51088 Jeżdze motorowerem Komar 2

51088 Jeżdze motorowerem Komar 2



znamy dalsze części motoroweru, przez które napęd zostaje niesiony na tylne kolo. W motorowerach najczęściej przenoszony on jest przez łańcuch i koła zębate łańcuchowe. Układ ten nazywa się powszechnie napędem łańcuchowym i tak będzie nazywaj w dalszej części książki.

W motorowerze Komar koło łańcuchowe zdawcze ma 12 zębów kolo łańcuchowe zespolone z piastą tylną ma 35 zębów, natomiast łączący je łańcuch scharakteryzowany jest symbolem 1/2"X4,88X X108, gdzie 1/2" (cala) oznacza podzialkę łańcucha, 4,88 — we* wnętrzną szerokość pomiędzy płytkami, 108 — liczbę ogniw. 1

Napęd łańcuchowy ma cały szereg zalet, do których m. in. zaliczamy niski koszt produkcji i łatwość regulacji. W przypadku uszkodzenia lub zużycia poszczególnych części napędu użytkownik może je wymienić we własnym zakresie. Zasadniczą wadą napędu łańcuchowego jest niska trwałość łańcucha i koła zdawczego. Czynnikiem niszczącym jest swego rodzaju „pasta ścierna", która tworzy się z kurzu i błota zmieszanego ze smarem, poza tym na łańcuch działa woda deszczowa a zimą sól, którą posypywane są jezdnie.

Trwałość łańcucha można znacznie zwiększyć poprzez zastosowanie dobrych osłon. Przeważnie jednak motorowery mają nienajlepsze osłony, zabezpieczające raczej użytkownika przed pobrudzeniem ubrania, a nic łańcuch przed czynnikami niszczącymi W ostatnim czasie wprowadzenie przez niektóre firmy tworzyw sztucznych do konstrukcji osłon łańcucha znacznie zwiększyło jego trwałość.

8.5.1. Obsługa i konserwacja łańcucha

Na trwałość napędu łańcuchowego ma również wpływ obsługi konserwacyjna, przy czym zalecenia różnych firm w tym zakresie są różne. Cały szereg wytwórni, między innymi Zjednoczone Za* kłady Rowerowe, zalecają w swojej instrukcji obsługi motoroweru Komar smarowanie łańcucha co tysiąc kilometrów smarem grafitowym, poza tym okresowe mycie go w nafcie i smarowanie w gorącej kąpieli ze smaru grafitowego lub łoju z dodatkiem grafitu koloidalnego.

Spotyka się też opinię, że łańcuch myty dokładnie co tysiąc kilometrów w nafcie, dobrze wysuszony i założony na dobrze umyte koła łańcuchowe pracuje dłużej niż łańcuch konserwowany według poprzedniej metody. Jest to zrozumiałe, gdyż na takim łańcuchu (oczywiście bez smarowania) nie osiada wspomniana „pasta ścierna”.

Użytkownik może oczywiście wybrać jedną z tych obu metod

według własnego uznania. Ze swej strony zalecamy Jednak pierwszą metodę jako bardziej wypróbowaną./

Dla trwałości napędu łańcuchowego bardzo ważny jest naciąg łańcucha. Prawidłowo naciągnięty łańcuch powinien mieć luz od 15—25 ram, mierzony w środku odległości pomiędzy kołami łańcuchowymi (rys. 8-22). Ponieważ wyciąganie się łańcucha jest nierównomierne, należy przez pokręcenie kołem wybrać takie jego położenie, przy którym zwis jest najmniejszy i w tym położeniu odpowiednio naciągnąć łańcuch.


Rys. 8-22. Dopuszczalny luz łańcucha i kierunek założenia zapina cza    i

W celu naciągnięcia łańcucha'należy zluźnić kluczem płaskim 17 mm nakrętki osi koła tylnego i naprężaczem naciągnąć łańcuch. Po naciągnięciu łańcucha należy sprawdzić czy koło jest ustawione na osi pojazdu, po czym dokręcić nakrętki. Należy pamiętać, że łańcuch najbardziej wyciąga się w pierwszej fazie pracy, dlatego pierwszą regulację naciągu łańcucha należy przeprowadzić po przejechaniu motorowerem 100 km.

8.5.2. Objawy zużycia napędu łańcuchowego

W układzie napędu ulegają zużyciu przeważnie łańcuch i koło zdawcze. Koło łańcuchowe zespolone z piastą tylną zużywa się znacznie wolniej, gdyż jest ono około trzech razy większe od koła zdawczego, a zatem i obroty jego są mniejsze. Objawy zużycia napędu są następujące:

—    zwiększenie całkowitej długości łańcucha,

—- uderzanie łańcucha o osłonę, obudowę silnika itp.,

—    przeskakiwanie łańcucha po zębach kół.

181


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Bez nazwy) EDUKACJA REGIONALNA W dalszej części swojego opracowaniaj. Suchodolska prezentuje wyniki
Jeżdze motorowerem Komar4 Dla dalszego poznania wielkośći charakterystycznych silnika omówimy teraz
71414 Jeżdze motorowerem Komar2 Siodło przymocowane jest do rury podsfodłowej 2. W dolnej części ru
27423 Jeżdze motorowerem Komar6 Cd. tabl. S Nazwa części Numer części Wymiar nominalny, toleranc
Jeżdze motorowerem Komar1 wać. W tym celu cały motorower podzielimy na trzy zasadnicze grupy: 1) Z
Jeżdze motorowerem Komar6 LTj . 6 Zawleczka *2X14 3 PN- Jj -5S/M-82001 5 Pręt • 1 St5 Jg 4 Swor

więcej podobnych podstron