2 (1195)

2 (1195)



Problemy poruszane w mirach kosmogenłcznych: •

(1)    jraemmna chaosu (ciemnej pustej i bezkresnej przestrzeni, porównywunej clo skłębionych wód oceanu - symbolizujących wypełniające ją dynamiczne moce) w-Uosmos (uporządkowany świat widzialny);

(2)    poznawcze uobecnianie się światnr

(1) przechodzenie nicpozadanei formy bytu w nozadann.

Chaos i kosmoynie są ni pojęciami, tylko symbolami Kiedy pytamy o sens czegoś, nauka ściśle formułuje ów sens w postaci pojęcia, a mit odpowiada symbolem, fetory zawiera w sobie nadmiarsensu (jest wieloznaczny).

Stwarzanie - sposób porządkowania diaocu, tworzenie nowych elementów świata nie poprzez kreacie z niczego, nie poprzez oddzielanie danego elementu od chaosu

3.2. Jońscy filozofowie przyrody    t

ES początek przyrody (odpowiednik mitycznego chaosu, ale tu występujący jako ooiccio rozumiany

(przez rożnycb-Słozofów) jako:

(1)    pnunateria, czyli pierwotne tworzywo (coś fizycznego), z którego powstał świat (Tales? Milefu):

(2)    pramaterinycoś fizycznego) i jednocześnie zasada rządząca przeksztalcamem materialnego bezładu w kosmos, czyli uporządkowaną przyrodę, a więc coś, co się znajduje poza kształtowana rzeczywistością, coś-moła-fizycznego <Anaksvmenes ^ Anaksymander).

(l) ~?=!t5nff^cSeiłuiłwffiflńa?(nazywana Logosem - niematerialnym „rozumem świata", który otacza praroaterię niczym obręcz kolo) - jedność arche zostaje rozbita, pmmateria i zasada są :u cziuis odrębnym (Heraklit z Efezu).

Już u Anaksymencsa i Annksymandra arche rozumiana jako zasada ksztaltotwórcza stała się Prawdą w rozumieniu metafizycznym, czyli prawem smiktnntlno-funkaonalnvm odpowiedzialnym za lad fizvcznv rzeczywistości.

U Keraklita z Efezu archś jest już tylko ową zasadą, więc staje się w pełni metafizyczną Prawdą.


\Loeos t- „rozum świata". Narzucamy przez niego rzeczywistości lad fizyczny jest

(1)    rozumny (Logos rzącb.i pramateną w sposób rozumny, czyli właściwy i spraw ledliwyj.

(2)    godny kontempbqi (poznawanie go wydobywa człowieka z cltaosu niewiedzy)

3.3. Sokrates -

Nie zajmował się w ogóle sferą przyrodniczą, a jedynie ludzką - społeczną Przedmiotem jcf?o dociekań wk-feył wicc-ted fizyczny świata, tylko jego ład moralny

Ipobro— istniejąca ooiektywiuc zasada, prawo nadające rzeczywistości lad moralny (rzeczywistości ograniczonej jednak tylko do sfery l iuzkiej)

3.4. Platon

ł^^ileduia Prawdy, PobraTPięlćnaT- tr.-.y prawa, zasady zespolone w pojęciu archó

(1)    Prawda^prawa struKmrałno-lunkcjonalnc nadające rzeczywistości lad fi/vczuv.

(2)    Dobro - prawa etyczne,- nadające rzeczywistości lad moralny.

Piękno- pr-wa estetyczne, będące gwaranciaharmonii kosmosu


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
pic 11 06 280601 fest kognitywistyczny, a wiele szczegółowych problemów poruszanych w rozprawie, w
Omów problemy poruszane w protokole z Kioto Protokół odnosił się do krajów rozwiniętych (pominięto
2 (2301) 10$ UOMAS JAK0H80N mowy1; niektóre z tych problemów poruszono w najlepszych ostatnich praca
img224 (7) 18 1. Model biznesu - przegląd koncepcji teoretycznych Tabela 1.3. Problematyka poruszana
DSC02489 256 Agata Zalewska dzięki któremu problematyka poruszana przez Berenta pokonała barie* ry c
O CZVM H/lKf O HIFB/ICr Srebrny skarb z XI w. znaleziono w Rudzie Jakie problemy porusza nowy (1) nu
DSC24 (5) Zaburzenia metabolizmu miedzi O Osoby chore maja poważne problemy w poruszaniu się, cierp
pic 11 06 280601 fest kognitywistyczny, a wiele szczegółowych problemów poruszanych w rozprawie, w
48084 leszczynski logos5 5. Zasadnicze kwestie, na które praca stara się odpowiedzieć Zasadniczym pr
pic 11 06 280601 fest kognitywistyczny, a wiele szczegółowych problemów poruszanych w rozprawie, w
CCF20140103008 VIII. Jaki problem porusza akapit 3.?
itp. Porusza także problemy aktualnie najbardziej bolesne, takie jak los osób torturowanych, kampani
Svend Larsen z Państwowej i Uniwersyteckiej Biblioteki w Aarhus1 w swoim wystąpieniu poruszyt proble

więcej podobnych podstron