obraz 7 (10)

obraz 7 (10)



Analogiczne scenariusze są poświadczone w innych częściach zachodniej Afryki. Pod koniec XIX wieku w Dolnym Kongo Joył jeszcze zwyczaj ustanawiania \ndemSo\ w-przypadku epidemii,39.; Kandydaci uważali się za (odpornych na^choroby dlatego, że umierali i zmartwychws.tawali w trakcie inicjącjiv)W głębinach lasu wznoszono palisadę zwaną vela. Przekroczenie jej było absolutnie zakazane profanom. Rekrutacja zakładała boskie „wezwanie”. Ci, którzy pragnęli zostać członkami ndembo, padali nagle jak zmarli w miejscach publicznych, na przykład na targu lub w centrum miasta. Natychmiast przewożono ich do lasu i wprowadzano do świętej zagrody. Zdarzało się niekiedy, że jednego dnia padało pięćdziesiąt lub nawet sto osób. Mówiono o nich, że „umierali ndemboPo złożeniu w szałasach wewnątrz vela neofitów uważano za zmarłych będących w trakcie rozkładu dotąd, aż z każdego ciała pozostawała tylko jedna kość. Inicjowani, zwani inganga /fdosł. „ci, którzy wiedzą”), szczególnie troszczyli się o te kości. Okres odosobnienia mógł trwać od trzech miesięcy do trzech lat, a przez cały ten czas rodziny neofitów przynosiły codziennie pożywienie dla n<panpa. ^Neofici byli nadzy: mówiono, że w vela. to znaczy na tamtym świecie, nie istniał grzech., ^Symbolizm rytualnej Inagości jjest znacznie bardziej złożony. Z jednej' strony mamy tu element rdjski, wspomnienie stanu spontaniczności i błogości pierwotnej -‘stanu, który poprzedził pojawienie się instytucji społecznych; z drugiej - symbolizm (pogrzebowy, a także ideę, że neofita winien dzielić nagość- małych dzieci.) Ponieważ w misterium uczestniczą obie płci, w vela odbywały się często orgie, ale w oczach inicjowanych nie było to zachowanie niemoralne. Orgie stanowiły część egzystencji na „tamtym świecie”, to znaczy w świecie wyzwolonym spod prawa.

Gdy należycie „wskrzeszeni” neofici wracali w orszaku do wioski, twierdzili, że (zapomnieli wszystko ze swego minionego życia.\ Nie poznawali już swych rodziców ani przyjaciół i nie pamiętali też swego języka, wioski rodzinnej ani sposobu używania najbardziej elementarnych narzędzi. Dawali się edukować niczym małe dzieci i naśladowali nieodpowiedzialność młodego wieku: atakowali i uderzali osoby, które spotykali na swej drodze, i kradli wszystko, co wpadało im w ręce. i Prawo kradzieży”] jest wspólną cechą afrykańskich stowarzyszeń tajemnych40] i stanowi integralną część społeczno-religijnej ideologii Mannerbunde.

w J- H. Weeks, Notes on some Customs of the Lower Congo People („Folklore”, XX, 1909, s. 1S1-201), zwłaszcza s. 189 nn.; Id.,Among the Primitive Bakongo (London 1914), s. 158 rm. Por. także A. Bastian, Die deutsche Expedition an der Loango Kiiste (1875), II, s. 17 nn.; H. Schurtz, op. cit., s. 433-435; J. C. Frazcr, Balder the Beautiful (London 1913), II, s. 251-255.

40 H. Schurtz, op. cit., s. 107.

105


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Slajd8 (10) KAPITALIZM MENEDŻERSKI - efekt rozrostu przedsiębiorstw w postaci spółek akcyjnych 
,10. KONSTRUOWANIE ODLEWANYCH KORPUSÓW, POKRYW I INNYCH CZĘŚCI REDUKTORÓW [6], [8], [10], [26], [27]
092 2 1.5.10. KONSTRUOWANIE ODLEWANYCH KORPUSÓW, POKRYW I INNYCH CZĘŚCI REDUKTORÓW [6], [8], [10], [
092 2 1.5.10. KONSTRUOWANIE ODLEWANYCH KORPUSÓW, POKRYW I INNYCH CZĘŚCI REDUKTORÓW [6], [8], [10], [
1.5.10. KONSTRUOWANIE ODLEWANYCH KORPUSÓW, POKRYW I INNYCH CZĘŚCI REDUKTORÓW [6], [8], [10], [26], [
,10. KONSTRUOWANIE ODLEWANYCH KORPUSÓW, POKRYW I INNYCH CZĘŚCI REDUKTORÓW [6], [8], [10], [26], [27]
,10. KONSTRUOWANIE ODLEWANYCH KORPUSÓW, POKRYW I INNYCH CZĘŚCI REDUKTORÓW [6], [8], [10], [26], [27]
kurmaz092 921.5.10. KONSTRUOWANIE ODLEWANYCH KORPUSÓW, POKRYW I INNYCH CZĘŚCI REDUKTORÓW [6], [8], [
skanuj0015 (29) 10.    przerzutowych jajnika wywodzących się z innych części narządu
Vilniana7501 99 Są one, w znacznej części, bardziej interesujące pod względem architektury dwork
17392 Zdjęcie0008 aj poa Koniec Al A wieku w Anglii (8) pod koniec XVIII wieku najpierw w Anglii, a
IMAG0331 (3) Formalizm dydaktyczny powstał pod koniec XVIII wieku Treści kształcenia są środkiem roz
IMG10 1 Bożena Umińska, Postać z cieniem. Portrety Żydówek w polskiej literaturze od końca XIX wiek
Obraz8 (9) UWARUNKOWANIA WYBORU GRUP ODNIESIENIA NORMATYWNEGO 125 się na zajęcia pod koniec semestr
2013 10 28 03 44 87 KRAINY POŁUDNIOWE Kraina neotropikalna Pod koniec ery mezozoicznej i przez kró

więcej podobnych podstron