45085 skanuj0022 (184)

45085 skanuj0022 (184)



230 SPOŁECZNOŚCI LOKALNE

wioskowych. Istnieje miejscowości jako jednostki osadnicze czy administracyjne, ale zamierają jako społeczności lokalne53.

Teoria społeczeństwa masowego, profesjonalnego, głosi, że procesy społecznego podziału pracy, urbanizacji, industrializacji, specjalizacji, „uzawodowienia” wszelkich rodzajów działalności ludzkiej, wzrostu ruchliwości społecznej ludności (horyzontalnej, jak i wertykalnej), rozrostu wielkich organizacji i związków - prowadzą nieubłaganie do zaniku społeczności lokalnych z powodu transferu funkcji przez inne formy instytucji i organizacji. W miejsce terytorialnych form organizacji społecznej wkraczają formy organizacji zawodowej, zrzeszenia i związki. Istniejące jeszcze jakieś elementy czy ślady - przejawy dawriyćHTbogato rozwiniętych form życia społeczności lokalnych to już tylko przeżytki.


Teoria społeczeństwa masowego stała się dość popularna w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych w Ameryce i krajach Europy Zachodniej. W dalszym ciągu głosi ona, iż zaawansowana industrializacja i urbanizacja prowadzi do upadku społeczności lokalnych, jednakże uzasadnienia tego procesu zmieniają się nieco w stosunku do poglądów Redfielda czy Durkheima. Rozwija je względnie najpełniej Wiliam Kornhauser54. Stwierdza on przede wszystkim, iż społeczeństwo masowe to określony model stosunków społecznych, które mogą zachodzić w całym społeczeństwie globalnym lub w jego części. Ów model charakteryzuje się tym, że zbiory jednostek są związane ze sobą tylko poprzez podporządkowanie wspólnej władzy, przede wszystkim państwowej, a jednostki nie są połączone bezpośrednio jedna z drugą w różnych niezależnych grupach. W takim społeczeństwie większość instytucji jest tak zorganizowana, aby mieć do czynienia z agregatami ludzkimi, w których uwzględnia się przede wszystkim podobieństwo, a nie różnice między jednostkami. Instytucje i formalne

organizacje są tak ukształtowane, by mieć wielki, „masowy” charakter, obsługiwać lub zrzeszać wielkie liczby ludzi i kierować nimi. W przeciwieństwie do społeczeństwa opartego na grupach lokalnych nie podtrzymuje ono spontanicznie tworzących się społecznych całości ani komunalnych struktur, ale przez formalne, sprofesjonalizowane przez odpowiednie „centra” kierowane instytucje i organizacje zaspokaja i pobudza potrzeby wielkich rzesz jednostek.

53    R. R e d f i e 1 d, The Folk Culture of Jucatan, Chicago 1941.

54    W. Kornhauser, Mass Society, [w:] International EncyclopaSÓła^of the Socizt Sciences, vol. X, New York 1968, s. 58-64 oraz tenże, The Politics of Mass Society, Glencoe


jccJf

1959.

Zanikają też wiejskie społeczności lokalne, gdyż wieś przestaje być izolowana i samowystarczalna, zostaje podporządkowana miastu i włączona w rynek krajowy, traci swe dawne funkcje i spójność wewnętrzną. Jednostki migrujące do miast nie wchodzą ani w żadną społeczność miasta, ani w subspołeczności, albowiem ogromna liczba mieszkańców oraz specjalizacja i „uzawodowienie” wszelkich form działalności ludzkiej sprawiają, że jednostka może uczestniczyć tylko w „masowych publicznościach konsumentów”. W miejsce poczucia przynależności do społeczności lokalnej doświadcza ona pożądanej izolacji i anonimowości; Stopniowo rozpadowi ulegają grupy oparte na podziałach etnicznych, religijnych, klasowych oraz terytorialnych.

Społeczeństwo masowe rozsadza dotychczasowe grupy, stwarza wielkie, ogólnokrajowe instytucje i formalne organizacje wielkiej skali. Selznick ukazuje proces kształtowania się wielkich organizacji gospodarczych, kulturalnych i innych, które opanowują poszczególne dziedziny życia społeczeństwa i kraju. Podobnie Riesman diagnozuje codzienność i wzory życia w „samotnych” tłumach, jakie wytwarza „społeczeństwo masowe”, wysoko zurbanizowane.

Teoria „zaćmienia”

Ani entuzjazmu zwolenników, ani pesymizmu krytyków społeczeństwa masowego nie podzielają autorzy, których można określić jako przedstawicieli teorii „zaćmienia”, jak ją niektórzy z nich nazywają. Mowa jest przede wszystkim o dwóch wybitnych badaczach społeczności lokalnych: R. L. Warrenie i ^ M. R. Steinie.

R. L. Warren nie podziela poglądu o rozpadzie i zaniku społeczności lokalnych. Zaprzecza wprost temu, pisząc: „[...] społeczność lokalna nie zamiera jako efektywna grupa [...]”55, ale zmienia swą strukturę i funkcje, dostosowuje się do współczesnego rozwoju. Podlega procesowi specjalizacji, który zachodzi w całym społeczeństwie. Owe zmiany strukturalno-funkcjonalne w społecznościach lokalnych dadzą się najlepiej przedstawić w terminach koordynacji, która dokonywać się może na osi koordynacji pionowej lub na osi koordynacji po-ziomej. Oś wertykalnej koordynacji polega na wzroście zależności różnych terenowych organizacji, zrzeszeń, placówek od ich ogólnokrajowej nadbudowy. Koordynacja wertykalna - pionowa, ukazuje, jak dana osoba zależy od wyspę-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0014 (271) 214    SPOŁECZNOŚCI LOKALNE zidentyfikowanego obszaru, a nie może by
skanuj0016 (255) 218 SPOŁECZNOŚCI LOKALNE się o przymus, swoistą tyranię wobec mieszkańców (Marks, o
skanuj0019 (218) 224 SPOŁECZNOŚCI LOKALNE tem działania, orientującym się w swym działaniu zarówno n
skanuj0020 (206) 226 SPOŁECZNOŚCI LOKALNE mentów — uczuć, współistniejąc w różnych zakresach z typem
skanuj0021 (190) 228 SPOŁECZNOŚCI LOKALNE mi zarzuca brak uwzględniania punktu widzenia samych miesz
skanuj0023 (170) 232 SPOŁECZNOŚCI LOKALNE cjalizowanej grupy (organizacji, instytucji, placówki), ta

więcej podobnych podstron