str46

str46



tom pierwszy Podstawy nauk o wychowaniu

tom pierwszy Podstawy nauk o wychowaniu


Zapamiętaj

•M30SJC-


■occś


| ► Pedagogika jako pomoc w kształtowaniu tożsamości chce, aby wychowawcze wjTifesarfe    a

twa i terapii z jednostkami oraz grupami w ramach odpowiednich mstytacjk włączając rxtvoi raa^ a

►    Starsze pojęcie personalizacji jest zastąpione bardziej obszernyr j akzjzkms Mjeden •Komści.

►    Za pojęciem tożsamości kryje się całkowity obraz naturalnej jedności iecnosOź z smą a kaasc

►    Teorie tożsamości kierują się różnymi dyscyplinami naukowymi, Naiwćększa vdę zogytoę. r.

gia. Bazują na koncepcji człowieka zdolnego do naprawy ze względu na swoje gScer, es; (w naturalnym oświeceniowym sensie) i któremu trzeba jedynie dać szanse odpomedmega żyjący tu i teraz, który w czasie swojego żyda musi utrzymywać równowagę w s&src- oz siebę

►    Poprzez pomoc w kształtowaniu tożsamośd pedagogika próbuje usuwać zatonama mżsaesośd. metodach terapeutycznych, natomiast te na różnych teoriach i tienMŚaói nawowych- JeśS chocz to odwołuje się do teorii zachowania, psychologii głębi i psychoanalizy, *3Cer^Kjor*sSycz^»-5rJCJ■ gii oraz teorii systemowej i psychologii humanistycznej.

►    Pedagogiczna pomoc w nabywaniu tożsamośd posługuje się świadomie śroćkacT tsr3oe.~_«zry, z pojęciem naturalnej interwencji poprzez wzorowe modele. Jednym z nkh «sz wychowane a-rv»

Uwagi krytyczne.

Jednak uwagę zwraca przede wszystkim to, że pedagogiczny probiem koncentruje się i es: ckaizowany gtnaje w psychologii osoby, która go doświadcza, a pomija podejście systemowe.

Zachowanie wychowawcze przenoszone jest zawsze na osobę, a nie na sytuację społeczną, w aóą śą m^xie i z powodu której nic nie może zrobić. Problematyka zachowania nie wyiducza wprawdzie zarówno a by we* ooce-nia i środowiska, jak i rodzinnej socjalizacji, przyczynę odnosi jednak u dużo anejszpi stfń oz tych ccszarrn W ten sposób problematyka winy wiązana jest z tożsamością, jej strukturą i przeszłością. Metod] — fe ofsaazaysasg jest jedynie zachowanie, natomiast nie struktury społeczne, które je określają.

Zamiast obwiniać stosunki społeczne, do odpowiedzialnośd przywoływana jest jednostka. Dsaceoo tsrajseraosę pomoc w kształtowaniu tożsamośd dotyczy jedynie ofiar, a nie sprawców. Widoczne to jest rawM w r>~ że 30-musy strukturalne aęsto są deklarowane jako osobiste porażki. Wina ma charakter słdńefctywny i spersoretowa"*. Stąd glosy mówiące, że omawiany rodzaj pedagogiki zajmuje się wyłącznie objawami, a r«e wtaśbwyjaj przycz>”a~. Jej spojrzenie na zewnątrz, na przykład w kierunku działań politycznych, z powodu których mogą powstawać my, jest zablokowane przez psychookulary.

Pedagogika ograniczyła się także pod względem metodycznym, co powoduje, że oferuje ona ec.ołe tero: opierającą się, w celu naprawy Ja, tylko na poznaniu komunikacji w innych grach.

Oczywiście wskazanie na społeczeństwo obwiniające się za tożsamość jednostki oraz odrtesfenfe aa recoc jes jedynie tezą, którą należy uzasadnić. Taka próba może być atakowana przez pedagogikę emancypacyjną.

Kolejny krytyczny punkt odnosi się do różnorodnośd metod stosowanych w czasie udzielania pcmocy oraz rib *zor-ców interakcji i komunikacji. Zazwyczaj posiadają one wstępną strukturę nadaną przez terapeutę wionafe ledał. im-czeń, gier, form mowy i tak dalej. Pominąwszy osobiste zależności i stosunki władzy, które są poprzez to wywoływane, metody te mogą uczynić swoich klientów obiektem terapeutycznego świata.

Dodatkowy problem wynika z tego, że stosowane metody muszą być także efektywne w sensie instMHeMa '•??-opracowywania problemów. Skutkiem tego jest, że terapeuci dają się uwieść tym metodom, które powody postne uczucia, ponieważ odprężają, a nie poruszają trudnych kwestii, czasem krytykujących społeczeństwo.

I jeszcze ostatni punkt. To, co w pedagogice asymilacji kulturowej nazywa się motywacją do na-c w pecsagooci: tożsamości jest raczej problemem zaufania i wzorca. Dlatego potencjalny transfer do dnia codziennego, w ery" to1-samość musi się sprawdzić, jest czasami mocno blokowany. Najlepszą mozfiwosaą ucieczki od tego zdaje się nie naturalnych systemów. Ale o tym później.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
47051 Śliwerski1 146 tom Pierwszy Podstawy nauk o wychowaniu jest równie mało efektywne, co wniosko
47584 Śliwerski1 186 tom pierwszy    Podstawy nauk o wychowaniu ograniczony wkład w
47755 Śliwerski9 ■] 84    tom pierwszy Podstawy nauk o wychowaniu -naiwne i pol
Śliwerski5 120 tom pierwszy Podstawy nauk o wychowaniu nie decydują przecież względy pedagogiczne,
Śliwerski9 124 tom pierwszy Podstawy nauk o wychowaniu Opisywanych sześć podstawowych fenomenów lud
Śliwerski5 130 tom pierwszy Podstawy nauk o wychowaniu 130 tom pierwszy Podstawy nauk o wychowaniuK
Śliwerski3 138 tom pierwszy Podstawy nauk o wychowaniu rzy w nich po prostu kontynuacji dziejów odd
Śliwerski9 •) 44 tom pierwszy Podstawy nauk o wychowaniu i wymiary praktyk mogą w równym stopniu ul
Śliwerski5 150 tom pierwszy Podstawy nauk o wychowaniu jest wynalazkiem człowieka dokonanym w histo
Śliwerski7 152 tom pierwszy Podstawy nauk o wychowaniu Tabela 3.2. Porównanie stanowisk pedagogiczn
Śliwerski5 170 tom pierwszy Podstawy nauk o wychowaniu w indywidualny autorytet wychowywanego. W ro
Śliwerski7 1 g2 tom pierwszy Podstawy nauk o wychowaniu przekształcić rzeczy dane w społeczeństwie
Śliwerski3 ■] g8 tom pierwszy Podstawy nauk o wychowaniu zróżnicowania oraz nie pozostawać zadań lu
Śliwerski5 1 gO tom pierwszy Podstawy nauk o wychowaniu porządkiem polis. Troska o dobre rządzenie
Śliwerski9 194 tom pierwszy Podstawy nauk o wychowaniu Tabela 3.3. Zasady myślenia i działania
54795 Śliwerski7 •) 42    tom pierwszy Podstawy nauk o wychowaniu Jeśli bowiem
56246 Śliwerski9 174    tom pierwszy Podstawy nauk o wychowaniu ponieważ ruch u
61221 Śliwerski3 158 tom pierwszy    Podstawy nauk o wychowaniu płacz jest dla dziec

więcej podobnych podstron