28) (2)

28) (2)



Eksperymenty na wiosnę

O tym, jak rosną kiełki

Wiek:    powyżej czterech lat

Liczba

uczestników: około 21 dzieci

Miejsce:    świetlica

Wskazówki: Dzieci dowiedziały się, że roślinom potrzebne są ciepło, światło i woda. W prezentowanym doświadczeniu zaobserwują, jak ważne jest również powietrze (a dokładniej zawarty w nim tlen). Dzieci będą pracować w grupach trzyosobowych.

Materiały: Dla każdej grupy dziewięć ziaren fasoli jaś, trzy słoiki po dżemie, wata, butelka z rozpylaczem napełniona wodą, dzban z wodą.

Przygotowanie: Moczymy fasolę przez 24 godziny przed rozpoczęciem doświadczenia i gromadzimy materiały.

Wprowadzenie: Pozwalamy dzieciom obejrzeć ziarna fasoli. Opowiadamy im o ich cudownym wzrastaniu, pokazując ilustracje z „dorosłymi” roślinami.

Przebieg doświadczenia: Dzieci dobierają się w grupy trzyosobowe, następnie oznaczają słoiki dowolnym rysunkiem. Dzieci pracują samodzielnie według następującej instrukcji:

1.    Wykładamy dno słoików cienką warstwą waty.

2.    Watę w pierwszym naczyniu spryskujemy wodą, drugi słoik pozostaje suchy, trzeci napełniamy wodą do połowy.

3.    Wkładamy do każdego słoika trzy ziarna fasoli.

Jak myślicie, w którym naczyniu urosną kiełki? Każda grupa rysuje wspólnie przebieg doświadczenia, a każde dziecko oznacza punktem słoik, w którym jego zdaniem wyrosną kiełki.

Obserwacja: Tylko w jednym z trzech naczyń rosną kieł-I i: w słoiku z nawilżoną watą. Na suchej wacie i w słoiku n;ipełnionym wodą nic nie urosło.

Wyjaśnienie: Aby kiełkować, ziarna fasoli potrzebują • irpta, światła, powietrza (tlenu) i wody. Wszystkie trzy ■iloiki stały w cieple i miały dostęp do światła. W jednym naczyń ziarnom brakowało wody. Czego brakowało w innym naczyniu? Było w nim dużo wody, tak dużo, że ziarna nic miały powietrza. Powietrze (zawarty w nim tlen) jest niezbędny do wzrostu roślin.

Zakończenie: Rysunki namalowane przez dzieci w trak-i ie eksperymentu zostają wpięte do segregatora.

29


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
49824 Werbalna0 326 frgK **• dottrct i ją wykorzystać. Na w ied/ę o tym. jak wykorzystywać biedzę o
Internetowy magazyn CODN nr 4 2005 Czy chciałbyś chodzić na warsztaty o tym jak się
60a (2) Eksperymenty na jesień„Cukrowe” kwiaty Wiek:    powyżej czterech
50Q (2) Eksperymenty na latoWymieszane, a jednak rozdzielone Wiek:    powyżej czterec
img059 (46) pomalowanej na biało, jego brat natomiast — ponury i zawistny Kassim zamyka się w czarne
W tym przykładzie stworzysz przycisk, który będzie reagować na akcje myszki, jak najechanie nad jego
Japonia I(1) NIHONGO Znacie już określenia na czynności. Tym razem pokażemy Wam, jak powi
mowisz masz (162) 166 MÓWISZ, MASZ Nasza dyskusja wyszła na prostą dopiero po tym, jak odpowiedziałe
ekspert perswazji5 204 12.18 „PUSTA PÓŁKA" Taktyka pustej półki bazuje na prawie niedostępnośc
IMAG0436 Tc* 1 n,i < >bą. która decyduje o tym jak powinien być wykonany ;k s}vnmenl J : SI E

więcej podobnych podstron