262 263 (13)

262 263 (13)



A zatem w celu uzyskania możliwie największej mocy przy danej wartości napięcia anodowego lub w celu uzyskania żądanej mocy przy najmniejszym napięciu anodowym, powinna być użyta trioda o możliwie jak najmniejszej oporności wewnętrznej

Oporność wewnętrzną triody można zmniejszyć zarówno poprzez zwiększenie nachylenia jej charakterystyki statycznej St, jak również przez zmniejszenie jej statycznego współczynnika amplifikacji K,. Dlatego też w stopniach wzmocnienia mocy pracujących bez prądów siatki stosowane są triody o małym współczynniku amplifikacji K, rzędu 3-HO i dużym nachyleniu charakterystyki Sa rzędu 3-4-20 mA/V. Stosowanie triod mających Kj < 3-i-4 nie jest wskazane ponieważ wtedy wymagana jest tak bardzo duża amplituda sygnału wejściowego, że nie jest jej w stanie zapewnić stopień poprzedni. Zwiększenie nachylenia charakterystyki Szwiązane jest ze zwiększeniem mocy żarzenia, w związku z czym nie jest wskazane ze względów ekonomicznych. Jako przykład triody niewielkiej mocy, która może być wykorzystana do pracy w stopniach wzmocnienia mocy bez prądów siatki, może być trioda typu 6S4S, mająca następujące parametry: Kt ** 4, Se =* 5 mA/V i (>• ~~ 800 Q.

W celu określenia optymalnego stosunku oporności obciążenia obwodu anodowego do oporności wewnętrznej triody, przy którym trioda daje maksymalną moc, zróżniczkujemy względem a mianownik drugiego czynnika w prawej części wyrażenia (6.12); następnie przyrównamy pochodną do zera, znajdziemy optymalną wartość a, która odpowiada maksymalnej wartości oddawanej mocy:

da


(6.13)

a<,pt = 2

Wynika zatem, że przy danym napięciu anodowym i przy pracy bez prądów siatki trioda w klasie A oddaje największą moc przy oporności obciążenia anodowego, równej podwojonej wartości oporności wewnętrznej triody.

W celu określenia zależności współczynnika sprawności stopnia wzmocnienia mocy zbudowanego na triodzie pracującej w klasie A od współczynnika obciążenia wykorzystamy zależność (6.4), która w danym przypadku przyjmie postać:


(6.14)

albowiem przy całkowitym wykorzystaniu triody prąd I.m = /„o-Zamieniając w zależności (6.14) napięcie Ut0 przez Uott + U,m, zgodnie z rysunkiem 6-2, i dzieląc licznik i mianownik uzyskanego

wyrażenia przez Ł/0,f/2 oraz uwzględniając zależność (6.9), otrzymamy:

^ = 0>51)


U.,


,+u.


= 0,5


2*f fl


(6.15)


Z powyższego wynika, że spraiuność stopnia wzmocnienia mocy na triodzie w klasie A wzrasta ze wzrostem oporności obciążenia, dążąc do wartości 0,5 przy nieskończonym wzroście oporności.

W rzeczywistych warunkach sprawność stopnia w klasie A jest 1,1-4-1,4 razy mniejsza od wartości obliczonej na podstawie wzoru

(6.15); dzieje się tak wskutek tego, że idealna charakterystka zerowa przecina oś odciętych z prawej strony od początku osi współrzędnych, jak również dlatego, że trzeba zachować nierówność J„m < U albowiem przy całkowitym wykorzystaniu prądowym triody powstają niedopuszczalnie duże zniekształcenia nieliniowe.

Rozpatrzymy, w jaki sposób powodowane przez triodę zniekształcenia nieliniowe zależą od oporności obciążenia. Na rysunku 6-3 przedstawiono proste obciążenia dla różnych wartości R,_

liniowych powodowanych przez triodę przy zwiększeniu oporności obciążenia i) *„-,-0. s)


Rys. 6-4. Zależność P_, t] i h od współczynnika obciążenia o dla stopnia wzmocnienia mocy na triodzie w klasie A


przy stałym napięciu anodowym; z rysunku tego wynika, że przy wzroście R,_ prosta obciążenia przebiega bardziej poziomo, przy czym maleje różnica w długości jej odcinków u i b. Bierze się to stąd, że odległość pozioma między statycznymi charakterystykami triody jest prawie stała wskutek stałości statycznego współczynnika amplifikacji Ka. Na podstawie wzoru (4.31) można dojść do wniosku, że wówczas maleje współczynnik zawartości harmonicznych. A zatem przy zwiększeniu oporności obciążenia maleją zniekształcenia nieliniowe powodowane przez triodę.

263


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
wyjaśniać możliwie najwierniej i najpełniej pawika z danej dziedziny, (o od razu zadajemy eobic pyta
skanuj0014 (326) Zysk maksymalny jest możliwy do osiągnięcia przy pełnym wykorzystaniu zdolności pro
badanie0 to, że przy tak niskich napięciach anodowych nie można uzyskać niezbędnych parametrów lamp
czytanie0022 Celem oglądu jest uzyskanie przed czytaniem możliwie największej ilości informacji. Pod
Zdający egzamin ustny otrzymywali średnio około 13 punktów na 20 możliwych do uzyskania. Blisko poło
262 263 nie jej walory edukacyjne w toku nauki szkolnej. Organizowanie zatem grup wymaga uwzględnien
Wstęp. 13 rekina, nie mówiąc już o największych ssakach — wielorybach, których bardzo dużo znajduje
skanuj0355 (2) 370 PHP i MySQL dla każdego Listing 13.7. Wyświetlenie zawartości tabeli z możliwości
img013 13 Spośród strać ciepłu-cii największy pozycja 34 straty ciepła % uchodzącymi 3palimami z pie
możliwie największego poziomu bezpieczeństwa główny cel ich aktywności, co krótko podsumował J.
Wstęp. 13 rekina, nie mówiąc już o największych ssakach — wielorybach, których bardzo dużo znajduje

więcej podobnych podstron