87398 P5170241

87398 P5170241



244

Rozdział 8

przez przyjęcie kategorii, która zwykła hańbić i wykluczać seksualnych dewiantów, teoria queer rzuca wyzwanie dominującemu dyskursowi, odmawiając posługiwania się terminami (w sposób dyktowany przez ten dyskurs]. Narzucająca się queerowość jest gestem rebelii przeciwko presji zmuszającej do pozostawania niewidzialnym i przepraszająco anormalnym”1 2. Teoria tej seksualnej orientacji wyłoniła się z niewiele starszej dyscypliny, a mianowicie ze studiów gejów i lesbijek (a ta jest odgałęzieniem postmodernistycznego feminizmu)3.

Kiedy teoria feministyczna pomogła w rozbiciu humanistycznej idei stabilnej lub esencjalnej osobowości [selfhood], a zwłaszcza idei stabilnego trwałego rodzaju [gender], zaczęto kwestionować i pozostałe „esencjalistyczne” pojęcia tożsamości. Poddano w wątpliwość pojęcie rasy, a także kategorie seksualności. O ile jednak „naginanie rodzaju” [gender ben-ding] przestało już być tylko zagadnieniem teoretycznym i weszło w sferę praktyki - przykładów dostarcza amerykańska scena rozrywki, wystarczy wspomnieć Michaela Jacksona, ale i bezimiennych drags, czy osoby praktykujące „camp”, akt parodiowania szerzący się zwłaszcza po objaśnieniach Susan Sontag4, czy wreszcie popularny tatuaż u kobiet i kolczyki u mężczyzn - to trudniejsze okazuje się, w ramach myślenia potocznego, postrzeganie seksualności osoby jako swego rodzaju konstruktu, a nie efektu samych instynktów i ich zderzenia się z moralną kontrolą.

Nie na tym jednak polega zasadniczy problem z punktu widzenia teorii feministycznych, zwłaszcza tych upierających się przy rodzajowej identyfikacji jako podstawie polityki femini-

stycznej (choć dotyczy to przede wszystkim lesbiańskiego feminizmu). Queers (określający się także mianem pomoseksu-alistów I skrót od „postmodernistyczni) (ho)mo-seksualiści”) występują w ogóle przeciwko homofobii, przymusowemu heteroseksualizmowi, i opowiadają się za swobodą pełnej eksploracji seksualnego pożądania, za uwolnieniem seksualności od wszelkich zwyczajowo uznawanych skrępowań i ogranicza-jących kategorii. Dyskurs queer podważając pojęcie tożsamości płciowej z powodu jego monolitycznego i dychotomicz-nego charakteru programowo wykracza poza ograniczenia opozycji homo/hetero, a wielu przedstawicieli tej orientacji wprowadza istotność seksualności w miejsce rodzajowej tożsamości. Teoria ta stara się dekonstruować normatywne kategorie rodzaju wykazując ich fundamentalną nienaturalność. Męskość i kobiecość są |symulacjami”; bycie mężczyzną lub kobietą jest konceptualizowane nie jako centrum tożsamości, lecz jako „przebranie, seksualna zabawka” [,,put-on, a sex toy”]5. Strategie „rodzajowej gry”, „naginania rodzaju”, czy „genderfuck”6 powinny prowadzić do podważania „płci” i rodzaju” jako fikcyjnych sztuczek [artifice]. Jako główne reprezentantki!'ci tego nurtu wymieniani są zazwyczaj Eve Sedgwick, Judith Butler, Teresa de Lauretis, Diana Fuss, Gay-le Rubin i Jeffrey Weeks. Mówiąc ogólnie, teoria queer jest przykładem postmodernistycznego pluralizmu i radykalnego dekonstruktywizmu, które podważają politykę tożsamości płciowej (występując zarówno przeciwko „waniliowej”, tj. stereotypowej heteroseksualności, jak i... homoseksualności).

Teoria tej orientacji jest rozwijana zwłaszcza na uniwersyteckich wydziałach anglistyki i literatury. Jedną z bezsprzecznych zasług queers jest jednoczenie gejów i lesbijek we wspólnych

1

nych,” (J. Mizielińska, Poza kategoriami... Kilka uwag na temat ąueer theory, w: Spotkania Feministyczne [2], Warszawa 2000, s. 60.

2

   R. Hennesy, Queer Theory. A Review of the Differences, „Signs”, 1993, vol. 18/4, s. 964-979.

3

   T. de Laurelis, Queer Theory. Lesbian and Gay Studies: An Inlroduc-tion, „difference", 3/2, Summer 1991, s. iv-v.

4

   S. Sontag, Notes on ‘Camp', w: S. Sontag, Against Interpretation, New York, London 1986.

5

C. Schwichtenberg (red.), The Madonna Connection. Representational Politics, Subcultural Identities and Cultural Theory, Boulder, Colorado 1993, s. 135.

6

J.L. Reich, Genderfuck: The Law of the Dildo, „Discourse”, 1992, vol. 15, no. 1, S. 112-127.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
psych06 jpeg Rozdział. L zwalano przejść nieco dalej. Tam był on indagowany przez kolejną osobę, któ
psych06 jpeg ROZDZIAl. 2 zwalano przejść nieco dalej. Tam byl on indagowany przez kolejną osobę, któ
Rozdział II. Znak, kategorie syntaktyczneCzęść I. Znak 1.    Pojęcie. Znak to nadany
PwTiR123 244 Rozdział 9 podawane do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowy przyjęty. Takie taryfy
Rozdział 1 ■    Praca dyplomowa magisterska, która może dotyczyć
P1100051 (3) 244 Rozdział 7 przemysłowego były przemyślane. Niemiecka rada zakładowa i system współd
P5170228 232 Rozdział 8 wszystkim ową brzemienność w „inne”)* Chociaż filozofka sprzeciwia się
IMG22 (3) 164 A zatem historia należy do kategorii, którą, w przed • stwie do „dyskursu wyobrażenio
page0215 WSZYSTKO JEST LICZBA. 209 zaś przyćmioną, zanieczyszczoną przez dwójkę (dyas), która przewa
Niniejsza karta może być wykorzystywana wyłącznie przez osobę, na którą została wystawiona. Potwierd
wstęp do teorii polityki img 51 56 celów odpowiada wyróżnionej przez J. Stoessingera kategorii „celó

więcej podobnych podstron