• zima
M arna popłynęła na łowy, a tata opiekuje się małym pingwinkiem. Aby maluchowi nic zmarzły nóżki, trzyma go na swoich nogach i razem drepcą po śniegu.
ŚCIĄGAWKA DLA RODZICÓW
Uśmiech wywołany radością nie może być udawany (w przeciwieństwie do podyktowanego uprzejmością). Biorą w nim udział mięśnie ust podlegające naszej woli oraz mięśnie okrężne oka od naszej woli niezależne.
Zabawa dodatkowa:
Nauka słów i inscenizowanie popularnej piosenki o pingwnie: „O, jak przyjemnie i jak wesoło pingwina tańczy się, się, się. Raz nóżka prawa, raz nóżka lewa, do przodu, do tylu i raz, dwa, trzy!" 1 2 2
Dlaczego zabawa jest ważna
• Ćwiczy zmysł równowagi oraz uczy dostosowywać swojo ruchy do ruchów drugiej osoby.
• Rozwija umiejętność planowania ruchów.
• Wspólna zabawa z tatą odpręża, pozwala
rozładować napięcia emocjonalne, daje obydwojgu wiole radości._
Pingwiny cesarskie świetnie orientują się w przestrzeni. Mimo że w poszukiwaniu pokarmu przemierzają ogromne odległości, 1 potem długo polują w morzu, trafiają z powrotem do swojej rodziny. Potrafią rozpoznać charakterystyczne cechy krajobrazu.
Pingwin Zuzia przygląda się zabawkom rozłożonym na podłodze. To są punkty orientacyjne, więc stara się je zapamiętać. Następnie siada tyłem. Wtedy tata usuwa jeden z przedmiotów i chowa za siebie. Dziewczynka odwraca się i próbuje odgadnąć, czego brakuje.
POTRZEBNE BĘDĄ:
kilka dowolnych niewielkich przedmiotów
Zabawa dodatkowa:
Wymyślanie, w jaki sposób można zrobić kolonię pingwinów (narysować na tekturce sylwetkę ptaka, wyciąć i wielokrotnie odrysować; prze* kalkować rysunek z książki i użyć go jako wzoru do wykonania stempelka z gąbki; zesk,»n« zdjęcie pingwina i zwielokrotnić na kompm. pomalować na czarno fasolki i umówić się, /. są pingwiny itp.). Nie narzucaj dziecku swoich pomysłów. Pozwól mu pomyśleć samemu. Daj mu czas. Podpowiedz, jeśli sobie nie poradzi.
Dlaczego zabawa jest ważna
• Budzi radość, pogłębia więź między dzieckiem i rodzicem.
• Ćwiczy pamięć i spostrze-gawczosć.
• Uzmysławia dorosłemu możliwości malucha, co pozwala na stawianie mu realistycznych wymagań.
ŚCIĄGAWKA OLA RODZICÓW
• Dostosuj liczbę przedmiotów do możliwości pociechy. Jeśli zadanie będzie zbyt trudne, dziecko może się zniechęcić, jeśli zbyt łatwe-znudzić.
• Uczeni wyróżniają kilka typów pamięci. W szkicowniku wzrokowo--przestrzennym (pamięć robocza) przechowujemy przez krótki czas informacje dotyczące lokalizacji przedmiotów.
1 2 3