poradnictwo zawodowe i doradztwo zawodowe stronaP 51

poradnictwo zawodowe i doradztwo zawodowe stronaP 51



..Standard usługi Poradnictwo zawodowe dla młodzieży” został przygotowany przez Centralny Ośrodek Metodyczny Informacji Zawodowej Biuro Rynku Pracy Komendy Głównej Ochotniczych Hufców Pracy we współpracy Ośrodka Kształcenia i Doskonalenia Kadr Instytutu Technologii Eksploatacji Państwowego Instytutu Badawczego z. siedzibą w Radomiu.

Struktura standardu usług) - poradnictwo zawodowe dla młodzieży

Na standard usługi poradnictwo zawodowe dla młodzieży, którą świadczą Mobilne Centra Informacji Zawodowej, składają się cztery grupy usług reali/.o wjutych w formie wyjazdowej i stacjonarnej, tj.:

I. MC1Z-U1: Indywidualne poradnictwo zawodowe.

2 MCIZ-U2: (iropowe poradnictwo zawodowe.

3.    MCIŻ-U3: Indywidualna informacja zawodowa.

4.    MCT/.-l 14: Grupowa informacja zawodowa,

Sti uktura i układ informacji występujący w opisie każdej grupy usług jest identyczny (jednorodny) i obejmuje siedem zbiorów wymagań (kryteriów), które wyznaczają jednocześnie standard tej usługi (ry s. 1):

I. Cel usługi - określa zamierzony (planowany), końcowy efekt działań wchodzących w zakres usługi.

?. Zakres usługi - wyznacza przebieg działań tok postępowania doradcy zawodowego (podstawowe zadania, etapy, czynności), które umożliwiają sku leczną realizację usługi.

3.    Rezultat usługi - określa oczekiwane (spodziewane) wyniki w relacji doradca zawodowy—klient, które mogą przybierać formę konkretnego produktu tup. opracowany scenariusz zajęć grupowych), procesu tup. przeprowadzone zajęcia poradnictwa grupowego) lub deklu w postaci podjęcia decyzji (np. zaproponowanie tematyki zajęć grupowych na podstawie zidentyfikowanych potrzeb klientów).

4.    Czas świadczenia usługi określa orientacyjny czas. w jakim usługa może być zrealizowana, nie wyznaczając sztywnych ram czasowych z uwagi na indywidualny charakter każdej usługi.

5.    Dokumentacja usługi - określa, jakie dokumenty powinny zostać oho wiązkowo wypełniane przez doradcę zawodowego w trakcie lub po /realizowaniu usługi.

(>. Współpracu przy realizacji usługi - określa, z kim doradca zawodowy powinien (jako wymóg obligatoryjny) i może współpracować, aby zaspokoić potrzeby i oczekiwania klienta.

7 Kontrola jakości wykonania usługi określa ramy samokontroli, samooceny i ewaluacji usługi prowadzonej przez doradcę zawodowego oraz oceny tejże usługi prowadzonej na poziomic MCI/, oraz COMIZ

ufĄ-. w.r.-.-.t «,ay-    -.-i -^

STANDARD USŁUGI    •

Poradnictwo zawodowo dla mladiiezy    J

MCIZ-U1

MCIZ-U2

i

MĆIZ-U3

racłz-u-ł.

Indywidualne

poradnictwo

zawodowo

’j,

Grupowo poradnictwo v zawodowe

Indywidualna fnforńiaęjś ; zawodowa TKSwmrssaśnss

Grupowo Informacja z.j w udowa

1. Cel usługi

. > 2. Zakres usługi

3. Rezultat usługi

>! 4. Czas świadczenia usługi


WYMAGANIA DLA STANDARDU

ustuai

; J 5. Dokumentac|a usługi

6. Współpraco przy roalizacjl usługi 7. Kontrola jakości realizacji usługi

Rys. I .Siml.iuia stawianiu usługi - poradnictwo zawodowe d!u młodzieży realizowanej w r:un:icii sieci MCI Z'

Zasady postępowania w działalności usługowej MCI/.

Realizacja usług świadczonych przez Mobilne Cenirn łnlbniutcji Zawodowej w praktyce wymaga siosow<uuu dziesięciu nw. podstawowych zasad ]x>stępowania. Zasady te odnoszą się do czech grup usług wymienionych w stamlaiYi/ie i stanowią jednocześnie swoisty kodeks poMęjxmania dla doradców zawodowych MCI'/ Zasady postępowaniu w działalności usługowej (rys. 2):

I. Zasada mobilności - oznacza aktywne przemieszczanie się usługodawcy (MOZ) i docieranie do miejscowości oddalonych od większych miast.

K. S\r.K’!a. A. Zwolińska, M. Zinck, E. ływicc-Dąbuiwska (rcd.>: Stiauiuni utfugi: f*oraihiirnu> zuwodtwc ttia mfiuhieży. KG <JHP, Warszawa 2005. .30.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
centrum doradztwa zawodowego dla młodzieży
WSTĘP Prezentowany zbiór zadań został przygotowany przez nauczycieli uczących przedmiotów zawodowych
1. WPROWADZENIE Niniejszy Poradnik dla ucznia, został przygotowany z myślą o Tobie i będzie pomocny
Strona
metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym stronaP 51 9. Czy grupa będzie miała charakter otwarty
orientacja i poradnictwo zawodowe strona4 105 Warto również nadmienić, że doradcy zawodowi przeszko
stronaP 51 50Pytania kontrolne: 1.    Zastanowić się nad uwarunkowaniami własnego roz
metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym strona2 183 1X2 ZALĄCZMK II - ĆWICZENIE 21USTA WYBRAN
metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym strona!0 211 9. Umiem każdą sytuację wykorzystać dla s

więcej podobnych podstron