P1090150

P1090150



1

IV. PIEŚNI MARYJNE

IV. 1 MARYJA, CZYSTE DZIEWICE

Utwór należy do tzw. tekstów preambulicznych, czyli jest rymowanym wezwaniem do modlitwy podczas kazania. Pieśń *9 zachęca do odmówienia Zdrowaś Maria, recytowanego niewąt-9 pliwie przez lud po polsku.

Najstarszy zapis pieśni znajdował się w rękopisie Bibliote- 9 ki Publicznej w Petersburgu, sygn. Lat I Fol. 49, pochodzą-|^| cym z opactwa benedyktynów w Sieciechowie. Wydawca pieśni, I A. Bruckner (Drobne zabytkijęzyka polskiego, s. 218-219) ustaliłJ jego pochodzenie na pierwszą połowę XV w. (rękopis nie zacho-9 wał się).

Podstawą obecnego wydania jest druga redakcja tej pieśniflB odnaleziona przez Henryka Kowalewicza w rękopisie kazańfl znajdu jącym się w Bibliotece 00. Paulinów w Częstochowie, sygn^H n. 18 a, k. 347 verso; dukt pisma wskazuje na czas około połowy XV w.

wydanie: H. Kowalewicz, W. Kuraszkiewicz, StaropolskąĘŁ pieśń maryjna na nowo odczytana. Archiwum Literackie, t XVl3^B Miscellanea staropolskie 4, Wrocław 1972, s. 9-17.

Maryja, czysta dziewice,

ASi

Daj nam widzieć Boże lice,

Niebieskie dziedzice!

Czysta, Krysta jeś poczęła

5 I snosiła, porodziła,

Z nas pirwsza prosiła.

IV. 1 MARYJA* CZYSTE DZIEWICE

w. J dziewice— dziewica.

w. 3 - niebieskiego Pana.


Przez ten twój naświętszy owoc Mila panna, racz nam wspomoc.

Na duszy, na ciele wzmóc.

'* Widzisz, żeśmy opętani

Wielikimi niemocami, Przez to proś za nami.

Wierzymy, iż cie wysłusza

Ten, jen wszytkim światem rusza,

15 Jegoż wszą twarz stusza.

Tyś naświę(t)sza modlisz kiegdy,

Modlą wszytcy święci tegdy,

Milczą- milczysz wszegdy.

Abychom na tem kazaniu 20 K swemu bożskiemu poznaniu; Po tem zawitaniu,-

Zgotowano jest wszem dobrym A osobnie Bogiem szczodrym. PozdroW pozdrowienim

23 Z nas każdy. Tym pozdrowi ją Anjoł, gdyż naiwiętszą wieci: (Rzkąc) „Zdrowa jeś Maryja”.

w. 9 wzmóc - wzmocnić.

w. 16 tóegrfy-kiedy.

w. 17 tegdy - tedy, wówczas.

w. 18 wszegdy - zawsze.

w. 23 — a szczególnie ludziom pobożnym.

w. 26 wieci - oznajmia.

w. 27 {rzkąć) - mówiąc.

I


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
62757 skanuj0059 PIEŚNI MARYJNE 185 IV. 24 ŚWIEBODNOŚĆ BOGA ŻYWEGO Pieśń o Wniebowzięciu N. M. Panny
SNB13691 126 Osoby niepełnosprawne iv Polsce w latach dziewięćdziesiątych ty składają się na obraz „
Matko Najświętsza Matko Najświętsza (Pieśni Maryjne )J»69    J. FURMANIU -T*-T-$j-J
SNB13691 126 Osoby niepełnosprawne iv Polsce w latach dziewięćdziesiątych ty składają się na obraz „
scandjvutmp8a01 Jak wielką Tobie stały się ozdobą Zacne matrony i czyste dziewice. Oo się weselą, ż
28.    R. Mazurkiewicz, Polskie średniowieczne pieśni maryjne. Studia filologiczne, K
114 Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja duje w efekcie, że istota rzeczy (duch) jest
144 Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja mamy do czynienia raczej z obroną pewnej wiz
200 Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja logiczne do naszego, ale prawie zawsze bardz
PICT2683 SIO Część IV. Twoja śmierć zawdzięczać to należy „cudownej mocy oczyszczającej, jaką posiad

więcej podobnych podstron