Foto2160

Foto2160



Kontrola1 - może być rozpatrywana jako jedna z funkcji kierowania (dowodzenia) lub jako jedna z faz czynności kierowniczych. Istota kontroli polega na: ustaleniu stanu rzeczywistego, to jest warunków, sposobów, wyników lub stopnia realizacji postawionych zadań; porównaniu stanu rzeczywistego z obowiązującymi wyznaczeniami (celami) określonymi w zadaniu (planie); wykryciu przyczyn niezgodności stanu rzeczywistego z wyznaczeniami; wskazaniu drogi do osiągnięcia sprawności i skuteczności działania poprzez: określenie sposobu usunięcia stwierdzonych niezgodności i niedociągnięć, ustalenie niezbędnych zmian w przebiegu procesu realizacji zadania lub korekty zadań, wskazanie pozytywnych środków, czynności lub wyników działania, wpływających na realizację zadania. Kontrola może być realizowana w formie bezpośredniej lub pośredniej.

Koordynacja2 < lac. coorcfinatio > uporządkowane współdziałanie elementów pewnej całości, zharmonizowanie, uzgodnienie wzajemnego działania

Kryterium wyboru - wskaźnik, miernik, miara oceny3, wyróżnik brany pod uwagę przy wyborze, hierarchizacji, ocenianiu, szacowaniu, podejmowaniu decyzji, narzucony lub dowolnie przyjęty przez dokonują* cego wybór.

Kryzys4 - oznacza moment decydujący, rozstrzygający o czymś, punkt zwrotny w danym procesie. Szczególnym przypadkiem kryzysu będzie więc niebezpieczne zdarzenie, gdzie wskutek wyzwolenia się dużych niebezpiecznych sił powstają straty ludzkie i materialne. Kryzys oznacza też sytuację powstałą w wyniku klęski żywiołowej, katastrofy technicznej lub wojny. Stan kryzysu nie oznacza koniecznie wprowadzenia ustawowych stanów nadzwyczajnych (stanu klęski żywiołowej, wyjątkowego i wojny).

Kierowanie24 - jest procesem planowania, organizowania, przewodzenia i kontrolowania pracy członków organizacji oraz wykorzystania wszelkich dostępnych zasobów do osiągnięcia jej celów.

Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy5 - jest integralną częścią organizacji bezpieczeństwa wewnętrznego państwa, obejmującą, w celu ratowania życia, zdrowia, mienia lub środowiska, prognozowanie, rozpoznawanie i zwalczanie pożarów, klęsk żywiołowych lub innych miejscowych zagrożeń; system ten skupia jednostki ochrony przeciwpożarowej, inne służby, inspekcje, straże, instytucje oraz podmioty, które dobrowolnie w drodze umowy cywilnoprawnej zgodziły się współdziałać w akcjach ratowniczych.

Luzowanie6 7 - jest działalnością pododdziałów zmierzającą do przejęcia prowadzenia działań przez jedne pododdziały od innych. Do licowania dochodzi, gdy pododdziały nie są w stanie kontynuować swojego zadania, potrzebne są do działań w innym rejonie, zakończyły swoje zadanie lub nie są przydatne do realizacji nowego zadania.

Łączność* — zespół przedsięwzięć organizacyjno-technicznych, realizowanych w celu wymiany informacji między dowódcami i sztabami w warunkach garnizonowych, podczas ćwiczeń, a przede wszystkim podczas walki z zagrożeniami. Łączność jest podstawowym środkiem zapewniającym dowodzenie zespołami reagowania kryzysowego i kierowanie środkami walki.

Łącznik - osoba wyznaczona do wykonania określonych zadań łub nawiązania łączności z wyższym dowództwem oraz dowództwami wojsk współdziałających i podległych. Łącznikowi zwykle wydziela się ruchome środki dowodzenia

Mapa - jest jednym z podstawowych dokumentów dowódcy, na podstawie którego analizuje otrzymane zadanie, prowadzi kalkulacje zamierzeń, ocenia położenie, podejmuje decyzję, stawia zadania podwładnym, organizuje współdziałanie, wskazuje główne kierunki działania; melduje przełożonemu o realizacji otrzymanego zadania, orientuje się w terenie itp.

Manewr pododdziałami - to zorganizowane przemieszczanie się w rejonie przed, jak i w czasie walki z zagrożeniami

Marsz8 - to nich pododdziałów po drogach i na przełaj w kolumnach marszowych do wyznaczonych rejonów lub rubieży.

19

1

29 R. W. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, Warszawa 1999, s. 584-610.

2

   Ibidem, s. 277.

23 W. Kopaliński, Słownik wyrazów obcych..., op. cit. s. 282.

3

   K. Rudzki, Policja w systemie..., op. cit, s. 8.

4

34 J. A. F. Stoner i inni, Kierowanie, Warszawa 1998, s. 20.

5

u K. Rudzki, Policja w systemie..., op. cit, s. 9, także zob>: Ustawa z dn. 24.08.1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1229; zm. Dz. U. 2003 r. Nr 52, poz. 452; z 2004 r. Nr 96, poz. 959; z 2005 r. Nr 100, poz. 835 i 836).

6

J. Winko, Podręcznik walki pododdziałów wojsk pancernych. Warszawa 2000, s. 271.

7

21 Opracowanie zbiorowe. Podręcznik elewa..., op. cit, s. 161.

8

J. Winko, Podręcznik walki pododdziałów..., op, cit, s, 240.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Rys. 8. Wybór grubości linii Intensywność zacieniowania obiektów może być rozpatrywana jako
skrypt wzory i prawa z objasnieniami11 20 Rzut poziomy ■ Rzut poziomy w polu siły ciężkości może być
Organy kontroli legalności o sprawowanie kontroli może być funkcją uboczną danego organu, bądź jedną
OBIEKTY ZŁOŻONE Na ogół obiekt może być traktowany jako system złożony z bloków funkcjonalnych, międ
294 (6) powoduje określoną presję i również może być doświadczany jako forma kontroli. Przekaz media
Abstrakcja (2) Abstrakcja jako cecha obiektowości może być rozpatrywana również na innych poziomach
Wniosek 1 Jeśli K jest ciałem skończonym to każda funkcja K —* K może być zapisana jako
231 (28) Dla określonego stożka stosunek zmiany przekrojów — jest znany F i może być obliczony jako
wb(")=^2 v(d) Q) d

hpqscan0002 Wskaźnik pewności może być traktowany jako pewnego rodzaju wskaźnika ryzyka. Niska jego

więcej podobnych podstron