292 (14)

292 (14)



292 Podstawy nawgaqi morskiej

Metoda polega na wyznaczeniu na mapie obiektów dobrze odbijających impulsy radarowe, z jednocześnie naniesioną pozycją. Na ogół są to rakony lub obiekty z reflektorami radarowymi, umieszczonymi na oznaczonych punktach na mapie. Na śledzony obiekt wykreśla się na mapie właściwy namiar, wraz z ograniczającymi namiarami, bezpiecznymi z obu stron (AT?/., AT?/. - rys. 15.12).

Pływanie w linii stałego namiaru często połączone jest z metodą linii równoległych lub stałej odległości, co zwiększa bezpieczeństwo nawigacji.

R

Rys. 15.12. Prowadzenie statku w linii stałego namiaru

Manewry wejściowe do portu i nawigacja w porcie

Wejścia do portów są rejonami trudnymi pod względem nawigacyjnym, stąd należy bardzo szczegółowo je zaplanować. Na uwagę zasługuje wykorzystanie linii równoległych, poruszanie się w linii nabieżnika radarowego oraz kontrolowane radarowo zwroty statku. Na rysunku I5.13 przedstawiono sposób zwrotu o kąt 130° kontrolowany radarem. Dla przyjętego promienia l ,5 Mm, statek wykonuje zwrot przy kontroli odległości w kilku namiarach: 065°, 030°, 360°. 320°.

Żegluga w basenach portowych za pomocą radaru nic sprawia kłopotu przy pogodzie bezwietrznej. Manewry mogą być prowadzone na zakresach pracy radaru 0,75 Mm i l,0Mm.

Nawigator w czasie manewrów wejściowych do portu wykorzystuje do obserwacji południowy cypel mola. W czasie manewrów wejściowych namierza cypel i określa odległości, kontrolując ruch w czasie ciągłej zmiany kursu w lewo: od 130° do 360°.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
260 (14) 260 Podstawy nawigaqi morskiej Wiatr działający na statek będący chwilowo w równowadze (rys
biol2 2.4.1. Metoda prosta Pomiar tą metodą polega na przerysowaniu obiektu widzianego w mikroskopie
dd (25) 44Błędy średnie wyrównanych wielkości obserwowanych. Pierwsza metoda polega na : Na podstawi
276 (14) 276 Podstawy nawigacji morskiej •    czas przejścia t, •
278 (14) 278 Podstawy naw«jaqi morskie] Jednak w porównaniu z mapami elektronicznymi wymaga dużych n
282 (14) 282 Podstawy nawigacji morskiei Niżej omówione zostaną jedynie te zjawiska, które dotyczą w
294 (14) 294 Podstawy nawigacji morskiej15.3. Dokładność wskazań radaru do celów nawigacyjnych Wiele
298 (14) 298 Podstawy nawigacji morskiej Głównym parametrem wpływającym na zasięg radaru jest moc sy
308 (14) 308 Podstawy nawigaqi morskie) Dyskusja kapitana z pilotem przy tworzeniu aktualnego planu
318 (14) 318 Podstawy nawigacji morskie) Proces wyboru bezpiecznego i optymalnego wektora ruchu, rea
322 (14) 322 Podstawy nawigacji morskiej ZMIENNE STEROWANIA (WEJŚCIE) STATEK • sterowanie statkiem -
324 (14) 324 Podstawy nawigacji morskiej 6.    W planie podróży powinny znaleźć się p
332 (12) 332 Podstawy nawgaqi morskie) Rys. 17.7. Sposób modelowania prognoz falowania oceanicznego
74689 P1010195 (2) Metoda wychyłeniowa. Jest to metoda polegająca na wyznaczaniu wartości wielkości
-    metoda ustalania cen na podstawie cen produktów konkurencyjnych, polega na tym,
P200611 14 1) Oblicz pole powierzchni figury metodą analityczną (na podstawie współrzędnych je j
340 (14) 340 Podstawy nawigacji morskiej Z rysunku 18.4 wynika, że pole falowania jest przesunięte (
396 (7) 396 Podstawy nawgaqi morskie) Rys. 19.20. Przykłady typowych krzywych ptywu mieszanego [11]

więcej podobnych podstron