IMGP0437

IMGP0437



437

1022. Azzedne Aiaia. suknia w stylu cygańskim góra z czarnej ażurowej skóry, spódnica z kolorowej skóry, rękawice z czerwonej ażurowej skóry, 1994. Archiwum Azzedne Aiaia. Fot jean-PaJ Goudę

1023. 'rbhji Yamamoto. Stella Tennant w płaszczu z kasztanowej wełny z czarnymi lamówkarm. zima 1995. Katalog

wykonany pod kierownictwem artystycznym Marka Asoofi. Fol Dav*j $ms


1023


Około 1995 roku, gdy moda przechodzi* la kryzys spowodowany brakiem zainteresowania ze strony nabywców, pojawił się styl klasyczny, spokojny, na granicy obojętności i banału. Silnie inspirowany uniformem, drelichem pracownika stacji benzynowej czy mundurkiem kelnerki z jadłodalni typu fast lood. głosił piękno zwyczajności i codzienności, lekko podretuszowanej odrobiną elegancji widocznej w dodatkach. Od stylu prawdziwej damy odbiegała jednak nastroszona fryzura, przesadny makijaż i nonszalanckie, .punkowe" zachowanie.

Równocześnie kreatorzy, tacy jak Veroni-que Leroy |il. 1035], odwoływali się do wątpliwego gustu rodem z amerykańskich seriali typu .Dallas", nawiązując do nieco tandetnej estetyki końca lat siedemdziesiątych. Ostatecznie, lata osiemdziesiąte ponownie weszły w spiralę nurtów .retro” i odwiecznego cyklu powrotów mody.

Po raz kolejny więc nastąpiło to, co w latach osiemdziesiątych zdarzało się już kilkakrotnie — z jednej tendencji zrodziło się wiele nowych, współistniejących, choć pozornie przeciwnych, opartych na pomieszaniu stylów i rozmaitych nawiązaniach historycznych. Wobec takiej różnorodności stylistycznej reakcją klientów była ucieczka w konserwatyzm. Pd epoce oryginalności kryzys w 1991 roku spowodował zamknięcie się w sobie i w gronie rodzinnym — a także zwrócenie się w stronę wartości duchowych.

ANTYMODA I „MODA ULICZNA"

Moda miejska końca XX wieku wchłonęła wiele zjawisk spontanicznych, odziedziczonych po popkulturze negującej dominującą rolę mody oficjalnej. Zrodzone głównie w środowiskach młodzieżowych, ściśle powiązane z nurtami muzycznymi, nowe mody zwane „ulicz-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
42002 IMGP0407 407Ma Paryż, i. suknia FAC. e, goto-rsł kon-iszyno-miary
IMGP0411 964.    Balenciaga, suknia z różowej krepy, z rękawami w formie peleryn
77955 IMGP0411 964.    Balenciaga, suknia z różowej krepy, z rękawami w formie p
IMGP0411 964.    Balenciaga, suknia z różowej krepy, z rękawami w formie peleryn

więcej podobnych podstron