87989 M 6

87989 M 6



96


Andrzej Zero - Muthead 7.0


4. Obliczenia


97


Aby uzyskać efekt przedstawiony na rysunku 4.41. należy zdefiniować funkcje, zmienną zakresową (kolejność jest dowolna), a na zakończenie wpisać nazwę funkcji i wcisnąć klawisz <=>, co spowoduje wyświetlenie wartości funkcji w postaci tablicy widocznej na rysunku 4.41.

4.6. Wektory i macierze

Niniejszy rozdział zostanie poświęcony zagadnieniom dotyczącym wektorów i macierzy. Przedstawione zostaną różne sposoby wstawiania wektorów i macierzy, proste operacje na nich oraz kilka bardziej skomplikowanych funkcji, które jednak w niektórych przypadkach mogą bardzo uprościć pracę z wektorami i macierzami. Na wstępie warto dokonać podziału, co to jest macierz a co to jest wektor. Otóż macierz jest dwuwymiarową tablicą o n wierszach i m kolumnach, przy czym może być taki przypadek że n=m i wtedy mamy do czynienia z macierzą kwadratową. Jeśli chodzi natomiast o wektory, to jest to tablica jednowymiarowa, czyli zawierająca jedną kolumnę lub jeden wiersz. W niniejszym rozdziale pominięte zostaną operacje symboliczne na macierzach, gdyż zostaną one przedstawione w rozdziale dotyczącym obliczeń symbolicznych. Do pracy z macierzami i wektorami warto wyświetlić odpowiedni paskek narzędzi (patrz rys. 4.42). Dokonuje się tego poprzez kliknięcie przycisku [Yector and Matrix PaletteJ w pasku narzędzi Math Palette. Elementy macierzy i wektorów mogą przybierać dowolne wartości liczb rzeczywistych.

UWAGI:

/ W pasku naizędzi przedstawionym na ry sunku 4.42 znajdują się przyciski, które umożliwiają wykonywanie obliczeń symbolicznych na macierzach.

4.6.1. Definicja macierzy i wektorów w dokumencie

Wprowadzanie wektorów i macierzy do dokumentu odbywa się w następujący sposób:

•    należy ustawić kursor roboczy w miejscu, w którym ma być wstawiony wektor lub macierz:

•    wcisnąć kombinację klawiszy <Ctrl + M> lub też wybrać Insert I Ma-trix... co spowoduje wywołanie okna dialogowego Insert Matrix (patrz rys. 4.43); można także kliknąć przycisk [Matrix or Vector Ctrl + M] w pasku narzędzi przedstawionym na rysunku 4.42;

'insert Ma:rix_ B


Ho/vs:    li—    □ OK |

Columns: |3    ]nseri|N. |

Delete* Cancd |


m

|x|

tfuj

< • Y

XX*

su

M

n’

m

— i


Rys. 4 43. Okno dialogowe Insert \Iatrix


Rys. 4.42. Pasek narzędzi pomocny podczas pracy z macierzami i wektorami

Rys. 4 43. Okno dialogowe Insert \latrix

' w oknie dialogowym Insert Matrix znajdują się dwa pola: Rows: oraz tolumns:. w których należy określić liczbę wierszy - pole Rows: oraz 'czbę kolumn - pole Colunins: dla wstawianej macierzy ; ną zakończenie należy kliknąć przycisk [Insert!, co spowoduje wstawie-J!e do dokumentu macierzy o zadanych rozmiarach, przy czym okno L ,°gowe Insert Matrix nie zostanie zamknięte. Jeśli natomiast klik-przycisk [OK], to macierz zostanie wstawiona do dokumentu z HFtoczesnym zamknięciem okna dialogowego Insert Matrix

w oknie dialogowym Insert Matrix w jednym z omówionych pól Zdj. s' ^ Colunins:) zostanie wpisana wartość I. to do dokumentu w*tawiony wektor o zadanej liczbie elementów. Przykłady macie-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
87989 M 6 96 Andrzej Zero - Muthead 7.0 4. Obliczenia 97 Aby uzyskać efekt przedstawiony na rysunku
M 6 96 Andrzej Zero - Muthead 7.0 4. Obliczenia 97 Aby uzyskać efekt przedstawiony na rysunku 4.41.
M6 76 Andrzej Zero - Mathcad 7.0 4. Obliczenia 77 obliczeń należy wcisnąć klawisz <Entcr> Rys
M6 116 Andrzej Zero - Mathcad 7.0 4. Obliczenia 117 d:=20m    droga t :=2 s
M6 156 Andrzej Zero Mathcad 7.0 5. Podstawowe obliczenia statystystyczne 157 medianOO = 45. Podstaw
38549 M6 186 Andrzej Zero Mathead 7.07. Wykresy Program Mathead 7.0 oprócz szerokich możliwości obl
M8 78 Andrzej Zero - Mathead 7.0 4. Obliczenia Rys. 4.16. Pierwiastkowanie w programie Mathead c =5
M 0 90 Andrzej Zero - Muthcad 7.0 4. Obliczenia 91 którego suma ma być policzona, a na zakończenie n
M8 108 Andrzej Zero - Muthcad 7.0 4. Obliczenia 109 rozwiązywania równań stosuje się do równań
M2 112 Andrzej Zero - Mathead 7.0 4. Obliczenia 113 sunku 4.65 przedstawione zostały przykłady wyko
M6 126 Andrzej Zero - Mathcad 7.0 UWAGI: / W celu rozwiązania nierówności, należy umieścić kursor o

więcej podobnych podstron