24 luty 07 (34)

24 luty 07 (34)



Moc sił tarcia w mechanizmach zależy od wielu parametrów konstrukcyjnych, kinematycznych oraz układu sił działających na mechanizm.

W niektórych rodzajach mechanizmów, np. mechanizmach dźwigniowych i krzywkowych, parametry wpływające na ich sprawność zmieniają się podczas ruchu, dlatego współczynnik sprawności zmienia swoją wartość w zależności od położenia członu napędzającego. Obliczony dla wybranego położenia mechanizmu,

N

współczynnik rj jest współczynnikiem sprawności chwilowej: rjch = —iL, gdzie Nu

Nd

i Nd są mocami chwilowymi. Współczynnik sprawności przedstawiany jest zwykle w postaci funkcji czasu tj^ =1)^(1) lub kąta rich = rich((p).

W celu wyznaczenia współczynnika sprawności średniej należy obliczyć średnie moce w cyklu ruchu mechanizmu:

1T    1T

Nr = 7 J Nddt, Nuśr = - J Nudf, NTśr =-{ NTdt (3.52) 'o    0    o

gdzie:

T - okres cyklu ruchu mechanizmu,

NT - moc chwilowa sił tarcia.

Analogicznie można wyznaczyć współczynnik sprawności uśredniony w funkcji kąta obrotu członu napędzającego:

^    Y (f>C    4 *Pc

Ndśr=—\Ndd<p; Nuśr= — jNud(p; NTśr = — f NTd<p    (3.53)

<Pc o    o    Vc o

gdzie (pc - kąt odpowiadający cyklowi ruchu mechanizmu.

Ponieważ zawsze moc tracona NT > 0, zatem współczynnik sprawności

0 <rj<1    (3.54)

Ruch mechanizmu możliwy jest tylko przy r]>0. Jeżeli tj < 0, to mechanizm jest samohamowny, co oznacza, że ruch jego w danym położeniu nie jest możliwy.

Sprawność mechanizmów zależy od wielu czynników, takich jak położenie członów, prędkość i obciążenie. Wzrost prędkości przy tym samym obciążeniu powoduje spadek sprawności ze względu na wzrost sił bezwładności, natomiast wzrost obciążenia (mocy użytecznej Nu) przy tej samej prędkości powoduje wzrost sprawności mechanizmu. Sprawność maszyny zależy również od jej struktury, tzn. sposobu połączenia: szeregowego, równoległego lub szeregowo-równoległego jego mechanizmów składowych. Teoretyczne określenie współczynnika sprawności jest trudne i możliwe do obliczenia tylko z pewnym przybliżeniem.

184


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
24 luty 07 (149) Podstawowymi składnikami budowy mechanizmów prostych i złożonych są grupy struktura
24 luty 07 (14) 3.4. ANALIZA SIŁ W PARACH KINEMATYCZNYCH Z UWZGLĘDNIENIEM TARCIA Podczas ślizgowego
24 luty 07 (82) 3.7.4. Redukcja sił i momentów sił Moc chwilowa siły zredukowanej (momentu zredukowa
24 luty 07 (147) 4. KOMPUTEROWE MODELOWANIE I ANALIZA MECHANIZMÓW Rozwiązywanie zagadnień analizy me
24 luty 07 (159) Literatura [1]    Artobolewskij I.I.: Tieorija mechanizmov i maszin.
24 luty 07 (64) 3.6.4. Wyrównoważanie statyczne płaskich mechanizmów dźwigniowych W wielu przypadkac
24 luty 07 (65) W trakcie ruchu niewyrównoważonego mechanizmu środek masy porusza się po torze o wsp
24 luty 07 (9) Rys. 3.41. Analiza siłowa mechanizmu krzywkowego: a) mechanizm krzywkowy z popycha-cz
24 luty 07 (134) Układy napędowe różnią się ponadto od siebie rodzajem energii przetwarzanej w silni
24 luty 07 (57) Ścisłe spełnienie warunków wyrównoważenia dynamicznego wirnika na etapie konstruowan
24 luty 07 (80) Występujące we wzorach (3.96) i (3.97) wyrażenia O2 (0: f 2 (Oi zr zr(O, oraz co,
24 luty 07 (26) Etap 2. Analiza sił działających na człony mechanizmu bez uwzględnienia tarcia Zadan
24 luty 07 (27) Etap 3. Analiza sił działających na człony mechanizmu z uwzględnieniem sił tarcia Pr
24 luty 07 (28) Rysunek 3.57 przedstawia wieloboki sił wykonane w trakcie analizy mechanizmu bez uwz
24 luty 07 (42) Rys. 3.68. Analiza statyczna mechanizmu z uwzględnieniem tarcia: a) analiza sił dzia
24 luty 07 (30) Etapy 2 i 3. Analiza statyczna (rys. 3.59) Etap 2. Analiza sił działających na człon
24 luty 07 (36) Całkowitą moc traconą w mechanizmie wyznaczamy, sumując moce tracone w jego wszystki
24 luty 07 (44) Równania równowagi sil bez uwzględnienia tarcia (P3.118) P2 + R02 + R02 + R12 ~
24 luty 07 Wobec symetrii mechanizmu względem osi poziomej uwalniamy od więzów tylko grupę struktura

więcej podobnych podstron