238 (12)

238 (12)



UO


CO

O

o

O

o_

o

o

<c

oc

CL


II) Z Wąsy liczącej 20 uczniów należy wybrać 5 osób, które wystąpią podczas uroczystości szkolnej. Obije?, na ile sposobów można to uczynić, jeżeli:

I I’każda z wybranych osób zagra inną rolę w scence „z życia szkoły";

2° wybrane osoby będą pojedynczo recytować pięciozwrotkowy wiersz, przy czym każda z nich może recytować dowolną liczbę zwrotek;

3° wszystkie wybrane osoby wykonają wspólnie piosenkę, h) dokonano wyboru 5 uczniów. Oblicz, na ile sposobów:

4° wszystkie Ic osoby mogą ustawić się w szeregu podczas wspólnego wykonania piosenki;

5° osoby mogą zaśpiewać piosenkę, przy czym może być ona wykonana przez dowolną liczbę uczniów.


Komentarz


Rozwiązanie


a) Ze zbioru złożonego z 20 uczniów dokonamy wyboru 5 osób przy różnych założeniach.


Z - zbiór złożony z 20 uczniów, n = 20, k = 5


1“ Zastosujemy wzór na liczbę wariacji bez powtórzeń, ponieważ każda z wybranych osób zagra w scence oraz istotne jest, jaką otrzyma rolę.


v:=


(n-k)l SSB 20! I 15! 15!


16 17 • 18 • 19 - 20 15!


= 1860480


2° Zastosujemy wzór na liczbę wariacji z powtó-tzeniami, ponieważ wybrana osoba może recytować więcej niż jedną zwrotkę wiersza.


V,,A= 205= 3200000


RACHUNEK


3° Zastosujemy wzór na liczbę kombinacji, ponieważ wszystkie wybrane osoby wystąpią równocześnie, kolejność wyboru nie jest istotna.


C' =


Cl=


k) k\{n-k)\

20\ I 20!

5*15!


115! 16 - 17 18 19 ■ 20 _ 1 2 3-4 5- 15!


=15504


b)


Z - zbiór złożony z 5 uczniów, rt = 5


4° Zastosujemy wzór na liczbę pcrmutacji, ponieważ dokonujemy ustawienia wszystkich osób i kolejność ustawienia jest istotna.


Pm =n\

P = 5! i 120


5° Piosenka może być wykonana przez jedną, dwie, trzy, cztery lub pięć osób. Zatem liczba możliwości jest równa liczbie podzbiorów zbioru osób pomniejszonej o 1 (zbiór pusty).


2 - 1 = 2 - 1 =31


Formułujemy odpowiedź.


Odp.

1° 1860480    możliwości wyboru

2° 3200000    możliwości wyboru

3° 15504    możliwości wyboru

4° 120    możliwości ustawień

31    możliwości wykonania    piose


nki



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
C Artime Quadro& 4 V Ł) D %J CO CO CO •3 -3 0 <F M M O OO 00 OJ II D ■ W 00jJiTF5r5*«L xWx U
DSC00259 )5. Co reprezentują punkty A i B oraz zakreskowanyobszar C? 1 6l Czy licząc przekrój a - a
co$ ob: *o O U) (0 COo.$ D £ Oo £ CL 0 ’c O o 0 o Q_ va
78283 str)7 Tablica VI J? ■t uoO 00 O O 00 ^1* *-■ uo co *tO O O CO CO O tO O uo UO N CO N CO OO
img032 (38) /13. fos (iigr j poślizg tA32gl^dnnvj * pccft&g (o^gl^d^cj. *vgjctnnek, tern sm uo c
img061 (12) 120 Co zrobić najpierw •    Jeśli poszkodowany jest nieprzytomny, sp
LUBIĘ ORTOGRAFIĘ KLASA 2 3 12. Napisz, co robi mama, kiedy używa narysowanych przedmiotów. Pokolo
IMG12 •    cirtJMO uchiel£>»**d u3^
IMG12 (2) To. co spostrzegamy, odpowiada bodźcowi dystalnemu. Bodziec oroksymalny jest tym, z które

więcej podobnych podstron