P1090092

P1090092



172


173


12.13.3. opinii rewą Achy bar Jaakowal

(Jest więc nie tak,] ale [inaczej]111: Rzekł rew Acha bar Jaakow: [Przykazanie o prawach nadane w Mara było] konieczne tylko [ze wzglądu na]"2 ustanowienie sądu (bejt din) w każdym regionie (petach) i w każdym mieście (Ir).

Ale czyż nie”4 nakazano [tego również] noachitom? Bo czyż nic uczono”5: Tak jak nakazano Izraelowi ustanowić sądy w każdym regionie i w każdym mieście, tak też nakazano noachitom ustanowić sady w każdym regionie i w każdym mieście"6.

[2,-1:3.4. ostateczne wyjaśnienie Rawy)

[Jest więc nie tak,] ale [inaczej]”7: Rzeki Rawa1 : Ten lannaita [tj. autor barajty o przykazaniach w Mara] to lannaita ze szkoły Menaszego, która wyłączyła [przykazania o] prawach i blużnierstwie"1 2 [z siedmiu przykazań noachitów] i wprowadziła [w ich miejsce przykazania o] kastracji i mieszaniu gatunków1 .

nakazane Jednakże w rzeczywistości lannaita stwierdza, •dodane im przykazanie o prawach2, co oznacza, Ze dodano im wszystkie przepisy o prawach'. Zatem interpretacja Rawy jest nietrafna

111 Aram tla (por. ptzyp. 88).

Aram la mcrdia tla (por ptzyp. 98).

111 Osada złocona z co najmniej 120 tub (według innych opinii) 360 mieszkańców Raszi wskazuje tutaj na obowiązek wynikający z pierwszej części wersetu Pwt 16,18: „Sędziów i urzędników wyznaczysz sobie we wszystkich swoich bramach'. To ostatnie wyrażenie, hebr. b<hol-szaan!cha, tłumaczy jako „w koZdym mieście"

A zatem Izraelitom nakazano ustanowienie sądów w każdym mieście, aby utrzymywać i egzekwować nonchickic prawo cywilne W tym przypadku atyty przez powyższą barają termin hebr. dum w istocie oznacza wyrażenie hebr bolej dmui, czy li „sądy", a nic system praw.

1,4 Aram w-ha Wyrażenie to wprowadza pytanie retoryczne. W tym wypadku jest to zastrzeżenie do opinii rawa Aahy bar Jaakowa podparte cytatem z barajty.

Aram. ir-ha-tanja (por. pizyp. 79).

Przytoczony wyżej cytat z Pwt 16.18 zawiera leż drugą część, „które HASZEM Bóg twój daje ci - dla twych plemion, sądzić będą naród prawym osądem’ hebr. mtszpateedek. Ponieważ - jak zauważa Raszi -w wersecie tym użyto terminu hebr. misyat, zastosowanego przecież w wersecie o Abrahamie przy okazji no-achickicgo przykazania o prawach, można stąd wywodzić, żc noachitów również dotyczy wymóg ustanowienia sądów Zacytowana barojta przeczy opinii rawa Achy bar Jaakowa. żc przykazanie o prawach nadane Żydom w Mara dotyczyło nakazu ustanowienia sądów, skoro nakaz ten zawierał się już w kodeksie noachickim Żadna więc z prób pogodzenia barajty, według której w skład siedmiu przykazań noachitów wchodziło przykazanie oprawach (I.I.), z barajtą, w której stwierdza się, że przykazanie o prawach zostało nadane Żydom dopiero w Mara (2.13.) - nic okazała się satysfakcjonująca

Aram. tla (por. pizyp. 88).

114 Ostatecznie przyjmuje on tutaj inne wyjaśnienie niż zaprezentowane wcześniej (por. przyp. 77 oraz

2.1 JA).

Dwa wymienione przykazania zostały tu oddane za pomocą abrewiatury złożonej z lila dolei i luf, czyli pierwszej litery bebr. dmin, i ostatniej litery hebr. barach, dosl „błogosławić" (por. ptzyp. 12 i 13).

'2 Te dwa przykazania oddano za pomocą abrewiatury złożonej z lita samech i laf, czyli pierwszych liter hebr tenis i hebr. kilajun (por. przyp. 22 i 41). Oznacza to, żc sprzeczność pomiędzy pierwszą barajtą a barajtą o przykazaniach z Mara wynika stąd, iż ta druga pochodziła ze szkoły Menaszego, w której wyłączano przykazanie o prawach z przykazań noachickich A skoro lak, opinię o dodaniu przykazania o prawach Żydom w Mata do przykazań noachickich należy rozumieć dosłownie. Oczywiście obie barajty wyrażają opinie sprzeczne, choć przecież i w pierwszej pojawiły się stanowiska, zgodne z którymi przykazania o kastracji i o mieszaniu gatunków również nadane zostały noachitom Różnica polega na tym, żc w pierwszej barajcie stanowiły one dodatek do siedmiu przykazań, podczas gdy według szkoły Menaszego wchodziły w ich skład. Ponadto autorzy pierwszej

i ze y/koW Menaszego!

Jak nauczał [uczony] ze szkoły Menaszego”1: Siedem przykazań nakazano no-ichltom: [o] bałwochwalstwie i [o] zakazanych stosunkach, i [o] zabójstwie, [o] rabunku i [o] członku z żywego zwierzęcia, [o] kastracji i [o] mieszaniu gatunków1” Rabl Jehuda1” mówi: Pierwszemu człowiekowi (adam ha-riszon) nakazano jedynie (przykazanie) o bałwochwalstwie, jak powiedziano: „I nakazał HASZEM Bóg człowiekowi"124 (Rdz. 2,16)125. Rabi Jchuda ben Bettjra mówi: Również o blużnierstwie127. Ale mówią niektórzy: Również o prawach122.

Za jaką [opinią] podąża to129, co rzekł raw Jehuda1 [cytując to, co] rzekł”1 Raw”2: Jestem Bogiem (elohim ani) - nie przeklinajcie Mnie. Jestem Bogiem - nie

1

baryty nie wykluczali z nich przykazań o prawach i blużnicntwie. Poniżej stano2 isko laimaitńw szkoły Mon-stego zostanie omówione szerzej

Aram. d-tarnd-vtj mama Termin aram. tana często wprowadza krótką borują zawierającą uwagę, spo-strzelenie dotyczące miszny, które albo dalej ją wyjaśni#, wprowadza brakujące szczegóły lub ogranicza jej zakres. W tym przypadku chodzi nie o misznę. ale barają o przykazaniach w Mara.

“Por 1.1. i 1A

,U Mtuda ben llaj (lub Juda ben Elai), lannaita z czwartej (według innych klasyfikacji - z piątej) generacji, ruiny w Misznle po prostu rabi Jchudą, jeden z uczniów rabiego Akiwy, jeden z najznamienitszych uczonych pokolenia, prawdopodobnie autor podstawowej części słynnego komentarza do Księgi Kaplańslitj - Stfra

2

Por. 2.1.1.

,B Werset ten rozumiany jest tutaj w znaczeniu: „I nakazał HASZEM człowiekowi o Swojej Boskości2. ij te Adamowi nie wolno zastępować Go idolem (Raszi). Termin hebr. e/ofam na określenie Boga pojawia się także winnym miejscu w przykazaniu o bałwochwalstwie „Nie będziesz miał bogów (hebr. Mim) innych przede Mną’ (por. 2.1.1). Opinia rabiego Jchudy nie dotyczy kodeksu noachickicgo nadanego po potopie, ale jedynie kodeksu adamowego. Oczywiście. Adamowi zakazano również spożywać owoce z drzewa wiedzy dobra i zh i mięso, jednakże rabi Jchuda o nich nie wspomina, ponieważ dotyczy ły one ty lko Adama i nie wtsdy w skład kodeksu przekazanego kolejnym pokoleniom noachitów (Tosafat).

w lannaita z trzeciej generacji, przywódca znakomitej akademii w Nisibts w północnej Mezopotamii, w której widu uczonych Ziemi Izraela znalazło schronienie w czasie ptześladowań

m Również > :«• lannaita interpretuje przytoczony werset jako mówiący, żc Bóg dal Adamowi ptrykaamc o Swojej Boskości. Jednakże lannaita ten uważa, że odnosi się on do blużnieistwa, ponieważ terminu hebr. tlohim używa się w przykazaniu o blużnierstwie w Wj 22,27: „Nic będziesz przeklinał Boga’ - hebr. Mim (Raszi).

Ia Przykazanie to wywodzone jest z. użycia tego samego terminu, hebr. Mim. HASZEM nakazał Adamowi odczuwać zawsze bojażń Bożą Bojażń Boga, a nic ludzi, stanowi gwarancję sprawiedliwości. Aluzja na ten temat znajduje się w wersecie Pwt 1,17: „Albowiem osąd (hebr. ha-misątat) należy do Boga (hebr. klohm)' W rym kontekście termin hebr elohim odnosi się do autorytetu, co oznacza, żc najwyższym autorytetem powinien być sam Bóg. W ten sposób sędzia uniknie stronniczości i zachowana będzie spiawicdliwość. (Raszi) Tu kończy się przytoczona przez Talmud barąjta anonimowego Maty zc szkoły Menaszego i następuje komentarz Maub óoiyezący jej drugiej części

2 Aram. k-man atla ha. Pytanie to ma na celu ustalenie, która z wcześniej zacytowanych sprzecznych cprnn zgodna jest z następnie przytoczoną barajtą lub stwierdzeniem amoraity.

110 Raw Jchuda bar Jcchczkcl (por. przyp. 95).

1,1 Aram. amar.. amar... (por. przyp. 97).    _

w Raw, inaczej rabi Aba Aricha. Obok Szmucla, przywódcy akademii w Nełurdci, jeden z pierwszych amonitów, posiadających niemal autorytet lannailów. Studiował w Ziemi Izraela w akademii nbeego Jchudy h2Na« (stąd tytuł „rabi"). Po powrocie do Babilonii założył akademię w Sura Znakomity uczony ze względu ni swćj autorytet rwany był w skrócie ..Raw" (nauczyciel). Ponad stu z jego licznych uczniów. którzy- przekazali jego nauki i decyzje hulnchicznc późniejszym pokoleniom, wspominani są w Talmud2 po tylko mmi. np raw Jchuda czy raw Nachman (por. przyp. 95 i 97).


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
P1090092 172 173 12.13.3. opinii rewą Achy bar Jaakowal (Jest więc nie tak,] ale [inaczej]111: Rzekł
10098 P1090092 172 173 12.13.3. opinii rewą Achy bar Jaakowal (Jest więc nie tak,] ale [inaczej]111:
scandjvutmp16801 12* 13.    F. Popper. shi-chaj na-sze pro - śby, nie gardź te-mi
12 13 (4) Są jednak sytuacje, gdy w oparciu o grupę krwi nie jest możliwe wykluczenie żadnego z mężc
12,13 (4) Jak skutecznie negocjować wach zależny jest nie tylko od logiki i siły argumentów każdej z
12 13 (4) Są jednak sytuacje, gdy w oparciu o grupę krwi nie jest możliwe wykluczenie żadnego z mężc
str 12 miałem takiej nimi styczności więc nie włem oo się z nimi sw-u, 30.    Acha a
str 12 miałem takiej nimi styczności więc nie włem oo się z nimi sw-u, 30.    Acha a
DSC13 18 KAZIMIERZ MI-REDYK Gospodarka jest więc zespołem ciągle powtar/.njącyeh się ludzkich dział
12 Do jakiej sieci należy host posiadający adres IP 172.32.65.13 i domyślną maskę podsieci? O 172.32
12 (173) c.d. tablicy 13.1 1 2 3 p Pa Pb Pc Pd Pf Pg Fh Fk PI Pm Pn Wady
12 Do jakiej sieci należy host posiadający adres IP 172.32.65.13 i domyślną maskę podsieci? O 172.32

więcej podobnych podstron