Obraz (1430)

Obraz (1430)




mm

Jestem dziewczynką, jestem chłopcem

: 126.

i_

Włącza wątki seksu w zabawy z rówieśnikami.

i 127.

Bawi się w zabawy włączające dotykanie ciała rówieśnika (np. w doktora, szpital itp.).

, 128.

Naśladuje dźwięki o charakterze seksualnym (wzdychanie, sapanie).

| 129.

Mówi w kuszący, uwodzicielski sposób.

: 130.

Naśladuje zachowania seksualne, używając zabawek (pistoletów, lalek) lub inych przedmiotów (jedzenia, patyków).

| 131.

W zabawie udaje, że lalki uprawiają seks.

132.

Naśladuje kontakty seksualne w zabawie z innymi dziećmi.

N.

Podejmowanie zachowań opiekuńczych/rodzicielskich

i 133.

.

Mówi o chęci/potrzebie opiekowania się swoim rodzeństwem.

134.

Mówi o chęci/potrzebie opiekowania się swoimi rodzicami (jednym z rodziców).

135.

Zachowujesię opiekuńczo wobec rodzeństwa.

136.

Zachowuje się opiekuńczo wobec innych dzieci (np. w przedszkolu, na placu zabaw, podczas uroczystości rodzinnych).

137.

Zachowuje się opiekuńczo wobec rodzica/rodziców.

' 0-

Inne zaobserwowane zachowania dziecka

138.

139. !

140. |

Rodzice, wychowawcy, rówieśnicy. Kto uczestniczy w kształtowaniu seksualności dziecka?

5.1. K o nl sksty :'j Doo’roju seksua! n eg o -kto i kiedy stanowi główne źródło oddziaływań na rozwój w sferze seksualnej

Każdy człowiek posiada indywidualny kontekst rozwoju, wynikający z interpretacji i osobistych odczuć na temat wzajemnej interakcji środowiska wewnętrznego i zewnętrznego. Środowisko zewnętrzne tworzą otoczenie fizyczne i środowisko społeczne -członkowie rodziny, rówieśnicy, rozmaite grupy społeczne oraz instytucje narzucające system norm (Brzezińska, 2000). Na poszczególnych etapach życia grupy te mają różny wpływ na rozwój i przejawy seksualności. Dla przyswojenia wzorców zachowania najistotniejsza jest powtarzalność doświadczeń, które je generują i wzmacniają. Zatem najważniejszymi źródłami wpływów będą konteksty rozwoju dziecka stale obecne w jego życiu - oprócz wyżej wymienionych będą to: język, środki masowego przekazu, literatura, sztuka. Jednakże najwcześniej wpływ na tę sferę wywiera rodzina.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
45121 Obraz (1419) Jestem dziewczynką, jestem chłopcem Przypadek 2. Dziewczynka, 8 lat Dziewczynka d
Obraz (1418) Jestem dziewczynką, jestem chłopcem bywane w tym czasie informacje służą przede wszystk
58350 Obraz (1423) Jestem dziewczynką, jestem chłopcem niż poprzednio zwracać uwagę i przyglądać się
60532 Obraz (1424) 160 Jestem dziewczynką, jestem chłopcem Ramka 4.7. Sposoby ujmowania normy seksuo
33019 Obraz (1420) Jestem dziewczynką, jestem chłopcem4.2.3. Dziecięce zabawy seksualne (zachowa int
50037 Obraz (1428) Jestem dziewczynką, jestem chłopcem 18. l______ Okazuje zainteresowanie tym, sk

więcej podobnych podstron