160
Rtrtdlfl » f »
rrft
w kśmkK
\ mii ri rłrf
?r
M
M |
m | |
f | ||
i | ||
7 |
j | |
M
J
M
M
f ?
7 ♦ 7 +
Rys k 2 Plan przepływu interakcji werbalnych podczas dyskusji w młodszej klasie
i
E Pozytywna reakcja nauczyciela
m
Negatywne reakcja nauczyciefa
■ h% n/mincić pomoc* aaaiu*w* iMohk jcm co w klasach . * lilpriioncrt w szkole wredmej. wt&pakoc tam, gdzie uermo-k- .kretnego. pracuj* w małych grupach, a więc na lekcjach :znych cn wychotaw planyc/ncfo itp Charakter ruchów ii unii rmk mim ulotne bocwm dla kontroli nad klii|. nauczyciela często wyk a/u je istmciw /wyenja. który może idn, ivci na przykład nauczycielka woli trwać m worai biurkiem mi i a mi. zamia^i poruszać aę rwpdzy notami i ławkami. icili /mów. to wtcJac czasem niepotrzebne marc/e po klawe w celu • nocy lub poszukiwania aparatury, tych ruchów można by inmetaczeiuc przedmiotów u jednym mrejacu technika ta fest najbardziej przydatna, gdy tam* sytuacja uiga ruchów po kłusie.
Ćwiczenie 8.6.
hapMruj i zanalizuj wzroce poruszania tig po kitu* Doprowadź do motania ideonagrania całej lekcji, tak by potem można było spisać dane. : poproś obserwatora, by nanosił dane obrazujące poruszanie na pian ■.»/ Ewentualnie mozasz zarejestrować pomazania się w klasie na lekcji prowadzonej przez jednego z twoich przełożonych lub kolegów.
Zbieranie danych
Skonstruuj topograficzny plan klasy i wpisz imiona oraz piec dzieci Oznacz na planie stoły, ławki, przejścia 1 wszystkie miejsca, gdzie uczniowie mogą oę gromadzić.
1 Wymyśl zestaw symboli nadających się do zilustrowania tycb rodzajów I ruchów, które chciałbyś zarejestrować.
Stosując wybrane symbole, zarejestruj ruchy uczniów 1 nauczyciela Rysu lock 8.3 ukazuje zastosowanie? tej techniki Ruchy nauczyciela z jednego [punktu sali do drugiego są zaznaczone linią ciągłą rozpoczynającą nę od punktu, gdzie znajdował >ię. gdy przeprowadzono obserwacje Mictwa otrzymania się są oznaczone jako liczba otoczona kółkiem.
I Można stosować różnokolorowe kredki dla rejestrowania ruchów aa [różnych etapach lekcji: pierwsze 10 minut mogłoby byc zapisywane aa czerwono, drugie 10 minut na zielono itp Jeśli jest zbyt dużo ruchów by ■szystkie zapisać, skoncentruj, -.woją uwagę na wy branych jgig • - •
Analiza danych
Rysunek 8.3 pokazuje lekcję biologa w szkole modniej pracując parami, wykonują eksperyment Nauczycaełka ariph uH
a stołem służącym do demonstrowania ąpwńfc. Hroągpnie peaosarts H
Efektywne iwuczantc