89990 P050211 00 [03]

89990 P050211 00 [03]




roepocayna się od nastawienia wartości napięcia jLgHfllMM «tepr*tkraczalncmiJ prądowi rozruchowemu. po czym wvł*. /mki Wt, H I W.ł przy otwartym wyłączniku W4. Naatępn*. H lwfiw«ir~ ma regulowaną przekładnię, stopniowo podwyższa H |H msth^x silnik do wartości znamionowej. Po ustaleniu się prędkoici H ofma H Rłączniki W2 i W3. zamykając natychmiast wyłącznik W4. MRffl napięcie zasilające silnik Ur jest niższe od napięcia sieci U:

t/,«


_1_

nm


u


Mement rozruchowy:

jest H razy mniejszy od momentu przy pełnym napięciu, a prąd rozruchowy;

I'~C\U, — Ci —— U    (ja

nu

jest ną razy mniejszy od prądu płynącego w uzwojeniach silnika w czasie M chu przy pełnym napięciu. Prąd płynący w uzwojeniu pierwotnym autotransfof. matura, czyłi prąd pobierany z sieci:

(6.68,

nu    nu

jest /T razy mniejszy od prądu płynącego podczas rozruchu bezpośredniego.

Ostatecznie można powiedzieć, że stosując do rozruchu autotransformator o przekładni nm uzyskuje się zmniejszenie momentu rozruchowego n2 razy, | jest wadą tej metody rozruchu, oraz zmniejszenie prądu pobieranego z sieci| j razy. co jest jej zaletą. Jednocześnie nu razy zmniejsza się prąd płynący w uzwojeniach silnika.

Rozruch za pomocą rezystancji włączonej w obwód stojana

Ten sposób rozruchu jest obecnie stosowany rzadko i tylko w silnikach |gf mocy, ponieważ uzyskuje się ograniczenie prądu rozruchowego, atc jednocz* nie bardzo znaczne zmniejszenie momentu rozruchowego.

6.9.2. Zmiana kierunku wirowania i regulacja prędkości

Jak wykazano w p. 63, kierunek wirowania wirnika w silniku indukcyjnym ja zgodny z kierunkiem wirowania pola magnetycznego. Aby zmienić kierat! wirowania wirnika silnika indukcyjnego, należy więc zmienić kierunek wirra m pola magnetycznego w maszynie.

kierunek wirowania pola magnetycznego (p. 52) należy od kolejności ^pttwa faz sieci trójfazowej zasilającej uzwojenie łsilnik). Wniosek jest wiec ^ępujący: Zmianę kierunku wirowania wirnika silnika Indukcyjnego trzy* ^jf się. zmlenląjąc kolejność faz sieci zasilającej silnik. W praktyce realizuje ■ M H pomocą zmiany kolejności przyłączenia dwóch d<rwolrrych faz uzwoję* EgBojana z dwoma fazami sieci zasilającej. „Skrzyżowanie" to można wykonać ^pośrednio na zaciskach uzwojenia stojana silnika, na tabłic/re zaciskowej || na wyłączniku służącym do załączania i wyłączania silnika.

Silniki indukcyjne często pracują w napędach elektryc/nych. gdzie iairtfoji nie tylko konieczność zmiany kierunku wirowania, ale także konieczność jgcjj(nastawienia) prędkości obrotowej. Na podstawie /alc/nosct 110) określa* jącej prędkość wirowania wirnika:

n «nt(l-J)

i zależności (5.2) otrzymuje się:

n = (i -j)    (6JS1)

P

Na tej podstawie można wysnuć wniosek, że prędkość obrotowa wirnika silnika indukcyjnego zmienia się, jeżeli zmienia się jedna z wielkości: t częstotliwość napięcia zasiląjącego,

• liczba par biegunów magnetycznych,

| poślizg.

Wynikają z tego praktyczne sposoby regulacji prędkości obrotowej.

Regulacja prędkości przez zmianę częstotliwości napięcia zasilającego

Przez zmianę częstotliwości zasilania reguluje się prędkość wirowania pola magnetycznego, a w konsekwencji prędkość wirowania wirnika. Sposób ten umożliwia regulację prędkości płynną lub skokową (w zależności od tego. jakim źródłem zasilania się dysponuje) w zakresie od prędkości równej zero do prędkości maksymalnej dopuszczalnej ze względów wytrzymałościowych. Gdyby zmiana częstotliwości odbywała się przy stałej wartości napięcia zasilającego, zmieniałby się strumień (U = E = wzrost częstotliwości pomocłmłp zmniejszenie się strumienia (rys. 63 la). W większości przypadków jest pożądam zachowanie stałej wartości strumienia, dlatego regulując częstotliwość/. należy tak zmieniać wartość napięcia zasilającego, aby UJf^ - const i rys. 63Ib).

Omawiany sposób wymaga oddzielnego źródła zasilania o regulowanej częstotliwości. Skonstruowanie elementów półprzewodnikowych dużej mocy spowodowało, że metoda ta staje się coraz bardziej popularna. Półprzewodnikowe regulatory mocy (falowniki) są bowiem coraz tańsze i powszechnie stosowane, nawet do silników małej mocy. Obecnie produkuje się seryjnie niewielkich rozmiarów falowniki, które umożliwiają sterowanie częstotliwościowe silników o mocy 1 MW.

179


ww.wsip.com.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
00 Jak uwolnić się od negatywnych emocji Uwolnienie od negatywnych entoe/i WIZUALIZACJA
Poznaj C++ w$ godziny0049 Zmienne i stałe 33 Zmienne całkowite ze znakiem „zawijają się” od najwięks
IMG?21 (2) w ten sposób przeszliśmy od błędu wartości (napięcia) do błędu wielkości (napięcia) W prz
Zrzut ekranu 14 06 01 o 00 03 Dojrzałe plemniki dostają się do mediastinum testis dzięki: O Skurczo
28249 IMG03 (9) Komórkowe związki węgla Węgiel wyróżnia się od innych pierwiastków zdolnością tworz
MIKROSOCJOLOGIA 5.12.03 Rola społeczna- samo pojęcie wywodzi się od słowa „rotulla", w XVIII wi
DSC03 Odgradza się nasz uczony jak najenergiczniej od oświeceniowej jeszcze interpretacji mitu jako
03 10 09 (92) Masaż stosowany w druciej fazie -opracowanie okolicy rany. Głębokie rozcieranie - posu

więcej podobnych podstron