P1011874

P1011874



mem. Goście siedzieli nieruchomo, a bywało, że nawet skarżyli się na chłód, podczas gdy niszczyciel majątku perorował: „Jestem jedynym na ziemi — jedynym na świede, który sprawia, że dym ten wznosi się od początku do końca roku na cześć zaproszonych plemion.’* Podczas niektórych olejnych uczt zdarzało się, że płomienie zapalały deski dachu i cały dom stawał się ofiarą potlaczową, zawstydzając w najwyższym stopniu gości i wywołując wielką radość wśród gospodarzy.

Według Ruth Benedict potlacz zrodziła obsesyjna pogoń za statusem naczelników plemienia Kwakiutlów. „Mowy wodzów wygłaszane na potlaczach, oceniane według wzorów innych kultur, są przykładem bezwstydnej megalomanii — pisze. — Celem wszystkich starań Kwakiutlów było wykazanie wyższości nad przeciwnikami” (s. 274). Według niej, cały pierwotny system gospodarczy północno-zachodniego wybrzeża Pacyfiku „koncentrował się wokół tej obsesji” (s. 277).

Sądzę, że Benedict się myliła. System gospodarczy Kwakiutlów nie służył rywalizacji o pozycję; to raczej rywalizacja o pozycję była na usługach systemu gospodarczego.

Wszystkie zasadnicze elementy darowizn u Kwa-dutlów, z wyjątkiem aspektów destrukcyjnych, istnieją we wszystkich społecznościach prymitywnych porozrzucanych w różnych stronach świata. Jeśli się potlacz zredukuje do jego zasadniczego sedna, to okaże się on rywalizacyjną ucztą, niemal powszechnym mechanizmem zapewnienia produkcji i dystrybucji dóbr pośród ludów, które nie mają jeszcze w pełni uformowanej klasy rządzącej.

Melanezja i Nowa Gwinea dostarczają najlepszej sposobności do badania rywalizacyjnych uczt w warunkach względnie nie skażonych. W całym tym rejo-

nie mieszkają tzw. wielcy ludzie zawdzięczający swą wysoką pozycję wielkiej liczbie uczt, którym patronowali w czasie całego swego życia. Każdą fetę musiał poprzedzić intensywny wysiłek zgromadzenia niezbędnego bogactwa ze strony kandydata na wielkiego człowieka.

Na przykład, wśród mieszkańców Wysp Salomona mówiących językiem kaoka człowiek łaknący pozycji społecznej rozpoczyna swą karierę w ten sposób, że poleca żonie i dzieciom obsadzić większy teren yamsa-mi. Następnie, jak pisze australijski antropolog, łan Hogbin, Kaoka, który pragnie stać się wielkim człowiekiem, zwołuje swych krewnych i rówieśników, aby mu pomagali w łowieniu ryb. Później prosi przyjaciół o maciory, powiększając w ten sposób własną trzodę. W miarę nowych miotów umieszcza on dodatkowe zwierzęta u swoich sąsiadów. Wkrótce krewni i przyjaciele zaczynają przeczuwać, że młodemu człowiekowi się powiedzie. Widzą jego duże ogrody i wielką trzodę, toteż podwajają własne wysiłki, aby zbliżająca się biesiada wypadła jak najlepiej. Chcą, aby młody kandydat na wielkiego człowieka pamiętał, gdy już się nim stanie, że mu pomogli. Na koniec wszyscy się zbierają i budują bardzo piękny dom. Mężczyźni wyruszają na ostatnią wyprawę rybołówczą. Kobiety zbierają yamsy i chrust, liście bananowe oraz kokosy. Po przybyciu gości, podobnie jak w przypadku potlaczu, całe to bogactwo układa się w porządne stosy i wystawia na pokaz, aby można je było podziwiać i obliczyć.

W dniu biesiady wydawanej przez młodego człowieka, imieniem Atana Hogbin, spisał: 125 kg suszonych ryb, 3000 placków z yamsów i kokosów, 11 dużych misek puddingu z yamsów i 8 świń. Wszystko to było bezpośrednim efektem dodatkowej pracy zor-

#• 115


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Depresja u dzieci i mlodzieży 9 (69) .... ........ - że nawet skłaniać się do wagarowania albo sym
Obraz (6)(1) twardo zasnął, że nawet mu się nic nie śniło, i inne noce, i dni własnego życia miał z
NDIGSTDR01231342)73709 M 72    )o( Ze nawet nad poymańcami na woyt nie nie było Kayd
page0382 378 oblana, człowiek powstał ze zwierząt, i zjawił się na ziemi, kiedy wody z niej opadły.
scandjvutmp15f01 311 pozbawieni jąder, doznają niekiedy uczuć miłosnych, które nawet zewnętrznie si
12774 Wykłady z polskiej fleksji2 26 Podstawowe pojęcia paradygmatyki fleksyjnej że leksemy definiu
NIEKTÓRE PROBLEMY KAZANIA NA GÓRZE 123 jęcie tezy, że Mateusz wzoruje się na Księdze Przymierza najl
Zaproszenie do socjologii Peter L Berger0 (2) Jednakże jeśli nawet skupimy się na ściśle rozumianym
Rasizm, doktryna głosząca, że ludzie dzielą się na rasy nie tylko ze względu na cechy somatyczne (bu
Wszystkie portfele składające się ze składników A i B znajdują się na odcinku AB Stopa zwrotu jest ś
IIadw. Sebastian RożekPrawo Gospodarcze lecz deklaratoryjny, to znaczy, że do powoływania się na udz
Układy równań liniowych5 100 Układy równań liniowych Oznacza to, że rząd macierzy A układu jest rów

więcej podobnych podstron