P1020595

P1020595



I    Ahenuitvwn«

T4    ________

niesprawdzone detergenty które miałv neutralizować TOp& wtmainiah etológiczną dwastację-

Mniej więcej w tvm samym c/asie ta granicy ,,a pmiwszyCBn^^M nach ga/et tat ;ęł\ się pojawiać doniesienia o podobnych przypatfe kach. Chodzi o szeroko dyskutowany w mediach wybuch na platformie wiertniczej Union Oil Company u wybrzeży Santa Barbary i Kalifornii, o nowe. szokujące dane o zatruciu Wielkich Jezior ropą naftową i substancjami chemicznymi oraz o skażenie rtęcią w japońskiej zatoce Minimata (zob. McCormick 1995: 68-72). W roku 1970 uwagę brytyjskiej i zagranicznej opinii publicznej zaczął przyciągać o wiele szerszy zakres zagrożeń środowiska, dotyczących nie tylko prostej ochrom życia przyrodniczego i krajobrazu, lecz teraz już promieniowania radioaktywnego, pestycydów, emisji spalin i innych stałych form zatrucia wody i powietrza. Wydarzenia te zaczęły budzić poczucie ogólniejszego kryzysu spowodowanego dewastacją środowiska, który przekraczał granice państw i zagrażał każdemu, nie bvł zaś tylko skutkiem sporadycznych i izolowanych katastrof (\Vvnne i Crouch 1991: 15).

W Wielkiej Bretanii obawy przed skażeniem i troska o stan zasobów naturalnych pod koniec lat 60. doprowadziły do utworzenia w roku 1970 Departamentu Środowiska i nowej stałej Royal Com-mission on Environmental Follution. Podejście brytyjskiego rządu do kwestii środowiska najłatwiej zrozumieć na podstawie trzech omawianych wyżej stałych dyskursów: wiejski pejzaż, estetyka i nauka. Nowy departament postrzegał zmianę środowiska zasadniczo w polu tych dyskursów, w terminach trzech szerokich kategorii różnych kwestii: planowego użytkowania ziemi, kontroli zanieczyszczeń oraz ochrony wiejskiej kultury i przyrody (Grove-White 1991b: 17). Te trzy kategorie, zinstytucjonalizowane w trwałe „baronie” nowego departamentu wpłynęły na ukonstytuowanie się dominujących dyskursów i ram pojęciowych, w których państwo brytyjskie do dzisiaj formułuje zasady polityki w kwestiach środowiska i kwestie te rozumie. We wczesnych latach 70. XX wieku zainteresowanie bardziej globalnymi i systemowymi kwestiami środowiska nie miało jeszcze środka publicznego wyrazu, gdyż zarówno grupy działające na rzecz środowiska, jak i agencje rządowe nadal postrzegały przyrodę w zgodzie z dawnym słownikiem ochrony życia wiejskiego i jego otoczenia. Rodziło to milczące, ale dominujące uznanie troski o przyrodę za wysoce nieistotną dla kształtowania polityki modernizacji takich dziedzin, jak rolnictwo, zaopatrzenie

——I—I——H    ■

w energię, infrastruktura transportu 8 energetyka IB KM leitue od wpływu tych działań na krajobraz i kształt terenów ■ skich. Ponadto, jeśli chodzi o zanieczyszc/ente przyrody, \Sielka Brytania zadowalała się swoim systemem jego kontroli i kontroli nauki oraz wiarą w możliwość pogodzenia ekspansji przemysłu z zachowaniem dziedzictwa przyrody i architektury.

Wczesnym i zasadniczo intelektualnym wyzwaniem dla takiej ortodoksji było nieistniejące już dziś Conservarion Society. założone w roku 1966 w celu ..uświadamiania społeczeństwu skutków dla środowiska, jakie niosą nierozsądne wykorzystanie technologii i eksplozja demograficzna" (Hettena i Syer 1971). Inne wpływowe brytyjskie teksty z tego okresu to The Domruday Bonk Raltraya Taylora (1970) i Blueprint for Sunnual Ecologisty, opublikowany w roku 1972 na krótko przed raportem Granice wzrostu. Chociaż teksty te pobudziły w kręgach nauki i brytyjskiego mchu ochrony przy rody dyskusję o globalnych wymiarach środowiska, wywarły niewielki bezpośredni wpływ na politykę, gdyż. wyrażane przez nie obawy nie mieściły się w instytucjonalnych dyskursach, jakimi operowało państwo brytyjskie.

W ciągu lat 70. i na początku lat 80. pojawiły się peyvne „kwestie”, które ukonstytuowały „sprawę środowiska”. Zaliczają się do nich wzrost produkcji chemikaliów w latach 60., niedobory zasobów naturalnych i energii na początku lat 70., energia jądrowa i autostrady pod koniec tejże dekady, kwestie rolnictwa i wsi na początku lat 80., stosunkowo niedawno zaś kwaśne deszcze, dziura ozonowa, kwestia bioróżnorodności i efekt cieplarniany (C»rove-White 199la; Hajer 1995; rozdział 1 powyżej). Chris Rosę, dziś zastępca dyrektora administracyjnego w brytyjskim Greenpeace i wieloletni działacz ruchu na rzecz ochrony środowiska, opisuje ten ruch z lat 70. i 80. jako „istotnie zaangażowany w walkę o wykazanie swoich racji za pomocą coraz dobitniejszych diagnoz pokazujących krytyczny stan dewastacji nie tylko na poziomie jednostki, wspólnoty, na poziomie lokalnym lub nawet regionalnym, lecz też na poziomie narodowym, międzynarodowym, a wreszcie globalnym” (1993: 287).

Opiszemy teraz proces „walki” grup działających na rzecz środowiska o wykazanie, że pewne kwestie istotnie były częścią wspólnej „sprawy” środowiska. Ta walka obejmowała coś w rodzaju „pracy kulturalnej”. Oznacza to, że grupy te działały oportunistycznie w granicach zarysowanych wyżej ram instytucjonalnych i starały się wpłynąć na zmianę rozumienia, zarówno w sensie „przestrzennym”,


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
44159 P1020595 I    Ahenuitvwn« T4    ________ niesprawdzone detergent
P1020595 I    Ahenuitvwn« T4    ________ niesprawdzone detergenty któr
Rozdział Działania pielęgniarki na rzecz przygotowania0 jesi chorobą i rodzajem niesprawności. W t
22198 P1020517 fi TYPY PBMlNIKMftW skrajnego zagrożenia dla kobiet i naszych sióstr Ziemi i jej stwo
Wyk?1 str6 6 strukturę dochodów za niesprawiedliwą. Poważna ich część przypada bowiem klasom posiada
obraz6 (15) o cult ures)35, które pozwalają sklasyfikować te ostatnie w dwie wielkie, niesprowadzal
P1020599 (2) W wyniku reakcji chemicznych, które w nas zachodzą, uwalnia się nie tytko energia
P1020599 (2) W wyniku reakcji chemicznych, które w nas zachodzą, uwalnia się nie tytko energia
[11]. Napięcie zmienne do zasilania mostka jest uzyskiwane za pomocą kluczy Tl, T2, T3 i T4, które s

więcej podobnych podstron