14306 skanuj0006 (380)

14306 skanuj0006 (380)



86 Część pierwsza. Proleg<

praktyk obcych kultur w kategoriach dobra i zła skazuje na bezrai wobec tego wszystkiego, co we własnej kulturze postrzega się jajco Nie mając ogólnej miary dobra i zła, człowiek nie ma uzasadnieni mniejszej tolerancji w stosunku do tego, co go otacza, niż do tego,'z/ styka się w kulturach obcych. Jednocześnie nie może zrzec się odp dzialności za zlo będące częścią jego własnej kultury. Proponow; przez Levi-Straussa sposobem na uniknięcie tej pułapki jest odwółąńipj do istoty człowieka jako podstawy odróżnienia dobra od zła. Tę za’ naleźć można przez oderwanie wzroku od poszczególnych społeczp' i ogólne na nie spojrzenie (Levi-Strauss 1960: 411-424).

Ǥ!


5. Dziedziny kultury i kultura symboliczna

Kultura społeczeństwa pierwotnego była kulturą społeczeństwa kowo niedużego i mało zróżnicowanego, w którym różne sfery żyd0 jemnie się przenikały. Czynności związane z zaspokajaniem potrzeb 1 wych wiązały się nie tylko ze stosunkami społecznymi, ale i z praktyl magicznymi oraz rozmaitymi rytuałami. Same stosunki i powiązania^ leczne również obudowane były magią oraz rytuałem, a ich postaćf sadniały mity. W rezultacie kultura społeczeństwa pierwotnego;'! względnie jednolitą konfiguraq'ą powiązanych ze sobą elementów,-, lościowe badanie było nie tylko możliwe, ale i konieczne. Tak też .1 ją antropolodzy.    '

Inaczej jest w przypadku współczesnych, wielorako zróżnicoWa’ społeczeństw przemysłowych, w których stopniowo zanikają zbioń ci ogarniające całość życia człowieka. W społeczeństwach tych różne życia zbiorowego oddzielają się i autonomizują. Powoduje to, że całpi, we badanie ich kultury przestaje być możliwe. W tej sytuacji stosowr* są dwa rozwiązania.

Jedno polega na tym, że badacze dalej skupiają uwagę tólHŁ kultury, ale już nie całego społeczeństwa, tylko jego segmentów wyitij nianych na podstawie rozmaitych kryteriów (zob. Wielość kultur i$ĘĘBF ich wyodrębniania, s. 81).

Drugim rozwiązaniem jest wydzielanie w całościowej kulturzę|£$8 nych jej dziedzin i skupianie uwagi tylko na niektórych z nich. Przy3s| nym dla socjologa podziałem jest podział na kulturę bytu, kulhir^J^n łeczną oraz kulturę symboliczną, wprowadzony przez Antoninę-kowską (Kłoskowska 1981: 110-111).

Zważywszy, że treścią kultury są wartości, wyrastające z nich wzi», zachowań i normy oraz sankqe zabezpieczające ich przestrzegariidilj^l tura bytu to ta ich część, która odnosi się do relacji z naturą, produkt? dystrybucji i konsumpq'i dóbr oraz usług, a także do czynności

**88^P®@W^'i?r'''‘''"••'■'

^Jtońhych. Kultura społeczna z kolei to treści kulturowe odno-$3&.śtosunków między ludźmi, regulujące te stosunki i określa-^|^^||lćultura symboliczna wreszcie to ta część kultury; która t -temu, co potocznie postrzegane jest jako kultura po prostu, ®^afBez żadnego przymiotnika. W pracach badaczy bywa okreś-"^kultura w węższym sensie". Węższym oczywiście w stosunku ościowego, antropologicznego pojęcia kultury.

tiblioystyce i nie tylko spotkać można również takie określenia, . ó»a literacka, kultura muzyczna, kultura polityczna i inne. Stolic .wydzielanych dziedzin kultury do wskazanego już podziału dwojakiego rodzaju. Po pierwsze, są to części kultury symbolicznej Jtyidad kultura muzyczna). Po drugie, jest to część całościowej kul-tfwiązanaz jakąś wyraźnie wyodrębnioną sferą życia zbiorowego wirająca w sobie elementy zarówno kultury społecznej, jak i symbo-jjTak-Tozumiana jest na przykład „kultura polityczna". Nie od rze-'■zieiteż wspomnieć, że często posługiwanie się określeniem „kul-^ńąjrpzmaitszymi przymiotnikami nie ma ugruntowania w żadnej .'Sltekultury i jest zwyczajnym nadużyciem słownym.

•i


Kultura symboliczna

Vą symboliczna obejmuje wartości i wzory zachowań związane z zas-


||m’em potrzeb ludzkich wykraczających poza podstawowe potrze-"owieka, których zaspokojenie jest niezbędne dla przeżycia. Jest spełnić ludzkim środkiem zaspokajania właściwych człowiekowi takich |eC”jak dawanie wyrazu uczuciom i impulsom twórczym oraz uzys-^Itimpoćzucia łączności z innymi ludźmi i uczestnictwa we wspólno-,r|egS rodzaju potrzeby nazywane są ekspresyjno-integracyjnymi. fffiildżina kultury symbolicznej to dziedzina symboli. Symbole często ,iją rozumiane szeroko i utożsamiane ze znakami. Jednakże istnieje lefacji, aby mianem symboli określać tylko niektóre znaki odznacza-jiępewnymi szczególnymi cechami.

“ ak w najogólniejszym ujęciu to każdy przedmiot czy zjawisko, któ-zio odnoszą do czegoś innego. Znak charakteryzuje stosunek do ijSęb' oznacza. Jest to stosunek między znaczonym a znaczącym. Taki -Ainek zachodzi na przykład między czerwonym światłem na skrzyżo-H^liłćzńym (znaczące), które oznacza nakaz „zatrzymaj się" (znaczo-$Ńąjpbwszechniejszym systemem znaków jest język. Systemem zna-iyjj.est też dowolny alfabet, w którym każdy znak graficzny oznacza M;ćtzwięk, jak w fonetycznym alfabecie łacińskim,-bądź przedmiot czy Jęcie, jak w alfabecie chińskim.

i-Znaczna część znaków pełni funkcje instrumentalne. Nie ma własnej i§a i ich wartość jest wyłącznie wartością narzędzia służącego przeka-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
pic 10 05 07 3317 86 Część pierwsza. Prolegomena praktyk obcych kultur w kategoriach dobra i zła ska
skanuj0007 (357) 88 Część pierwsza. Prolęg’ zywaniu treści tego, co jest znaczone. Zadanie przekazu
35478 skanuj0003 (434) 78 Część pierwsza. Prolege 78 Część pierwsza. Prolege kie wie. Uczymy się, ja
P4200175 I 86 Część pierwsza. Prolegomena wet w tych samych warunkach problemy te mogą być i bywają
pic 10 05 07 3111 ■ Część pierwsza. Prolegomena świadczeniu, wprowadzi! koncepcję współczynnika huma
pic 10 05 07 3306 84 Część pierwsza. Prolegomena wzory zachowań postrzegać jako śmieszne dziwactwa,
pic 10 05 07 3355 Część pierwsza. Prolegomena Rozpatrywanie kultury jako czynnika zespalającego grup
pic 10 05 07 3703 102 Część pierwsza. Prolegomena na usług, jak również spotkania sąsiedzkie w celu
21410 pic 10 05 07 3202 68 Część pierwsza. Prolegomena lił się spod panowania praw przyrody i pozbył
skanuj0086 bmp 86 CZĘŚĆ II. Organizacja systemów ochrony zdrowia 2.5. Francja - 58 min mieszkańców F

więcej podobnych podstron