p1080033 (4)

p1080033 (4)



utrwalą sobie obrazy wzrokowe wszystkich wyrazów, wprowadzamy czasowniki. Moment ten nieanternie ożywia i urozmaica lekcję, wiadomo bowiem, że wszelki ruch. wszelka czynność potrafi bardziej zainteresować dzieci niż przyciągające uwagę zabawki czy obrazki. Metoda pracy na lekcji zmienia się: dziecko nie ma przed sobą ani loteryjek, ani pudelek - ma jedynie kartki z napisami wyrazów, których obrazy są już w umyśle utYwalonc. Sposoby prowadzenia lekcji mogą być stale zmieniane i urozmaicane, np. I) nauczyciel wydaje polecenie: ..Janek, pokaż piec.” - wszystkie dzieci wyszukują odpowiednią kartkę, wywołany uczeń pokazuje żądany przedmiot. 2) nauczyciel pisze polecenie na tablicy - dzieci odczytują i wykonują. 3) nauczyciel wskazuje przedmiot - dzieci wyszukują napis itp. Zawsze należy zwracać uwagę na to, czy wszystkie dzieci dobrze zrozumiały i wykonały polecenie, tzn. czy wyszukały właściwą kartkę z napisem (kontrola może odbywać się np. przez podnoszenie karteczek do góry).

Po wprowadzeniu czasowników dzieci układają ze swych kartek cale zdania oraz ilustrują czynności w zeszytach i podpisują te ilustracje. Zdania tc wzbogacamy przez wprowadzanie przymiotników i przysłówków określających cechy przedmiotów poznanych wcześniej przez dzieci. W ten sposób uczniowie poznają blisko 20 wyrazów, oprócz imion swoich i kolegów, oraz nazwy dni tygodnia. Zasób tych słów jest dostateczny, aby w naturalny sposób przejść do analizy. Etapem przejściowym będzie tu wprowadzenie wzajemnego stosunku przedmiotów. W tym celu przygotowujemy loteryjki tych samych przedmiotów różnic ułożonych względem siebie (muszą to być jednak przedmioty poprzednio juz przez dzieci poznane). Jeżeli na przykład wybierzemy wyrazy „lulka” i „pice", wprowadzimy loteryjkę „lalka jest na piecu”, „lalka jest za piecem", „lalka jest przy piecu”. Tak samo jak na pierwszym etapie przedstawiamy najpierw loteryjkę z podpisami, potem bez podpisów, a na osobnych karteczkach słowa - ..lalka”, „jest”, „na", „przy", „piec". Dziecko, już przy pierwszej próbie odtworzenia napisu, musi zauważyć pewne różnice w końcówce słowa „pice".

I tutaj właśnie pojawia się naturalna potrzeba wyodrębnienia dźwięku, aby dziecko mogło wyraz ten tak samo odtworzyć. W ten sposób dochodzi ono do analizy wyodrębniając dźwięki i poznając litery. W analizie postępujemy w ten sposób, że najpierw wyodrębniamy samogłoski, przechodząc stopniowo do wyodrębniania spółgłosek. Równocześnie z analizą wyrazów następuje rckon-suukcja poznanych dźwięków i liter, z których dzieci utworzą nowe wyrazy. Uczniowie ilustrują tematy prac wykonanych w ciągu dnia. układają zdania z poznanych wyrazów i liter, zdania te podpisują pod rysunkami, samodzielnie tworząc w ten' sposób czytankę.

W_ miarę tego. jak dzieci zaczynają już. dobrze-odczytywać tekst pisany, przechodzimy stopniowo do druku^zaczyojuąc-OtLalów. które utworzone są z liter »ak najbardziej zbliżonych do- pisanych— Dzieci pokonują ten etap z łatwością, a tempo uzależnione jest od ich stopnia upośledzenia. Bardzo

pomocne będą wszelkie ćwiczenia na wycieczkach polegające na odczytywaniu szyldów sklepowych, napisów na tramwajach itp. D/icci robią to bardzo chętnie, chodzi bowiem nie o sam proces czytania, który dawniej sprawiał im trudność, lecz o rozpoznawanie odmiennych nieco znaków. U niektórych dzieci przejście to odbywa się wprost niepostrzeżenie.

Jeśli chodzi o naukę języka ojczystego w wyższych klasach szkoły specjalnej (aż do kl. VI włącznie), należałoby zaznaczyć, że program winien obejmować mniej więcej zakres materiału, który realizowany jest podczas 4 pierwszych lat nauczania w szkole powszechnej i winien być jak najściślej związany z opracowywanymi ośrodkami zainteresowań (a więc z wszystkimi innymi przedmiotami nauczania).

Gramatyka winna bvć traktowana wybiórczo i wprowadzana tylko wówczas, gdv chcemy nauczyć dzieci w miarę poprawnego, wyrażania się i poprawnej pisowni,. Trudno wyobrazić sobie, aby dziecko anormalne, a więc to, które przyjmujemy do naszych szkól specjalnych, mogło nauczyć się poprawnie pisać i mówić. Nic jest to zresztą głównym celem naszej szkoły. Powinniśmy dbać raczej o możliwie jak najszerszy rozwój intelektualny i emocjonalny dziecka, o zainteresowanie go pracą i rozbudzenie w nim umiłowania dla tej pracy.

Zadaniem naszym jest przystosowanie go do życia w społeczeństwie przez odpowiednie przygotowanie zawodowe. Gramatyka winna być więc rozpatrywana bardzo konkretnie, na przykładach i tylko wówczas, gdy wymagana jest od uczniów podstawowa poprawność wyrażania się w mowie i na piśmie. Bezcelowe byłyby wszelkie ćwiczenia gramatyczne, traktowane w oderwaniu od zasadniczego tematu pracy. Doskonałą natomiast okazją będzie poprawianie prac pisemnych dzieci. Sposób prowadzenia tego typu lekcji będzie zatezal od doboru dzieci i metody współpracy z nimi, w każdym razie jednak należy unikać, tak często stosowanych dotychczas, poprawek atramentem w jaskrawym kolorze, gdyż sprzyja to utrwalaniu błędnego obrazu wzrokowego. Należy również unikać poprawek niestarannych, przekreśleń nauczyciela, gdyż obraz takiej pokreślonej, często z wielkim wysiłkiem wykonanej przez dziecko pracy, może wpłynąć nań zniechęcająco, a nawet wprowadzić w pewien stan apatii, wzbudzając niechęć do pracy i niewiarę we własne siły. NgiłcpłU formą poprawy    -/cx

błędów byłyby wspólne rozważania z dziećmi oraz bezpośrednie korygowanie r op *■ ich przez dzi&j Najwłaściwszą zaś będzie metoda zapobiegania błędom, dostosowana do rozwoju dziecka i jego umiejętności, a więc np. objaśnianie lub pjcauje Qa uhliry trudniejszych wyrażeń przed napisaniem ich w zeszytach. przyzwyczajanie dzieci do konsultowania się z-nauczycielem w razie nasuwają- oaonc cych sic wątpliwości, zaglądanie do słowników (w związku z tym zachęcanie ' dzieci do układania własnych słowników trudniejszych dla nich wyrazów) itp.

Pamiętając o zasadniczym założeniu szkoły specjalnej, którym jest przystosowanie dziecka do życia w społeczeństwie, musimy już od najmłodszych klas możliwie jak najczęściej wprowadzać samodzielne wypracowania. Jakkolwiek

67


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
384 Rozwój świata roślinnego. drugą, wyobrażano sobie bowiem, że wszystkie gatunki kopalne są odrębn
pons209 Tworzenie form osobowych czasoioników to jedno z najważniejszych zadani Wypisuj sobie na kar
LUBIĘ ORTOGRAFIĘ KLASA 1 1 T 19. Uzupełnij luki w wyrazach, korzystając z sylab z wypożyczalni. P
zmian w innych przepisach prawa, ale przede wszystkim chęci wprowadzania zmian i wypracowania nowej,
8 OD REDAKCJI Zdano już sobie sprawę z ogromu prac związanych z wprowadzaniem systemu. Wymagają one
pons209 7warzenie form osobowych czasowników to jedno z najważniejszych zadani Wypisuj sobie na kart
06 GRZYBKI, KANAPKA GRZYBKI W lesie grzyby sobie rosły. Nagle wszystkie siy podniosły. Ujrzały zając
Pojęcie infrastruktury etycznej odnosi się przede wszystkim do wprowadzania procedur w instytucjach
#    Sortowanie 3 wyrazów #    Wprowadzanie wyrazów $n = 3; for (
<dach> - i tu sobie uświadomiłem że wszystko co można mówić wynika z interpretacji sposobu lic

więcej podobnych podstron