39402 skanowanie0014 (66)

39402 skanowanie0014 (66)



dopodobnie wynik instrukcji policyjnych, które nakazywały lokalizować stacje poza miastami, aby łatwiej kontrolować ruch przyjeżdżających i wyjeżdżających.

Dopiero w 1903 r. uruchomiono Unią kolejową, obsługującą Heine miasta i ośrodki przemysłowe i mającą duże maczania dla dalszego ich rozwoju. Była to szerokotorowa kolej warszawsko-ka-liska, biegnąca z Warszawy przez Błonie, Sochaczew, Łowicz, Zgierz, Łódź, Pabianice, Zduńską Wolą i Sieradz do Kalisza. W Łowiczu krzyżowała się z linią Skierniewice—Bydgoszcz o normalnej azerokośd toru, dlatego powstały tu dwa dworce kolejowe. Podobnie w Łodzi dla kolei kaliskiej zbudowano Dworzec Kaliski, podczas gdy odnoga normalnotorowej kolei warazawsko-wiedeAskieJ kończyła się na Dworcu Fabrycznym po drugiej stronie miasta. W celu połączenia obu kolei zbudowano linią obwodowa przez Chojny. Kolej kaliska uzyskała połączenie z kolejami niemieckimi w 1906 r., stacjami granicznymi 1 przeładunkowymi były Skalmierzyce po stronie Prus i Szczypiomo po stronie Królestwa.

W roku 1906 otwarto ostatnią dłuższą Unią kolejową na obszarze Królestwa przed I wojną światową. Było to czwarte połączenie Polski z centralnymi prowincjami rosyjskimi, wytyczone w .uosób typowy dla ówczesnej Rosji—prawie prostolinijnie, z pominięciem położonych po drodze miast Toteż linia Siedlce—Czeremcha—Hajnówka—Wołkowysk—Lida nie odegrała prawie żadnej roli w aktywizacji gospodarczej terenów, przez które przechodziła.

Ns przełomie XIX i XX w. powstają w Królestwie pierwsze kolejki wąskotorowe, które są potem rozbudowywane w większe systemy, obsługujące znaczne obszary położone poza zasiągiem kolei normalnotorowych. Najważniejsze Unie wąskotorowe powstały pod Warszawą, w 1992 r. oddano do użytku linie do Piaseczna przez Wilanów 1 Jeziorną, w następnych zaś latach linie do Góry Kalwarii, Jabłonny, Radzymina i Karczewa. Wzdłuż trat kolejek rozwijał się przemysł (zwłaszcza cegielniany), osiedla podmiejskie i letniskowe. Drugi większy system kolejek wąskotorowych powstał na Kujawach na zachód od Włocławka, tutaj kolejki służyły głównie cukrownictwu. •

Ogółem do wybuchu 1 wojny światowej powstało 81*/e długości Unii kolejowych Polski. Tempo budowy w kolejnych dziesięcioleciach ilustrują dane w tablicy 1. Rozkwit budownictwa kolejowego przypada na lata dziewięćdziesiąte (średnio 480 km rocznie), wysokimi wartościami odznacza się także cały okres od roku 1870 do wybuchu 1 wojny światowej. Ukształtowała się wówczas zasadnicza infrastruktura kolejowa Polski, niestety bardzo nierówna w poszczególnych zaborach.

Tablica 1 RenrifiMci

Dfaso*

1

i

8

1

GSSL—I

l« BMta

kobja-j ***?

iMMiaicmc

IM

imM

• tał

IS50

W

i*

0.4

145 .

1160

2.9

0.1

3,0

1.0

1170

9.7

0.1

4.8

1*

IWO

8.6

0.1

1.7

2*

iwo

12.5

0*

12.7

4.1

1900

16*

w

17*

5*

480

1910

19*

2*

22.1

7.1

440

1930

21*

3.9

25,7

s*

1930

23.1

4.0

27.1

S.7

1990

24.1

3.9

2S.0

9*

1950

22*

3*

26.3

8.4

1960

23.2

3.7

26.9

8*

40

1970

23.3

3*

26.7

8*

—20

1975

23*

2.9

26.7

8*

• tr ifcinnti pnind.

tl64la; Ow»n®» ■!— — a»b<i '‘‘•taecanj.Cwpihmo"Iftt.mii JU-lmł.

»**,*• mt, ces.    » w*.». ::u

I wojna Światowa w momencie wybuchu I wojny światowej gęstość sieci kolejowej na ziemiach zaboru pruskiego wynosiła Już 10 i więcej kilometrów na 100 km*, podczas gdy w Galicj; około 5 km. a w Królestwie zaledwie 2,6 km. W dodatku tereny o najsłabszym wyposażeniu w sieć kolejową znajdowały sią w samym centrum Polski, na pograniczu zaborów (rys. 2).

Brak połączeń między sieciami kolejowymi zaborów dotknął w pierwszym okresie wojny przede wszystkim wojska rosyjskie, które wdarły się w głąb Prus Wschodnich i miały utrudniony kontakt z zapleczem. Rosjanie rozpoczęli wówczas budowę nowych połączeń własnej sieci kolejowej z siecią Prus Wschodnich, ale w międzyczasie zostali stamtąd wyparci i budowę dokończyli Niemcy. W podobny sposób, w czasie działań wojennych, powstały połączenia kolejowa Królestwa z Galicją (Ostrowiec Świętokrzyski—Sandomierz, Lublin—Rozwadów, Rejowiec—Bełżec). Do roku 1914 nie było bowiem na obecnym obszarze Polski żadnego połączenia zaborów rosyjskiego i austriackiego poza Szczakową) która leżała na samym końcu tej granicy. Linie kolejowe w czasie działań wojennych budowano z pośpiechem, toteż pod względem technicznym pozostawiały one dużo do życzenia, a po wojnie wymagały generalnej rekonstrukcji.

Poza połączeniami między poszczególnymi zaborami, w czasie I wojny światowej powstały na obszarze Królestwa liczne kolejki wąskotorowe, budowane przez Niemców w celu intensywniejszej eksploatacji okupowanych terenów i służące głównie wywozowi płodów rolnych i drewna. Największe systemy tych kolejek powstały na Kujawach (uzupełnienie sieci dawnych kolejek cu-

31


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
img439 yfUnk pielęgnacyjny -    to zbiór instrukcji w programie, które umożliwiają ła
skanowanie0017 (66) Zielony sweter z warkoczem wokół dekoltu Rozmiary: 36/38 (40/42) 44/46 Materiał:
skanowanie0010 2.2. Roztwory elektrolitów Elektrolity to substancje, które po rozpuszczeniu w wodzie
skanowanie0045 (21) Promocja sprzedaży Działania i środki, które podwyższają stopień skłonności kons
IMGd65 informacja genetyczna to suma instrukcji „życiowych”, które kierują wszystkimi funkcjami komó
skanowanie0010 (66) Dobierz strukturę w rozwoju układu moczowego do twierdzeń charakteryzujących te

więcej podobnych podstron