larzowej, przyjętym powszechnie w ramach tego ruchu, pt. Błogosławiona dobroć człowieka i inne. Wprowadzały one też nową symbolikę, obok wieńca, jako tradycyjnego symbolu całości plonów i «błogosławio-nego chleba ziemi czarnej*, wręczanego wybranemu, najbardziej poważanemu przedstawicielowi gromady, symbolikę chłopskiej solidarności i siły, przebudzenie się chłopskiej świadomości klasowej, trudu wspólnej pracy i sprawiedliwości społecznej oraz wartości kultury chłopskiej jako najstarszego elementu kultury narodowej” M.
Regionalne święta dożynkowe odbywają się w drugiej połowie sierpnia i na początku września. W formie nawiązują one do dawnych tradycji, ale w ich treści uwydatnia się zwłaszcza symbolika sprawiedliwego podziału płodów ziemi oraz społecznych więzi lokalnych i regionalnych. Organizowane są one instytucjonalnie przez urzędy gminne, kółka rolnicze, koła gospodyń wiejskich czy administrację PGR. Aktualnie do imprez towarzyszących dożynkom zaliczyć należy regionalne wystawy osiągnięć w dziedzinie upraw i hodowli, pokazy narzędzi i maszyn rolniczych itd. Cały cykl dożynek regionalnych (gminnych i wojewódzkich) zamykają Ogólnopolskie Dożynki Centralne.
Wśród wielu różnorodnych świąt folklorystycznych, u źródła których znajduje się praca rolnika, nie sposób pominąć takich, jak: zielonogórskie Święto Złotego Grona, krasnystawskie Chmielaki, nowosądeckie Święto Kwitnącej Jabłoni czy kaszubskie Święto Truskaw-kobrania.
Zielonogórskie Święto Złotego Grona (zwane także Świętem Winobrania) stanowi zakończenie prac związanych ze zbiorem winogron, których uprawa jest specyfiką regionu lubuskiego. Uroczyste formy obchodu tego święta w ciągu wielu lat nadały mu specjalną
rangą w kalendarium zielonogórskich świąt folklorystycznych. Obchody tego święta przypadają w sierpniu i organizowane są przez lokalne organizacje kulturalne oraz władze wojewódzkie. Towarzyszą mu różno-j rodne imprezy, jak Bachanalia (przemarsz Bachusa, wraz z towarzyszącym mu orszakiem przez miasto), kiermasze win zielonogórskich, kiermasze sztuki ludowej i pamiątek regionalnych, wystawy malarstwa, i rzeźby, plenery „Złotego Grona”, karnawały młodości, zabawy ludowe itp. Z okazji Święta Złotego Grona przyznawane są także nagrody za twórczość plastyczną, teatralną i literacką. Święto to jest obchodzone uroczyście nie tylko w samej Zielonej Górze, ale również we wszystkich miejscowościach Ziemi Lubuskiej.
Znacznie mniejszy zasięg oddziaływania ma krasny-stawskie święto zbioru chmielu, zwane powszechnie Chmielakami, a obchodzone w połowie września. Po raz pierwszy Chmielaki zorganizowane zostały w 1970 r. z inicjatywy Zrzeszenia Plantatorów Chmielu i odtąd stały się corocznym świętem Krasnegostawu. Korespondent prasowy tak opisał to święto w 1973 r. „Jedyna tego rodzaju impreza w Polsce ściągnęła do Krasnegostawu chmielarzy z Lubelszczyny i innych regionów kraju, jak również przedstawicieli chmielar-stwa z Czechosłowacji. Na miejscowym stadionie odbyło się barwne regionalne widowisko oparte na starych motywach związanych ze zbiorem chmielu. W obecności przedstawicieli władz centralnych i gospodarzy województwa oraz poszczególnych powiatów wniesiono piękny, chmielowy wieniec dożynkowy. Przez płytę stadionu przejechał także korowód królów polskich, którzy przykazywali władzom powiatu, aby w Krasnymstawie zbudowano browar, ponieważ nie u-chodzi, aby gości dożynkowych raczono piwem oko-
131