WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI194 I djvu

WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI194 I djvu



190

wiście nie wyjaśnia to jeszcze charakteru przyjemności, jaką nam daje rytm; jeżeli wszakże niechcemy zadowolić się opisem zamiast objaśnienia, to musimy uznać uczucie przyjemności, tkwiące w rytmie, tymczasowo za fakt pierwiastkowy. W każdym razie człowiek pierwotny odczuwa rytm co najmniei tak samo silnie, jak i cywilizowany. Badania nad pierwotną muzyką i poezją dostarczą nam w tej kwestji nowych dowodów.

Dotychczas zbytecznym było rozróżnianie tańców mimicznych od gimnastycznych, potrzebie bowiem energicznych a rytmicznych ruchów czynią jednakowo zadość oba rodzajć tańców. Tańce mimiczne dostarczają jednak człowiekowi pierwotnemu i innych przyjemności, jakich nie doznaje w tańcu gimnastycznym: zadawalają one jego pociąg do naśladownictwa, który dość często przybiera charakter nieprzepartego popędu. Buszmeni znajdują jaknajwiększą przyjemność „w łudzącym naśladowaniu ruchów pewnych osób i zwierzątu; „wszyscy krajowcy w Australji posiadają niepospolity talent naśladowczy11, który ujawniają przy każdej sposobności; zaś o mieszkańcach Ziemi Ognistej opowiadają, że „powtarzają dokładnie każdy wyraz dowolnego zdania, wypowiedzianego w ich obecności, odtwarzając zarazem sposób mówienia, zachowanie się i postawę mów'ą-cegoh 1 pod t}Tm względem istnieje uderzające podobieństwo pomiędzy ludźmi pierwctnernl i pierwctnemi indywidualnościami—dziećmi. W dzieciach naszych można rówmież spostrzec ową skłonność do mimiki, i u nich również znajduje ona sobie często ujście w tańcach mimicznych. Zresztą popęd naśladowczy jest właściwością ogólnoludzką, ale nie na wszystkich szczeblach rozwcju uw-ydatnia się z jednaką mocą. Na najniższym stopniu kultury jest on poprostu nieprzepartą potrzebą której nikt oprzeć się nie może; wszakże im bardziej, w miarę postępu kultury wzrastają różnice pomiędzy oddzielnemi członkami społeczeństwa, tym więcej słabnie jego napięcie, obdarzona zaś mijwyższą indywidualnością jednostka dąży przedewczystkim do tego, ażeby być samą sobą. Wskutek tego tańce mimiczne, które

http://rcin.org.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI221 I djvu 217 ono jednak raczej naukowy, niż poetycki charakter. Uł
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI008 I djvu 4 wszelkiej wartości. A jednak jakaś praca może posiadać
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI009 I djvu na oku tę prawdę, że «to, czego nie zużytkowujemy, staje
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI022 I djvu 18 dzy wszakże jest ona — teraz przynajmniej, mało owocną
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI062 I djvu 58 rycii tancerzy, gdyby właśnie nie owe jaskrawe białe k
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI071 I djvu 67 na ból, nie obawiają go się, gdy chodzi o przystrojeni
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI088 I djvu obie płcie chodzą zupełnie nag-o, że u Mlnkopów mężczyźni
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI095 I djvu —    91    — 0 Grant A
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI101 I djvu 97 mniej zwinnego, ale najlepszy nawet nie potrafi w tak
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI111 I djvu 107 landzkiej (lig. 4 b) nie za figurę gieometryczną, lec
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI158 I djvu nie może większość wykształconych Europejczyków, mimo że
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI251 I djvu 247 do snu. Gdy się jej słucha zdaleka, nie sprawia by na
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI033 I djvu 29 wnież niejedno do życzenia. Dla naszych specjalnych ce
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI040 I djvu — 36 — tów. Ponieważ • jest on częścią albo - wynikiem pe
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI065 I djvu 61 żadnego wzoru przyrodzonego, lecz ma jedynie na celu p
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI084 I djvu 80 płci. Istnieją tam wstęgi ze zwiniętych liści, delikat
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI131 I djvu - 127 właśnie znaleźć można. Niepodobna dostatecznie siln
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI165 I djvu 161 ustępują znacznie postaciom zwierząt*). Te ostatnie z
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI173 I djvu 169 harpuny, łuki i strzały, przestajemy się dziwić, że l

więcej podobnych podstron