P5280007

P5280007



drać w wiilwiw pijkwi jego dany, zamkniętej w połaci brzydkiego ftftOML

•.W Mfłytacj faraweji niewolniotcj postulat piękna fizycznego i morał. wgo dobra subiektywnie klasowo uwarunkowany i klasowo ograniczony, w praktyce spolecżww klasowego nigdy ntnej społecznie nie realizowany;.

obiektywnie stał ssę ważnym osiągnięciem w historii myśli wychowawczej. Zahsolutyaowany i społecznie poszerzony, jest on trwałym osiągnięciem staro* żytnej myśli pedagogicznej**■ (k Biliński. Aaiyrznt krytycy antycznego t^orfą s,292}.

Przede wszystkim należy to odnieść do Atcńczyków, którym chodziło

0    pełny rozwój oskeasśd ludzkiej, gdyż Spartanir dbali o wychowanie byc m głównie ze względu na to, by wychować silnego żołnierza, obrońcę ' państwu.

Dragi moment ważny w tyciu starożytnych Greków, a więc i w wychowaniu młodzieży, to ago mistyka, szlachetne współza wodni ctwo i jednostek,

1    zespołów w różnych dziedzinach tycia, w dążeniu do n a j wspanialszych osią-■■**.*> wyróżnień, do wieńca olimpijskiego.

Wymienione powyżej podstawowe założenia ukształtowały program szkolenia młodego Greka w formę obejmującą wychowanie fizyczneł ml i lfklliżla^i prsty czym w Atenach obydwa te kierunki długo utrzymywały rów nOWajjfc mamo udiy wających się pociąray od V wieku głosów krytyki na temat przypisywania zbyt wielkiej wagi ćwiczeniom sportowym.

Początkową naukę pobierali chłopcy w szkole/gramatysty (IfMmianrtjW który uczył ich czytać, pisać i udzielał podstawowych wiadomość?:z rachunków; jako materiał do pisania służyły dzieciom tabliczki drewniane powlekane woskiem fil. 19). Po opanowaniu umiejętności czytania zapoznawała się miodzie* grecka z literaturą: czytano i uczono się na pamięć wyjątków z dzieł Homera, bajek Eaopa; w miarę wzbogacania się literatury rozszerzał fC program: czytano dzieła Hrmjnda. poezję Solona. Teognisa ze względu na jtj treść dydaktyczno społeczną, uczono się hymnów, które odśpiewywane byty podczas uroczywoiń religijnych Z tych względów ważna była rola li ugiegO nauczyciela    kiśmryUtf —bomer;; i. Uczył on chłopw gry na lirze czy kl-

“*w, przy której tonach śpiewano — solowo lub chóralnie — pieśni poetów. Trzecim elementem konieczny dis pełnego wykształcenia było wychowanie fizyczne- Chłopcy pod kierunkiem nauczyciela gimnastyki czy trenera, 1/aśMj {(wtłwfg) ćwiczyli się w pskstrseh i gimnazjonach w biegach, skokach, rzucaniu dyskiem i włócznią. Spośród nich wychodzili przyszli zwycięzcy w igrzyskach olimpijskich łub innych agonach sportowych.

W*

Prawdopodobnie w IV wieku p. n. c. powstała w Atenach instytucja awans dębią, stanowiąca formę przysposobienia wtykowego. Fśrfais obowią sywała wszystkich obywateli ateńskicn od 18 roku życia. Ćwiczenia fizyczne odbywały się pod kierunkiem paidotiyby, a szkoleniem wojskowym kserował instruk\or,jdidaskaloiProgram zajęć obejmował takie fritaiśs w poezji i muzyce, gdyż efebowie zobowiązani byli do brania udziału w uroczystościach państwowych. Efebowie składali przysięgę, ze nie zhańbią powierzonej im broni, żc nic opuszczą w potrzebie swoich towarzyszy, że będą bronić domowych ołtarzy, co znaczyło: granic państwa. Po roku ćwiczeń pełnili służbę w garnizonach i na placówkach w stanicach, w paar granicznym Attyki.

Tego rodzaju organizacje przygotowujące młodzież do żyda były i w innych państwach. W r. 1853 znaleziono na Krecie napis w dialekcie doryckim. który jak się okazało, jest tekstem przysięgi, jaką złożyło 180 chłopców grupy tzw. agelaiosów (rfdżkc), kiedy opuszczali swoją jednostkę, ogd* (łyżką). Dokument ten, pochodzący z małego miasteczka Dreros, daje pojędc, jak mogła wyglądać przysięga w większych, bardziej zagrożonych, miastach* •państwach. Tekst ten brzmi:

Przysięgam na Hrtlię w Prytancion i na Znn* Zgromadzeń. i na Atenę Poliż* i na Apolb na Pytyjskiego, i Lero. i Artem ń. i Alf, • Afrodytę. 1 Hmnni. i Hrlna, i Uaaań, i FoiniŁn. i Amfionę, • Ziemię. i InnoM [Niebo], i aa fcnWhr i heroiny, i trywiia i mU. i wącihboędw i boginie, Se nigdy w będę dobrze uapeeobiany wobec Lyttińw w Mn tęamób ani ibwem ani czynem, ani norą ani dniem, niliaoist przyczynię ariami LyfriSw wszelkiego możliwego xla; że nigdy nic zdradzę miana Drrrińw i Knnwsó* ani też nir zdradzę nieprzyjaciołom obywał rli a Dreros i Kwowoa. ani nie będę w—sywal buntu, lec* będę przeciw mkicm buntownika, ani nie będę wcsywM apaku w mieftrie ani poaa mi—rm. ani Mo pn>*ą»*t do takiego. JeSli *ai forim rię o spiiknch. wydam je ą—ujma wsody «Mą. Jeżeli tego nir cimnyww, niech wszyscy bogowie i boginie, na hż|ń puMtńsa na — *k gniewają, i niechaj ja — i moje mienie zginie tslniair. mech pole nic mmmt piano ani drzewo owoców, ani Sona niechaj nie rodzi; niech te* a wojny nie wMcę ■scsęiliwi*. JeZeb **1 dntray wm przysięgi, niech hngmdr będą ad lsńnwi i udziela ' i—ntiiąu isl

ganz — wazyólfcśch boądw. Se i—cpośacwb w nriańscu Kam—bar—Mb Habatas aacoebabów

zaakarSf w Radrit, Jridi osi Me aabowiąSą Onaady wąeroamycb debto do atsSaMa lej ramej przysięgi, ktńra mybny złożyli- Przyri^zm takie przekazać tradyrje frr— kraju Dreridw przyszłym pokoleniom. aaprzyMęgać je i Ich pra—raegać. a jeżeli Milałowte w naw^ li< g« manii będą godzić w byt mi—■ Dredów a powodu naszego mywało—. in asy. psoańa— nścy naszej Gromady, dla niej walczyć będziemy- Pi osiągamy wndritńamrihiwłMa mać Ja, kiedy wyrośnie, kto aari rit oaaMd. riwk pbd Moza—.

M



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skrypt 48 -49- Skrypt która żvic i rozwija sic tworząc zamknięty okrąg. Jego ..nieskończony początek
k2 1. Zilustruj model ruchu okrężnego wydatków i dochodów w gospodarce zamknięte. Upisz jego
Zadanie 1.3 Dany jest układ trzech tarcz, zbadać jego budowę (rys. 1.4). Rozwiązanie Sprawdzamy waru
Maski podsieci Dzięki wprowadzeniu podsieci, nie można już określić ID sieci mając dany adres IP i j
Dany jest graniastosłup prosty o podstawie kwadratu. Jego wysokość wynosi 150mm, a długość boku pods
Screenshot 07 11 15 ,HH Nowoczesną Szkołę Francuską i Rady dla rodziców>. Jego szkoła została
Screenshot 07 11 15 ,HH Nowoczesną Szkołę Francuską i Rady dla rodziców>. Jego szkoła została
SDC11874 b) jest wydawany na 5 lat od daty jego odbioru CJ mott *>>< ^dany na czas nie
skanowanie0002 (32) 1. Dany jest sygnał analityczny x(t) o nieskończonym czasie trwania. Jego wartoś
skanuj0003 (104) zamknięta w krysztale podczas jego powstawania w czasie krystalizacji z wodnego roz
42287 IMG11 (5) H1**ntoi ze dany opis historyczny dotyczy zdarzeń rzeczywistych jedynie wyobrażonyc

więcej podobnych podstron