280 281 (2)

280 281 (2)



1580 ROBERT HUMPHREY

kamerę, dopuszczalny staje się pozornie arbitralny wybór! jednego przedmiotu pa drugim. Nagłe włączenie jakiegoś wątku lub { nieoczekiwane urwanie go przestaje zaskakiwać. Jedność zapewnia główny obiekt, na-którym ogniskuje się montaż — w tym przypadku piszący na niebie samolot. James Joyce, który również korzystał z montażu, ijest rzadko tak zapobiegliwy, bowiem korzysta — jak przekonamy się ;— raczej z zewnętrznych niż z organicznych metod zapewnienia jedności. Czytając Joyce’a, trzeba być w równym stopniu dobrze poinformowanym, co wrażliwym.

Środki mechaniczne

Aczkolwiek w porównaniu ze swobodnymi skojarzeniami i środkami filmowymi inne chwyty mają już mniejsze znaczenie,! to jednak jeśli chcemy zrozumieć, w jaki sposób powieść przedstawia bieg świadomości, musimy je rozpatrzyć również. Należą do nich środki mechaniczne. Wspomnieliśmy już poprzednio, że środki drukarskie i przestankowe nadają bezpośredniości monologowi wewnętrznemu i że zarazem pozwalają autorowi w scenie kontrolować bieg monologu. Ich rola w kontroli ruchu strumienia świadomości jest podobna, lecz bardziej skomplikowana. Aczkolwiek środki te są zazwyczaj funkcjonalne dla każdego czytelnika, to jednak kiedy korzysta się z nich w prozie strumienia świadomości, wymagają szczególnie troskliwego rozpatrzenia! Są często oznakami zasadniczych zmian ukierunkowania, przestrzeni pzy czasu, a nawet centralnej postaci; niekiedy są jedynym sygnałem takich zmian. Kilka przykładów wskaże na istotną rolę, jaką te środki mechaniczne spełniają w kontroli biegu świadomości, oraz na pomysłowość, z jaką są stosowane.

Najbardziej organiczny sposób zastosowania przestankowania w celu kontroli strumienia świadomości odnajdujemy w powieści Faulknera The Sound and the Fury. Początek bezpośredniego monologu wewnętrznego wskazuje zawsze w tym tekście kursywa. Spełnia ona również i inne funkcje: sygnalizuje czytelnikowi, że zachodzi przeskok w czasie; zazwyczaj jest to przeskok nieoczekiwany. Jeśli czytelnik nie jest świadom tej jej roli, łatwo może popaść w zakłopotanie. [Wystarczy jeden przykład: Luster, opiekun debila Benjy, prowadzi go wzdłuż ogrodzenia otaczającego pole golfowe. Urywek rozpoczyna się od słów Lustera, wypowiedzianych na głos do Benjy’ego:

I

— Znowu nadziałeś się na ten gwóźdź. Nie możesz !nigdy przeleźć tędy bez wbijania się na ten gwóźdź?,

~Caddy puściła mnie i przeleźliśmy. Wuj Maury powiedział, żeby nikt nas_ nie zobaczył, więc lepiej schylmy się, poioiedziala Caddy. Schyl się, Benjy.

0    tak, patrz. Schyliliśmy się i przeszliśmy przez ogród, a kwiaty szeleściły

1    ocierały się o nas. Ziemia była twarda.

Trzymaj ręce w kieszeni, powiedziała Caddy. Bo zmarzną. Nie chcesz chyba odmrozić rąk na Boże Narodzenie.

—    Jest za zimno na dworze — powiedział Welsh. — Nie chce się wyjść za drzwi*

—    Co się dzieje? — powiedziała matka21.

Otóż stało się tak, że ukłucie gwoździem przypomniało Benjy’emu inny czas, osiemnaście lat temu, gdy zranił się, przebywając ze swoją siostrą Caddy. Wspomnienia te są przedstawione kursywą. Jednakże ponowne podjęcie po fragmencie kursywą bezpośredniego dialogu nie stanowi kontynuacji dialogu przed kursywą. Gdy (dwie strony dalej) ponownie pojawi się kursywa, wskazywać będzie przeskok w czasie do teraźniejszości

Aczkolwiek inni pisarze nie sądzili, by do uzyskania wrażenia płynności strumienia świadomości niezbędne było korzystanie z kursywy, to jednak rzadko udawało się im zniknąć ze sceny tak kompletnie jak Faulknerowi w tym przypadku. Korzystali jednak z różnych środków przestankowych. U Virginii Woolf stosowanie przestankowania jako środka kontroli strumienia świadomości ogranicza się do nawiasów. Korzysta z nich oszczędnie i skutecznie; nie traktuje ich jako stałego sygnału, jak Faulkner kursywy. Kilka linijek z Do latarni morskiej wskaże jej metodę; towarzyszymy, jeśli można tak powiedzieć, myślom Pani Ramsay, w jej roli gospodyni na proszonym obiedzie. Zastanawiała się nad swymi prywatnymi sprawami, gdy nagle uświadomiła sobie, że jeden z gości William Bankes chwali powieści Scotta...

czytywał (je) w półrocznych odstępach.

Dlaczegóż to jednak wprowadziło w taki gniew Charlesa Tansleya? Wtrącił się gwatłownie do rozmowy (tylko dlatego, myślała Pani Ramsay, że Prue nie chce być dla niego miła) i napadł na Scotta, chociaż zupełnie nic, ale to nic, o nim nie wiedział2Z.

Nawiasy wskazują tu na zmianę poziomu świadomości. Nie jest to z pewnością przeskok gwałtowny, lecz tak jak to u V. Woolf zwykle bywa — subtelny. Wobec tego, że w tej powieści metodą jej jest pośredni dialog, nie uważa za niezbędne, by zbyt często odwoływać się do takich zewnętrznych środków jak przestankowanie. Gdy korzysta z nich, to właśnie w sposób tak jasny i naturalny jak we wskazanym fragmencie.

Zarówno pod tym jak i innymi względami Waldo Frank nie wytrzy-

21    Modern Library Edition, Random House, New York 1929, s. 24.

22    [V. W o o 1 f, Do latarni morskiej. Przekład K. Klingera. Warszawa 1962, s. 160.J


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
281 283 283 ROBERT HUMPHREY muje porównania z Virginią Woolf; jego umiejętności techniczne nie są zb
280 281 Tablica 63 cd Płatew dachowa Z 200Tablica 63 cd Plan rozmieszczenia otworów dla płatwi dacho
280 281 6b) Rys. R.7. Schematy do zadania 2.5 Patrz rys. R.8. Schemat do zadania 2.6 y1 = x2xą+x2x3+
272 273 (2) i. 272    ROBERT HUMPHREY albo te drugie z czereśniami i różowym lukrem 1
274 275 (2) 274 ROBERT HUMPHREY styczny opis świadomości przeprowadzony przez Dorothy Richardson w P
276 277 (2) 27C ROBERT HUMPHREY konać się można na przykładzie artyzmu Virginii Woolf. Na pierwszych
278 279 (2) 278 ROBERT HUMPHREY Blooma, jak przegląda literaturę pornograficzną w kiosku z- książkam
280 281 , i . i . I , ROZDZIAŁ
280 281 Ksłr«
280 281 przedmiotami oraz ukazywanie nauki jako całości. Oparcie konstrukcji programów zróżnicowanyc
280 281 (10) kiem polaryzacji R,R, obliczanego stopnia (rys. 6-12) ma oporność Rt ■= ** 700 Q. Stopi
280 281 (11) I -280- 50 1130,4-45-803,8 — I -280- 50 ułX 120 256,4 N Reakcje łożysk w płaszczyźnie
280 281 (3) Znając pojemność kondensatora w mikrofaradach i opór obwodu w omach, obliczymy chronaksj
280 281 (6) 280 URAZY I USZKODZENIA SPORTOWE Kanał stępu stanowi przestrzeń ograniczoną od strony ze
280 281 (8) 280    Akademia sieci Cj,;< Polecenie ip host tworzy statyczny związek
280 281 (9) Rozdział Rozdział 10. Wzrost K*»podarr/y 281Wzrost gospodarczy i Najpowszechniej stosowa
s 280 281 dalszych o podobnej treści chc.j poplam znajomość zagadnienia. Joi-I jednak wiele takich
280 281 2 Hyatno Cim oneiib BiiiiuaTenbpbiu npn nepee3ae nepen moctu, npe-oaoneHnii CpoaOB, 6onoTa l
Rozdział 13 - Dekada pomyślności (1970-1980) - (Strony 278, 279, 280, 281, 286, 287, 288, 291. 306.

więcej podobnych podstron