metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym strona2 123

metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym strona2 123



•    Jeśli dwie osoby / .sąsiadujących pól lego samego r/ędu przemieszczą się jedna za drugą. nastąpi zablokowanie mchu.

3. W podsumowaniu uczestnicy ustalają przyczyny swego początkowego niepowodzenia. Mogą pojawić sic następujące wyjaśnienia:

•    pracowaliśmy metodą prób i błędów w kręgu kilko osób znajdujących się najbliżej wolnego pola,

•    w toku podejmowanych prób zupełnie nie interesowaliśmy się tymi. którzy siali z tylu. nic próbowaliśmy nawet zapytać ich o /danie.

•    nic próbowaliśmy podejść do zadania całościowo.

•    nic próbowaliśmy rozwiązać zadania poprzez, indywidualne zastanowienie się nad możliwościami rozwiązań,

•    osoby stojące z. tylu były zupełnie bierne, wolne pole było od nich lak daleko, ż.c problem ich właściwie nic dotyczył,

•    pod presją upływającego czasu pracowaliśmy nerwowo, powtarzając te same błędy,

•    nic podjęliśmy próby spojrzenia na otrzymane zadanie z dystansu, niejako z zewnątrz,

•    w rezultacie kręciliśmy się wokół zadania coraz bardziej bezradnie, co doprowadziło do utraty wiary w możliwość znalezienia rozwiązania.

Uczestnicy |x>dsumowując dyskusję uświadamiają sobie, jak ważna dla sprawnego działania w zespole jest właściwa komunikacja wewnątrzgrupowa, czyli wspólna interpretacja informacji zawartej w zasadach działania oraz przekazywanie informacji, a także wykorzystanie potencjału intelektualnego wszystkich członków zespołu.

4.    W dalszej części podsumowania grupa omawia:

•    w jaki sposób powstała strategia rozwiązania zadania?

•    jakie role i zachowania ujawniły sic w zespole?

•    jak przebiegała komunikacja w zespole?

•    jakie emocje pojawiły się w trakcie zadania i jak wpłynęły one na komunikację?

5.    Na podstawie wniosków z ćwiczeniu uczestnicy zastanawiają .się, jakie problemy mogą pojawić się w pracy grupy samopomocowej.


ĆWICZENIE 11

MODELE PRZEPŁYWU INFORMACJI

ŹRÓDŁO

Opracowanie własne.

CELE

•    Prezentacja, w jaki sposób może przebiegać komunikacja w grupie.

•    rozwijanie wśród uczestników świadomości wad i zalet różnych struktur komunikacyjnycłi.

CZAS

40 minut.

MATERIAŁY

•    Zestaw małych kolorowych karteczek w trzech kolorach: kat (ki w jednym kolorze powinny dodatkowo różnić się odcieniami np. jasno- i ciemnozielone; potrzebne Irydzie około 30 karteczek w każdym odcieniu na grupy.

•    Prezentacja multimedialna nr 03 p.t. „Komunikacja w grupie".

FORMA

Symulacja, piezentacja.

PRZEBIEC

1.    Prowadzący dzieli grupę na 4-5 osobowe podgrupy, następnie każdej grupie wręcza po dwie kartki w tym samym kolorze, ale różniące sic odcieniem. Uprzedza, ze ćwiczenie będzie trójetapowc. okieślającc trzy modele jrostępowania w ramach zadania.

Mnrlel I

2.    Prowadzący udziela następującej instrukcji:

a) Macie do dyspozycji dwie kartki różniące się odcieniem koloru. Waszym zadaniem jest po ID minutach podjąć decyzję, jak powinien nazywać się kolor każdej z kartek. Nazwa powinna być opisowa np „głęboki błękit".

I>) Proszę o wybranie lidera grupy.

c) Informacje przepływają pomiędzy Wami następująco- nie można komunikować się ze sobą werbalnie czy niewerbalnie. Jodyną formą komunikacji jest wymiana iiifoimacji pisemnej co do propozycji nazw koloru kartek. Nazwy piszecie wprost na kartkach.

I23


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym strona0 191 ZAŁĄCZNIK K • ĆWICZENIE 24Talia kart TWOR
metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym strona2 103 zadania Jeśli gadulstwo staje się dominuj
metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym strona2 103 zadania Jeśli gadulstwo staje się dominuj
metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym strona2 103 zadania Jeśli gadulstwo staje się dominuj
30834 metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym strona? 95 4. Zmiana poglądów. Rzadko kiedy, jeś
metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym strona$ 25 zawodów zwanych regionami (rys. 5). Mapa uk

więcej podobnych podstron