominęłam również błogi „dziecięce", których autorki przedstawiają się jako jedenasto-trzynastolatki. a których tematy są typowe dla tego wieku (kłótnie z koleżankami, sport szkoła, przygody Harry’ego Pottera)5.

W pozostałych 18 autoprezentacyjnych kobiecych Nogach odnotowałam czterokrotnie modele kobiecej autoprezentacji nie zawierające żadnych aluzji do seksualności Ib wzorce to:

1) Matka, żona i kobieta pracująca. Tematem jej błoga są przede wszystkim praca i dzieci; mężczyźni wtynimąi. pozostają na trzecim planie. Co ciekawe, mąż jest tu prezentowany jako współlokator i współpracownik przy pracach domowych

1

od romantyzm do postmodernizm*. Wiedza ftraecfuu. Winuaw 2002. s. 17. I

2

   Magazyn Internetowy WWW, 2000, |35J, 3. i JO.

3

   http;//puMBtoiklOMog.oocLpl/

4

Zl Np. btfp://KaWmlu biog.ooel.pJ/

5

ll Np. http://dziewe2jTM-555.bfeN-ooel.pL'

Mcrf?Pkćaln(ema


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Konkurencyjność Jest wiele definicji związanych z konkurencyjnością. Jak zauważa M. Olczyk, nawet
by przyjmie moduł modelowania wbudowany w system. Jak zauważono wyżej, wnioski dotyczące użytkownika
page0035 jak zauważa św. Tomasz, „gdyby te objawy były wynikiem materyi, mielibyśmy najsłuszniejsze&
page0134 NAZWY OSOBOWE — ANTROPONIMIA miast, jak zauważa autor, „mało komu wiadomo, że odprzezwiskow
116 Normalizacja i standardy tyczne. Jak zauważył Henryk Hollender, dostępne w Internecie katalogi s
201411182932 zadań pomocy społecznej. W tej sytuacji koordynacja działań wydaje się potrzebą chwili
Denzin i Lincoln0015 1. Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych 33 Mi słyszalni (Howe
Drzewo życia 7 szybciej i łatwiej to spostrzegamy, jeśli — jak zauważają autorzy cytatu — istotnie o
innych, by zmienić nasze zachowanie. Jak zauważono wcześniej, na ludzi często oddziałuje wyobrażona

więcej podobnych podstron