obraz8 (60)

obraz8 (60)



przez dwie antagonistyczne wobec siebie siły. Paul Ricoeur, medytując nad symbolizmem zła 42, przeniósł swe rozważania na podwójną biegunowość metod interpretacji, hermeneutyk 43. Już poprzednio stwierdziliśmy, iż, biorąc z grubsza, istnieją dwa rodzaje hermeneutyk: te, które redukują symbol do czegoś, co jest tylko epi-fenomenem, skutkiem, superstrukturą, symptomem; i te, które przeciwnie, poszerzają symbol, pozwalając unosić się jego sile integracji, ażeby uzyskać dostęp do pewnego rodzaju przeżytej nadświadomości. Paul Ricoeur jeszcze bardziej uściśla sens tych dwóch hermeneutyk. Obie będąc wysiłkiem zmierzającym do rozszyfrowania, są—jak to pisaliśmy w pracach przygotowawczych do tej książki — „reminiscencjami”. Ale jedna, wedle wyrażenia Ricoeura, jest archeologiczna, pogrąża się w całej przeszłości biograficznej, socjologicznej, a nawet filogenetycznej; druga jest eschatologiczna44, to znaczy jest reminiscencją, czy raczej przypomnieniem istotnego porządku, nieustannym wzywaniem tego, co nazwaliśmy aniołem. Jedna, na przykład freudowska, jest zdzieraniem maski, jaką są obrazy przybierane przez nasze popędy, nasze najbardziej uporczywe pożądania. Druga jest odsłonięciem istoty anioła, jeśli tak rzec można, istoty ducha, poprzez metamorfozę naszego wcielenia, naszej sytuacji tu, teraz w świecie.

Także hermeneutyka idzie dwiema również antago-nistycznymi drogami. Z jednej strony, wraz z Freudem, Levi-Straussem (a Paul Ricoeur dodaje jeszcze Nietzschego i Marksa), drogą demistyfikacji, przygoto-


waną przez sześć czy siedem wieków obrazoburstwa naszej kultury; z drugiej strony, wraz z Heideggerem, Van der Leuwem, Eliadem, a my dodamy jeszcze Ba-chelarda — drogą remiiyzacji. Remityzacji, to znaczy skupienia znaczenia zbieranego jak grona podczas winobrania 45, we wszystkich jego redundancjach, i nagle przeżytego przez świadomość rozmyślającą nad nim w jakiejś epifanii ustanawiającej, konstytuującej sam byt świadomości. W ten sposób istnieją dwa sposoby czytania, kolacjonowania symbolu. Można zrobić „dwie lektury” mitu Edypa, jedną freudowską, drugą heideg-gerowską albo platońską4Q. Nie będziemy nalegali na lekturę freudowską: wiemy, że w micie Edypa „odczytuje” ona dramat kazirodztwa: „Edyp, który zabija swego ojca i poślubia swoją matkę, nie robi nic innego jak tylko urzeczywistnia jedno z życzeń naszego dzieciństwa”. Ale obok tego dramatu Edypa-dziecka i w tym samym tekście Sofoklesa można odczytać inny dramat — dramat Edypa-Króla i ten Edyp nadaje kształt dramatowi prawdy, bowiem Edyp poszukuje zabójcy swego ojca Lajosa i walczy z tym wszystkim, co przeszkadza temu odkryciu prawdy. Sfinksowi, reprezentującemu freudowską zagadkę narodzin, Ricoeur przeciwstawia w tej drugiej lekturze Tejrezjasza — ślepego szaleńca, który jest symbolem, epifanią prawdy. Stąd doniosłość, jakiej w tej drugiej lekturze nabiera oślepienie. Zapewne freudysta dostrzegał to oślepienie i uczynił z niego skutek-znak kastracyjnego, okaleczającego samoukarania się. Ale tak jak u Levi-Straussa, gdzie zresztą łatwo można sklasyfikować samookale-

119


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Obraz0 (163) przez dwie główne liczby kwantowe nx i n2. W drugiej kolumnie pokazany jest udział wyr
IMG?77 (2) Dowolny płaski układ sił można zastąpić przez dwie siły, działające wzdłuż skrajnych
!cidvE7FB9D05C844B8B306029EE3DB03F5@D7YQMRB1 W autobusie nie ma siły ustać 10 minut Przez dwie godzi
Obraz 5 Zakres rozszerzonyZadanie 34. Pelargonię przetrzymywano przez dwie doby w ciemnym pomieszcze
75892 IMG?77 (2) Dowolny płaski układ sił można zastąpić przez dwie siły, działające wzdłuż skr
Obraz5 2 możliwość zastosowania sankcji przez dyrektora domu wobec jego mieszkańca. Najdotkliwszą z
Obraz7 (60) Hys. 2.26. Przepływ przez zwężkę (kryzę) prędkości cx w przekroju 1-1 do prędkości c2 w
Obraz2 (33) Hamulce Dwie główne zasady korzystania z układu ABS: 1. Wciśnij natychmiast z całe

więcej podobnych podstron