niewrbalne nowe0006 tif

niewrbalne nowe0006 tif



I

Nieadekwatne doświadczenia dotykowe nie ksztatują tego typu skojarzeń, stąd w konsekwencji prowadzą do zaburzenia umiejętności nawiązywania kontaktu z innymi na wielu czysto ludzkich płaszczyznach (s. 292).

Chyba najbardziej dramatyczne świadectwo potencjału komunikacyjnego kryjącego się za zachowaniami dotykowymi znajdziemy w relacjach osób niewidzących. Pamiętnik Helen Keller zawiera taki oto fragment opisujący zabawę autorki z psem: „Tarzał się po trawniku... jego brzuchate ciało skręciło się, zesztywniało, podźwignęło do wyprostowanej pozycji, jego język przesunął się po mej dłoni... gdyby umiał mówić, wierzę że powiedziałby wtedy, że droga do raju prowadzi przez dotyk".

Akt dotykania kryje w sobie taki sam potencjał, jak wszelkie inne przesłania, które komunikujemy — może wzbudzać zarówno reakcje negatywne, jak i pozytywne, w zależności od osób i okoliczności. Wiemy, iż wiele osób reaguje na dotyk usztywnieniem ciała, lękiem i niechęcią; wiemy, że dotyk postrzegany jako niestosowny w danych okolicz-nościach Tnożć budżić agresję i inne zachówama~cłatykowe w postach wymierzenia policzka lub uderzenia. W wieju przypadkach owa niechęć wobec dotyku może być powiązana z wcześniejszymi doświadczeniami. Ćo wiemy~o dotyku i jego roli w różnych okresach rozwoju osobowego człowieka?

DOTYK A ROZWÓJ OSOBOWY


Komunikacja dotykiem jest prawdopodobnie najbardziej podstawową i naturalną formą porozumiewania się. Można zaryzykować wręcz tezę, iż wrażliwość na dotyk jest pierwszym procesem sensorycznym w rozwoju jednostki, który przybiera formę funkcjonalną. W życiu płodowym embrion ludzki zaczyna reagować na rytm pracy serca matki, odbierany całym ciałem i wzmacniany przez wody płodowe. Naukowcy stwierdzili, że żywy płód poroniony w trzecim miesiącu ciąży (niespełna 10 cm długości) wykazuje wyraźne odruchy w reakcji na dotknięcie włosem okolic ust (Maurer i Maurer, 1988). W pewnym sensie pierwszym doświadczeniem noworodka dającym przedsmak prawdziwego życia jest bodziec przenoszony dotykiem.

W okresie niemowlęctwa dziecko zdobywa wiedzę o samym sobie i o otaczającym je święcie poprzez eksplorację dotykiem. Typowym doświadczeniem dotykowym w tym okresie jest dotyk matki, która przewija, karmi, kąpie, pieści, kołysze i pociesza. Stopniowo dotykowi zaczynają towarzyszyć słowa, które po pewnym czasie mogą go całkiem zastąpić. Płaczące niemowlę matka pociesza głaskaniem i poklepywa-

ROLA DOTYKU W KOMUNIKACJI MIĘDZYLUDZKIEJ 365


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
niewrbalne nowe0006 tif I Nieadekwatne doświadczenia dotykowe nie ksztatują tego typu skojarzeń, st
niewrbalne nowe0029 tif mężczyźni przypisywali dotykowi seksualnemu mniej ciepła/miłości i przyieii
niewrbalne nowe0009 tif dotykowy ze swoimi opiekunami. Jednak efekt ten zależy od tego, czy niemowl
niewrbalne nowe0010 tif 1/f lll£-ó?j/ d doświadczenia mogą sprawić, że niektórzy ludzie unikają w p
niewrbalne nowe0015 tif zachowaniom dotykowym ze strony różnych osób niż mężczyźni Przyjaciel tej s
niewrbalne nowe0016 tif badaniach: wzrost liczby zachowań dotykowych zgłaszano w odniesieniu do czę
niewrbalne nowe0020 tif I Kys. 8.2. c Niektóre z powszechnie spotykanych form zachowań dotykowych,
niewrbalne nowe0021 tif 3.    Przyjazny/ciepły. Zachowania dotykowe z tej grupy w wi
niewrbalne nowe0015 tif zachowaniom dotykowym ze strony różnych osób niż mężczyźni Przyjaciel tej s
niewrbalne nowe0020 tif I Kys. 8.2. c Niektóre z powszechnie spotykanych form zachowań dotykowych,
niewrbalne nowe0001 tif C ińf —    ]/[ 3£3 - ii022,2 zł.
niewrbalne nowe0002 tif KREATYWNOŚĆ KOMUNIKACJA NIEWERBALNA W INTERAKCJACH MIĘDZYLUDZKICH Wyda
niewrbalne nowe0003 tif Woodall W.G., Folger J.P., Encoding specificity and nomerbal cue contenl: A
niewrbalne nowe0004 tif ROZDZIAŁ 8 Wiele się mówi o tym, jak mówimy. Wielu chce zobaczyć, jak widzi
niewrbalne nowe0005 tif prezentować tę samą postawę wobec obu grup. Niemniej jednak podobne rezulta
niewrbalne nowe0007 tif niem. Starsze dziecko oprócz przytulania słyszy także słowa otuchy z ust ma
niewrbalne nowe0008 tif prowadzili obserwacje dzieci z młodszych i starszych lat szkoły podstawowej

więcej podobnych podstron