img136 (3)

img136 (3)




50b, a równocześnie łopatki te skręcimy pod kątem, to cało łódź poje-dzie wolniej, lecz przez dłuższy odcinek drogi.

W rozwiązaniu mechanizmu zamocowania śruby napędowej, pokazanym na rys. 50c, między nakrętką i a korkową tulejką 9 jest wsunięta rurka odległościowa 10 oraz dwie podkładki ze śliskiego tworzywa 11.


Rys. 50. Części składowe i budowa gumowego mechanizmu napędowego



c)

©

towej silnika. Kierunek obrotów osi silnika moina zmieniać przez przestawienie biegunów baterłL

Jeżeli nie dysponujemy odpowiednim silniczkiem, można zastosować nspęd gumowy. Kadłub łodzi, zbudowany z tektury według rys. 48 uzupełniamy przez przyszycie przed malowaniem pokrywy J, jak pokazano na rys. 50a.

Mechanizm napędowy stanowi skręcona guma modelarska 2 zaczepiona w przedniej części na haczyku

* w części tylnej na haczyku śruby napędowej 4. Ponieważ tekturowy kadłub łodzi nic wytrzymałby siły działającej na końcach skręconej gumy, na wewnętrznej stronie dna łodzi zamocujemy dodatkowo listewkę 5. Do tej listewki Jest przywiązany wspornik 6 wygięty z paska blaszki. Przez otwory we wsporniku 6 Jest przetknięty wał śruby napędowej. Przed ustawieniem motorówki na wodzie, śrubę napędową 7 obracamy (w kierunku przeciwnym do kierunku Jej pracy) wraz z haczykiem 4, aż do właściwego skręcenia gumy 2. Następnie przytrzymujemy palcem śrubę napędową aż do chwili wstawienia łodzi do wody.

Możemy przeprowadzić ciekawe doświadczenia, dobierając różne kształty i wielkości śruby napędowej. Jeżeli śruba 7 będzie miała dość duże łopatki. Jak pokazano na rys.

18. MODEL STATKU PAROWEGO

Każdy z nas wie o tym, że prawie wszystkie współczesne statki, kutry i łodzie motorowe są napędzane za pomocą śruby napadowej. Śruba napędowa Jest podobna do śmigła; ma szerokie i krótkie łopatki, a poruszana Jest zwykle silnikiem spalinowym.

Przed około 150 laty statki napędzane były silnikiem parowym, a zamiast śruby napędowej z dwóch stron kadłuba statku wbudowane były koła łopatkowe. Łopatki kół napędowych zanurzone częściowo w wodzie powodowały przesuwanie statku, podobnie jak wioślarz odpycha łódź za pomocą wioseł.

Model naszego statku tylko zewnętrznie będzie podobny do dawnych statków parowych. Zamiast silnika parowego zastosujemy uproszczony mechanizm, który nazwać możemy silnikiem „gumowym". Mechanizm ten będzie obracał oś kół łopatkowych. _

45


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Turbina Peltona (1880) jest rozwinięciem “kota natryskowego”, w którym łopatki są ustawione pod kąte
Obraz3 3 44 Gleby litogeniczne Jeżeli gleby te występują pod lasem, to typowy jest dla nich las liś
skanuj0177 (4) 176 Specjalne detale architektoniczne12.2. Naroża murów pod kątem ostrym Zasadniczo o
skanuj0177 (4) 176 Specjalne detale architektoniczne12.2. Naroża murów pod kątem ostrym Zasadniczo o
17466 Slajd94 (32) y Nadtricepsem y Nad bicepsem Pod kątem łopatki > Nad kolcem biodrowym pr
Slajd94 (32) y Nadtricepsem y Nad bicepsem Pod kątem łopatki > Nad kolcem biodrowym przednim
Stosujemy tę metodę do analizy portfela produkcji firmy. Jest to analiza pod katem cyklu życia produ
17466 Slajd94 (32) y Nadtricepsem y Nad bicepsem Pod kątem łopatki > Nad kolcem biodrowym pr
DSC00743 (3) W skrzyżowaniach torów o dużym skosie tory przecinają się pod kątem od 30* do 90° Skrzy
6 • Ocena pracy pod kątem nowego ujęcia problemu Ocenie podlegają te elementy pracy, które stanowią
Geologia wyklad 5 F 06 (W 08) Fale wiatrowe - interferencja Ryc. 9.6. Spotykające się pod kątem pro

więcej podobnych podstron