IMGB92 (2)

IMGB92 (2)




tfS

NbteoM ni* tyl* neflruj* P«ycho*n*litycrn» mv-*J *ni * 0 fi im«£». HiJ# si« ■ nls r«wsl J<».    f*-*l>*c»r» bowi »n zajmuje    fe-

iimmi &nu im pu<i osi •» rui któryś t«or i a f tlimi r»1 •* ma Jm:xcx<» nl«- ón powi mfsmnl a i ni o cło powisdzsnla mieć rai* może''?0 Na pet v( •rcfriwti • t ych sMw pr*ytoc*yt? nalsiy kolsjns działania

_    __ Wuhsonj v autora koncspej i chaosu marzeń sennych. Jego analiza

<vrw9* A*rosar»a pot wi erdra wł aini * sygnifilcacyjny charakter snów j ich obrazów fi 1 nowych; choćby Ich znaczeni em było tylko to, Z* Bergman wykorzystał w ”P&rson.ie” własno do<wl adczsni a ver-łi/r& — taurotu głowy*0

z

snu w pyt,Ani e o


Ju2 na* krytykę Cchocial a inspiracji Hobsona) , al«=• rozszerzani* punktu wi dzenia Metza modelu przebudzonego widza, przynoszą opracowani a anerykahski ego badacza, VI ady Petricia 1061 roku. Przedstawiając rozl egł a panor amę udziału utworach na przestrzeni całej historii kina, stawił gźć>wn* sposoby, przy pomocy których Tlimy są w stanie ewokować u widzów stany podobne do marzenia sennego. W j ego opinii istnieją pewne specyficzne techniki kinematograf i czne wzmacniając* omryczny wpływ filmu i stymulujące aktywność neuronów podobnĄ do tej. Jaka jest udziałem marzenia sennego.

ZWraca uwagę, że:

1 ^ Puchy kamery w przestrzeni mogą spowodować snopodobne doznani a u wi dza;

21 Paradoksalne i pozbawi one logiki kombi nacje przed miotów, postaci, ustawień przypominać mogą dziwaczne formy przejawiania się wyobraźni w czasie snu;

30 Dynamiczny montaż wzmacnia stany lękowe, charakterysty-czne dla zmor sennych;

43 Niektóre rodzaje połączeń przestrzenno-czasowych Cszczególnie yump-cu*s, lącząre ujęcia niezupełnie zgodnie następujące po sobieJ są elewi wal entne z nagłymi przemieszczeniami w czasie snu;

® Efekty fotograficzne mogą być przyczyną stanów hipnotycznych ;

6) Nawet najbardziej pozbawione logiki zdarzenia na ©kranie percypowaneprzez widzów Jako "realne , tak J^-k dzieje się

to we snach;

7D Dźwięki i spojrzenia postaci notr af i a wzmocni ć pojawię sit wyobraźni sennej.

petriC podaj o w istocie 1 i stę środków wyrazowych* która ju± od propozycji Arnheima — ci mszył a si ą powodzmni mm u kryty— jt ów filmowych. Przyznawano bowiem wiol u środkom swoista, i mma -

nentne znaczenie.


zdolność do komunikowania pewnych stanów

psychicznych. Także ton katalog jost w pełni wykorzystywany w postępowaniu analitycznym.

ulega regresji:    nie ma ona


(jS Dochodzi my do wniosku, i Z pi er wszą i podstawową cechą widza filmowego w HjyiM psychpanal 1 tycznym^Ject Jsgg status podobny

do sytuacji śniącego szczególny rodzaj

Jednak charakteru zupełnego - w kinie w istocie nie Jesteśmy dziećmi. W opinii psychoanalityków pragniemy nieustannie powrotu do tego stanu, odkąd tylko wyszliśmy z niego. Strumień regresji zahamowany Jest doznaniami aktualnymi i zewnętrznymi: to właśnie Jest prawdopodobnie przyczyną nieustannych paradoksów w teorii filmu i zaburzeń wielu dychotomii. Śnimy wprawdzie, ale w stanie przebudzenia. Jesteśmy dziećmi - ale "dorosłymi dziećmi". Przyjmijmy, że stan snopodobny jest nie tylko metaforą, jak chcą niektórzy krytycy tego zagadnienia. Jest — obok sytuacji podmiotu podzielonego 1 rozdwojonego Ca właściwie razem z niąD — fundamentalną cechą modelu psychoanalitycznego.. Widz "niby-śpiący", aby utrzymać ten stan wymaga uczestnictwa uczuciowego:    z kim?, z czym?, w jakich warunkach — na

te pytania próbuje odpowiedzieć koncepcja identyfikacji.

B. Widz w lustrze - identyfikacja i ciało

Inspiracja psychoanalityczna dokonała niewątpliwie zasadniczej reorientacji w kwestii identyfikacji. Jakkolwiek wielu wcześniejszych badaczy wywodziło swoje koncepcje od tez Freudowskich, to propozycje lat siedemdziesiątych stwarzają przesłanki do orzekania o zasadniczej zmianie punktu widzenia. Zastosowanie pojęcia identyfikacji do fil możnawstwa przynosi pewną redukcję:    chodzi o sprowadzenie identyfikacji do relacji

widz — utwór fil mowy, przy czym widz jest na ogół traktowany jako jednostka izolowana.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
25252525B3acina2 i Y) &&cLlc> + / • Lliu, tuli* jkujony Dialicfet ni r III Im talent
?egna?ek6 w Uca* to tagł^dn ni wwk. im określone (ibowią/kl I prawa 5p W«łilBjn se pnedt Wttystkiii
str2(1) A,}, to abiesihujp E-tco    ^ ? , tÓWKĄ    ^4^ tMUMHt J^UAHS N
skanuj0031(1) 2 IT ni fi t/iDOkT h iSifergTiltui yjr    _    p l
d9 / / tukłoif nntsHM £V9N
finanse61 IDUu/wiB^    y^ 1 ‘P pj/YlCt SQaJ Spo ) <9c 9 ‘rvu £ (pc^oi^u,^ &)
18298 pptwyklad7 ^ ceJL (Xv&*/uXaP 5-1 c*“ ‘p ^ <3 OiZ y i ~t(A {J)~& Z&JL- C€J C ^
I ił i? I1 Ji! liii! TT % O — £_ :: i ni lii li lii 1 !!; 11ii!" “i po’ lliliimil
135 31 u ® ni r * fi * 1 ni l£/> i 1 3 3 p ns ’
Logistyka L0LN1_A2 Trs r egzaminacyjny z makroekonomii, wsb. 25 pytań. i»owoi>7.f(ni/vm,m Ś££TA U

więcej podobnych podstron