80531 skanuj0042 (53)

80531 skanuj0042 (53)



Tabela 2|

Znaczenie wychowawcze pracy nad sobą jako funkcji . | czasu wolnego

Modyfikacja cech osobowości

Charakterystyka

Wpływ pracy nad sobą na osobowość wewnętrzną jest pozytywny lecz zróżnicowany i zindywidualizowany. Jednym z wariantów mogą być zmiany:

temperamentu

zwiększenie ekstrawersji, emocjonalności, to-warzyskości i wytrwałości, a zmniejszenie in-trowersji, impulsywności, neurotyczności i rc-1 aktywności emocjonalnej

inteligencji

zwiększenie zdolności logicznego myślenia : i celowego działania oraz krytycznej oceny wyników własnej działalności

potrzeb

racjonalizowanie indywidualnego systemu znaczeń przypisywanych celom kształtującym indywidualne potrzeby

motywacji

skuteczniejsze opanowywanie popędów i przesunięcie charakteru motywacji z obszaru nieświadomych ku świadomym

i

postaw

ograniczenie postaw egoistycznych i poszerzenie obszaru postaw prospołecznych, w tym altruistycznyeh

wartości

zwiększenie wrażliwości społecznej, obowiązkowości, bezinteresowności, odpowiedzialności, sumienności, poczucia sprawiedliwości i sumienia

Zewnętrznej

poprawa wyglądu zewnętrznego jednostki oraz wydolności i sprawności fizycznej ustroju


według rygorystycznie egzekwowanych programów należy do kategorii praelL a nie wczasów, dlatego nie wchodzi w zakres pracy nad sobą jako części czynności wczasowych. Kształcenie sie, głównie samokształcenie, w ramacj| wczasów obejmuje oświatę w jej formach bardziej luźnych, krótkotrwali i odpowiadających bezpośrednim zainteresowaniom. Obejmuje oto czytelno two i samokształcenie indywidualne, działalność w różnych zespołach, a takzjl uczestnictwo w kursach językowych, działalność w różnych sekcjach klubóia sportowych.

Wyżej stwierdziliśmy, że wynikająca z zainteresowania i zamiłowania podejmowana dobrowolnie praca nad sobą charakteryzuje się niejednokrotnie

56

i wyrzeczeniem oraz może być związana z podjęciem się odpowiedzialnego zadania. W takim przypadku ma ogromne znaczenie wychowaw-bowiem sprzeczności pomiędzy zainteresowaniem i zamifowa-^Spri ar wysiłkiem i dyscypliną w pracy, pod warunkiem, że wysiłek ^K^P^pdina są podejmowane i przyjmowane przez człowieka z własnej li^^ia^wy i zrozumiałych dla niego motywów. Dlatego zajęcia kształcące podejmowane w czasie wolnym stanowią wydatną pomoc w rozwoju osobo-oraz w doskonaleniu się w wybranej dziedzinie wiedzy, sztuki, techniki, pt|i^darspokcznego i kultury fizycznej.

Hpś > . • .

mm, ■

—3. ZNACZENIE ZDROWOTNE PRACY NAD SOBĄ Bfcw CZASIE WOLNYM

mm-:

. Z definicji pracy nad sobą jako funkcji czynności wczasowych wynika m.in. ^ej"śens, który zawiera się w samodoskonaleniu - wszechstronnym rozwoju Bpobowości. Oczywiście o osobowości człowieka decyduje również jego zdro-||pvie fizyczne i psychiczne. Dwie spośród pięciu współczesnych form spędza-^mia czasu wolnego wymienionych w tabeli 22, w których udział elementów IpM^cy nad sobą jest co najmniej znaczny, mają kapitalny wpływ na zdrowie, ^pależy do nich turystyka i sport Każdy rodzaj turystyki jest rekreacją, jednak jjlpie kwestionowane jest znaczenie zdrowotne turystyki wypoczynkowej i zdro-fej%otnej, bowiem ich celem jest wypoczynek oraz regeneracja stanu psychiczni $ ftegb i fizycznego ustroni.

} Walor zdrowotny zarówno turystyki jak i sportu zawiera się w aktywności ^ 'ruchowej, która jest atrybutem tych form aktywności rekreacyjnej. Aktywność fUćhówa pozwala człowiekowi przez długi czas utrzymywać wysoki poziom sprawności i wydolności ustroju. Czynne uprawianie turystytó i sportu wynika i z konieczności przeciwdziałania negatywnym skutkom ciągłego ograniczania aktywności ruchowej członków współczesnych społeczeństw. Ograniczanie to ńależy do charakterystycznych cech życia współczesnego człowieka. Główną przyczyną takiego stanu rzeczy są zmieniające się warunki pracy zawodowej i życia pozazawodowego.

Warunki życia w dągu długich tysiącleci zmuszały łudzi do codziennego wysiłku fizycznego. Jeszcze na początku XX wieku duża liczba ludzi wykonywała ciężką pracę fizyczną, w celach zarobkowych pieszo pokonywała znaczne dystanse. Obecnie w krajach wysoko uprzemysłowionych są to już rzadkie

57


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
33750 skanuj0040 (54) Rozdział 4 Tabela 21ZNACZENIE WYCHOWAWCZE, ZDROWOTNE I KULTUROTWÓRCZE PRACY NA
5058683c539e4 Przepraszam za moje posty 0    ćwiczeniach, pracy nad sobą 1
DSC28 2.    Aż 40 procent uczniów wyraziło gotowość rozpoczęcia pracy nad sobą, 
Pobudzanie, zachęcanie bądź wsparcie jakiejś osoby ery py w pracy nad sobą ub nad rozwiąz
p2190439 na r. leł do pewnego stopnia spontaniczność — nie pierwotna, aśe tym procesem czw. pracy na
biometr34 i.8.2. Biometry do kształtowania charakteru również w pracy nad sobą i kształtowaniu wła s
skanuj0138 (11) Rys. 2.13. C„ i dCn/dn jako funkcja n dla foremnych schematów koordynacyjnych. Można
10.    Instruktor pływania jako animator czasu wolnego i wychowawca 11.
img216 (8) 6 Normy pracy mogą być jako normy: -    czasu pracy t jako ilość czasu wyz
482428T965768838907356378317 n3 Prosisz pracownika o pozostanie dłużej w pracy. Proponujesz mu reko

więcej podobnych podstron